Extragalactic Nova AT2018fhy in M31

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Deze Transient ExtraGalactic Nova (Hier een  Uitleg pdf) heeft een ontdekkingsdatum van 20 augustus (Discovery Image). en is te vinden vlak bij de kern van M31. In de 10 nachten daarvoor had ik subs opgenomen voor mijn nieuwe M31 opname en ik was benieuwd wat er te zien is op die plek. Er is op de flink opgeblazen opname een zwakke ster te zien die wat beter zichtbaar wordt op de inverse weergave linksonder. Daarvan weer een 3D helderheidsplot gemaakt die rechtsonder te zien is. (Dit resultaat is opgestuurd naar David Bishop van Rochester Astronomy). Er is nog niet veel duidelijk over deze Nova, maar het is alvast leuk om extra studie te kunnen doen met de M31 data. Nu nog subs gemaakt op afzonderlijke nachten stacken om verder te zien of er helderheidsontwikkeling te zien is tussen 10 en 20 Augustus. Waarbij het extra leuk is omdat het gaat om processen op een witte dwerg met de afmeting van de aarde die met het 100mm telescoopje op 2.5 miljoen lichtjaar afstand zichtbaar gemaakt kunnen worden.

• 4 people like this.

Groenewold
    Participant

Prachtig, heerlijk om meer te weten over wat er nog meer in opnames te vinden is. Hoe kom je eigenlijk aan de info, heb je een soort news-feed waar dit langskomt?

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

De Flickr account van David Bishop en de website van The Rochester Academy of Science zijn de bronnen.

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

De Nova heeft nog steeds de status “Unconfirmed” omdat de follow-up observaties met spectroscoop onvoldoende signaal zagen. Malhar Kendurkar (Director, Prince George Astronomical Observatory.Global Supernova Search Team) bevestigde mij vandaag dat de maximum helderheid werd bereikt op 17/18 augustus.

“We discovered this nova on 2018-08-21. We are thinking, this was a very short lived nova. Liverpool Telescope (LT) observed this on 2018-08-21.066 which says source detected – too faint (Spectroscopic I assume). I have my data from 2018-08-16 to 21st. By looking at my data, the peak was somewhere between 2018-08-17th to 18th. When we discovered it was +16.29 and fading rapidly. @Andrea Mantero was using 0.25m using telescope, so I don’t think he was able to capture this nova anyhow on 22th Aug. Observations from LT magnitude > +19, that’s why they are not able to confirm it with spectroscopic observations. I saw your image on Flickr ( where you said, “the Nova was already brightening before 21 august”? The answer is ‘Yes’.
    Cheers,
    Malhar”

• 4 people like this.

Groenewold
    Participant

Oh wat is het dan toch heerlijk om zoveel waarneem tijd te hebben. Lijkt mij zo gaaf om op die manier te kunnen communiceren met de “professionals” in het veld.

• 1 person likes this.

van Overzee
    Participant

Yes!! This is what it is all about!

• 1 person likes this.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.