EQASCOM home positie probleem met RA reset

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Probleem: Wanneer ik de (AZEQ5-GT) montering in de home positie heb staan en EQASCOM opstart dan is de DEC stand wel correct (90:00:00), maar de RA stand totaal niet (Zie screen print). De RA weergave zou 360:00:00 moeten zijn maar is in de screenprint 22:11:16. Gezocht naar oplossingen, maar na tientallen webpagina’s over problemen met de EQASCOM home positie heb ik nog niet gevonden hoe je de home positie kan resetten naar DEC= 90:00:00 en RA= 360:00:00. (Ik heb voor de screenprint even op unpark gedrukt, anders flitst de weergave de hele tijd “PARK”) Deze pagina zag er veelbelovend uit, maar geen oplossing. Ik doe waarschijnlijk te ingewikkeld en zie een optie over het hoofd die een regelmatige gebruiker zo weet…?

Ik heb tot nu toe alleen met de Synscan controller gewerkt en wil ter voorbereiding op het werken met de 10 micron GM2000 montering gaan werken met SGP en EQASCOM. Nu eerst met de AZEQ5-GT waarbij ik de verbinding naar de mount heb gemaakt via RS232 (d.m.v. een heuse RS232 poort op de PC) en de Synscan handset in PCdirect mode.

Groenewold
    Moderator

Ik ben al heel lang geen ASCOM gebruiker meer, maar in INDI is het zo dat die waarden rechtstreeks van de montering zelf afkomen, dus neem aan dat dat hier ook zo is. Probleem zou ik dan zoeken in de handset of montering zelf. Wist die zichzelf niet geheel als je die uit- en aanzet? In INDI heb ik ook nog een “Current” optie om de park positie op de waarde welke de montering doorgeeft als Park positie aan te geven.. is dit er niet (ah ik zie de optie set park, dat doet niks?)? Als de montering vervolgens niet raar doet zou ik het zo doen.

KeesScherer
    Participant

. Probleem zou ik dan zoeken in de handset of montering zelf. Wist die zichzelf niet geheel als je die uit- en aanzet? In INDI heb ik ook nog een “Current” optie om de park positie op de waarde welke de montering doorgeeft als Park positie aan te geven.. is dit er niet (ah ik zie de optie set park, dat doet niks?)? Als de montering vervolgens niet raar doet zou ik het zo doen.

Helaas, de montering wist de waarden wel, maar dat heeft geen effect op dit probleem. De “Set Park” optie zet de huidige positie als park.

KeesScherer
    Participant

Ik ga deze tip eens proberen:

The idea is to redefine your mount’s park position, using EQMOD to get it absolutely spot-on. This gives you a much better starting point for doing your alignment.

1. Connect to the telescope and activate EQMOD in your usual way
    2. Unpark the scope. Turn off tracking
    3. In EQMOD, click once on the little button beneath the ASCOM logo (it has a window and a plus-sign). The display changes to the two rings
    4. The aim now is to re-define your parking place as EXACTLY level and pointing EXACTLY north. Use the N, S, E, W controls, or your game controller, until the number beneath the left-hand ring is 06:00:00 and the number beneath the right-hand ring is 90:00:00. Take the time to get these numbers exact. Your mount is now sitting in the perfect parking place. The remaining steps are to tell EQMOD that this is now its parking place for the mount.
    5. Do not park the scope.
    6. Shutdown EQMOD (in SkyTools I use the “disconnect telescope” option to do this)
    7. Turn off the mount’s power
    8. Power the mount on again
    9. Restart EQMOD. It’ll report that the mount is unparked
    10. Press park (the mount won’t move, and your new, perfectly central position will be recorded as the new park position)

This then gives you the perfect starting place for star alignment, and that seems to make a big difference to how well the alignment works. The first two go-tos I made last night were off-target, as usual, and I had to use the finder to get them on target (as usual). But after registering just two alignment stars, my go-tos became almost impeccable. Registering some more alignment stars in EQMOD was quick (as the go-tos were so close to their targets). I’m now VERY happy with my go-tos landing within just one or two arcminutes of the target every time.”

Link

Groenewold
    Moderator

Interessant, dus houdt dit in dat ASCOM zelf aan de waarden gaat zitten sleutelen? Lijkt er wel op als je die procedure moet uitvoeren om de juiste Park positie erin te krijgen.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

You need to log in or to reply to this topic.