Flats maken met een iPad

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Tijdens mijn testsessie van 22 nov. jl. heb ik TheSkyX inrichting op de Eagle 2 Pro getest met wat opnames en guiding via de TheSkyX. Voor de test heb ik snel wat subs van M31 en M45 geschoten.

Ik heb altijd een broertje de dood gehad aan het maken van flats met als resultaat een hoop gestoei om de vignettering eruit te processen wetende dat dit niet écht de juiste manier is. Een goed voornemen, naast het creëren van het stabiele imageplatform is dus het maken en calibreren van en met flats, de Aurora Flat Panel is dus besteld.

In afwachting van dit panel heb ik geprobeerd om met een iPad, voorzien van een fullscreen witte foto panels te maken, en wat schetst mijn verbazing, volgens mij is er weinig mis met het resultaat … maar dat kan ook komen door het uitstekende artikel van Kees.

Het maken van Flat frames

• This topic was modified 1 week, 5 days ago by  Theunissen.
    • 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Ja, zoooo moeilijk is het maken van flats eigenlijk niet. Vaak focus je op perfecte kalibratie-frames zonder te kijken wat het nu eigenlijk doet met de foto en als het dan prima eruit ziet (maar wellicht niet perfect is), dan nog kan het een uitstekend startpunt zijn voor meer bewerking. Ik ben wel gestopt met sky-flats, ik zie er nog steeds het nut niet van in omdat ik altijd een gradient kreeg in de tijd en het gewoon niet heel goed te controleren viel. Maar het werkte op zich wel, het flat-paneel wat ik daarna kocht is heerlijk, altijd dezelfde data, super gecontroleerd.

Bus
    Participant

Ik zit ook altijd te klooien met flats. Het maken van Sky flats werkt vaak minder goed, en ook het maken van flats van een egaal verlichte witte muur nadat je je imaging setup weer naar binnen hebt gehaald na een sessie werkt ook niet (temperatuursverschillen?). Misschien ook maar eens zo’n flatfield generator aanschaffen!

• This reply was modified 1 week, 5 days ago by  Theunissen.

Bus
    Participant

BTW, in APP is er een mogelijkheid om een synthetische flat te maken….is dit ook een goed werkende optie???

Theunissen
    Keymaster

BTW, in APP is er een mogelijkheid om een synthetische flat te maken….is dit ook een goed werkende optie???

Ik had waarschijnlijk dezelfde gedachte als jou bij deze optie … geen flats benodigd! Maar nee, het is een noodverband (per definitie), het weegt niet op tegen echte flats.

Theunissen
    Keymaster

En vanavond is de Aurora FlatfieldLeuchtfolie (originele benaming) binnengekomen, met nog een ander pakketje … ter bevordering van een aanzienlijk betere poolafstelling. Het valt trouwens op dat het veld vierkant verlicht en niet rond verlicht is, in de 100mm variant schijnt dit normaal te zijn.

Binnenkort de accu (sigaretten) connector vervangen door een connector die op de gereguleerde power-out poorten van de Eagle 2 past, dan kan ik tevens de intensiteit enigszins regelen.

De Aurora heeft inderdaad de al veel gedocumenteerde verrukkelijke garage kwaliteit.

Tevens kan ik nu eindelijk een bijdrage leveren aan het kortste topic op SN:

http://www.starry-night.nl/forums/topic/heeft-de-kleur-van-een-flat-invloed-op-de-flat-calibratie/

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Merkwaardig dat jouw Aurora een vierkant lichtgevend oppervlak heeft? Tip: Kijk naar de foto bij mijn artikel, daar zie je dat ik de snoeraanhechting heb versterkt met een platte strip metaal die met een stuk tape aan de Aurora geplakt zit.

Theunissen
    Keymaster

Ik begrijp de tip :-). Het viel me al op dat jouw model een versterkte aansluiting lijkt te hebben t.o.v. de afbeeldingen op internet. Eerlijk gezegd ziet jouw custom aanpassing professioneler uit dan het werk van Gerd :-).

Het vierkant blijkt overigens normaal te zijn voor de 100mm modellen. Ik kom er net mee weg voor de 135mm lens (en alles eronder qua diameter).

Bus
    Participant

Een Polemaster….Ben erg benieuwd naar je bevindingen met gebruik van deze elektronische poolafsteller.

Groenewold
    Moderator

Die zal zeer positief zijn, velen gingen Marc al voor namelijk en ik heb er nog nooit een negatief woord over gehoord. Behalve dan de prijs. Zelf gebruik ik Ekos om met de guidescope hetzelfde te doen, dat is een gratis manier en werkt net zo goed. Maar als je geen guidescope hebt met een breed genoeg beeldveld, dan heb je meer aan dit speeltje.

Van Kleef
    Participant

Ik gebruikte voorheen het software pakket Alignmaster. Met de Polemaster gaat het allemaal een stuk sneller en handiger. Niet perse noodzakelijk maar wel verdomde handig voor de astrofotograaf met een mobiele setup.

• 1 person likes this.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You need to log in or to reply to this topic.