En nog een IC1848…….

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

40 x 10 minuten Ha (7nm/QHY16200-Esprit 100 f5.5) op 10,11 en 20 augustus 2017. Gestackt in APP (Masterbias {150}, Masterdark {40}, Master flat {25}, BPM). Handmatige Histogramstretch in PI en Curves in PI.

• 4 people like this.

Groenewold
    Participant

Gaaf! Ja, duidelijk dat zowel meer subs als de camera hier verschil uitmaken.

Beetsma
    Participant

Mooie foto, Kees. Dit is denk ik een 2 paneel mozaiek of is die Kaf16200 zo ontzettend groot dat het in 1 keer gaat? 😉

KeesScherer
    Participant

Mooie foto, Kees. Dit is denk ik een 2 paneel mozaiek of is die Kaf16200 zo ontzettend groot dat het in 1 keer gaat? 

Die Kaf16200 sensor is zo groot dat het in 1 keer gaat, sterker nog, dit is een crop. (4282×2409, sensor: 4520×3616)

Beetsma
    Participant

Ha, wat een plak sensor is dat zeg 😉 Mooi hoor.

Ik denk trouwens dat je daarmee aan het undersamplen bent. Begint, gezien de rest van je setup, de 100mm esprit niet langzamerhand het onderdeurtje te worden? Met zo’n CCD en je micron 10 montering, en vermoedelijk goede seeing zoals jij daar hebt in Portugal, zou het misschien beter op elkaar afgestemd zijn als je op hogere focal length gaat fotograferen.

Een AG 14 of AG 16 lijkt me nou echt wat voor jou:

http://www.orionoptics.co.uk/AG/agspecifications.html

Want ik denk dat je op dit moment je grote lap pixelsize vooral ‘uitgeeft’ aan een hoge field of view. En als je je image scale nou aanpast aan jouw seeing (3fwhm?) dan zet je die grote pixels ook echt in voor meer detail. Vergelijk anders jouw en mijn foto van de soul nebula eens op 1:1, dan zie je denk ik wat ik bedoel. Ik heb natuurlijk wel het pluspunt van een 3nm astrodon filter versus jouw 7nm baader – maar ik denk niet dat dat nou zo ontzettend veel uitmaakt – je zit in een mooie donkere omgeving toch?

just my 2 cents

Daniel

KeesScherer
    Participant

Met zo’n CCD en je micron 10 montering, en vermoedelijk goede seeing zoals jij daar hebt in Portugal, zou het misschien beter op elkaar afgestemd zijn als je op hogere focal length gaat fotograferen.

Klopt allemaal Daniel, in dit draadje staat mijn aanpak beschreven en ik heb inderdaad geen montering voor 50kg gekocht om een 10 kg telecoop te gebruiken.

Beetsma
    Participant

Ziet er goed uit Kees – ik kom hier niet al te vaak dus had de ontwikkelingen gemist. 1500mm past inderdaad veel beter. Je bent lekker fanatiek bezig 😉 Succes met de bouw en veel plezier met de setup straks.

• 1 person likes this.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.