First Serious Light vanuit de nieuwe sterrenwacht; VdB 141

Activity Forums Astrofotografie Deepsky First Serious Light vanuit de nieuwe sterrenwacht; VdB 141

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #24018
    Schuurman
    Participant

    Eindelijk de afgelopen dagen de tijd gevonden om weer eens serieus te werken aan het herleren van hoe een astrofoto te bewerken. En dan meteen een zeer moeilijk stukje hemel vol met zwakke stofslierten.

    Opname bestaat uit 369 frames van 3 min (totaal net geen 18,5 uur) geschoten in de nachten van 19 t/m 23 september met de Altair Astro Hypercam 269C Pro Tec, op -10°C, gain 5,62 en offset 25. Kalibratie met 50 darkframes, 21 flatframes en 50 biasframes. Telescoop, 20 cm F/5 Newton met MPCC mkII (corrector moet nog iets verder van de sensor af), op NEQ6, guiding via 8×50 zoeker/QHY5.

    Gestackt in DSS 3.3.4 en nabewerkt in PI, gebruikmakend van Linear Fit, Automatic Background Extraction, ATROUS wavelets, Histogram Transformation, HDR MultiScale Transformation, Local Histogram Enhancement en gebruikmakend van een synthetische luminance. Gezien ik nog flink roestig ben, ben ik momenteel toch wel tevreden met het resultaat, zeker ook omdat dit een zeer moeilijk object is om vanuit ons lichtvervuilde omgeving te doen.

    #24020
    InFINNityDeck
    Participant

    Prachtige plaat, chapeau!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #24029
    van Overzee
    Participant

    Schitterende opname !

    #27058
    Schuurman
    Participant

    Kleine update over de sterrenwacht, afgelopen dagen een broodnodige reparatie aan het dak uitgevoerd ivm met een gescheurde golfplaat. Alles nu weer netjes en waterdicht.

     

    #27059
    InFINNityDeck
    Participant

    Niet alleen het dak, maar ook de rest van de tuin is een stuk knapper geworden… ;-)

    Laat de lange heldere nachten maar komen!

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #27060
    Volman
    Participant

    Dat is zeker allemaal opgeknapt, inclusief tuin. Ik vind de constructie van de dakgoot slim bedacht.

    Paul

    #27080
    Schuurman
    Participant

    Ja de tuin is een meer jaren project geweest, sinds ik de woning in 2018 gekocht heb. Komende week nog de laatste strook van 1,5- 2 meter tot aan de schutting achterin af werken en dan is alles eindelijk klaar.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top