Flip Mirror, de handige hulp bij planeetfotografie

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Flip Mirror, de handige hulp bij planeetfotografie

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #23753
    KeesScherer
    Participant

    Een ASI290 sensor is erg klein (3.2mm x 5.6mm) en de brandpuntsafstand van een Mak 180 is groot (zo’n 3150 mm bij gebruik van diagonaalspiegel). Het is elke keer worstelen om een planeet in het beeldveld te krijgen. Een handige hulp daarbij is een flip-mirror systeem zodat je met een b.v. 24mm oculair de planeet midden in beeld kan brengen en daarna de spiegel opklappen om het beeld op de camerasensor te krijgen. (vergelijkbaar met het principe van een DSLR met ingebouwde spiegel). Een flipmirror heeft ook een ingebouwde helical focuser om parfocaal te kunnen werken. (Ik stoorde mij eraan dat het camerabeeld mega onscherp is na het wisselen van oculair naar camera tot nu toe).

    Het instellen/afregelen kan het beste gebeuren in daglicht en is nogal een gedoe. Ik gebruikte een satellietschotel op 1 km afstand, eerst scherpstellen met camera, dan het oculair. Toen bleek dat de helical focuser een te klein bereik heeft maar gelukkig had ik een extra 1.25″ schroef-verlengbus. De fijnafregeling van de spiegel bleek een bout te missen zodat ik zelf een 3 mm bout uit de la heb gehaald. Maar nu is de boel in orde :-)

    Een filter (IR, geel, rood) schroef ik nu i.p.v. op de camera aansluiting helemaal voorin op de aansluiting van de flip mirror zodat ik ook met het oculair door het filter kijk.

    #23757
    InFINNityDeck
    Participant

    Hoi Kees,

    Handig wel, je hebt dan een kijker en volgkijker in één.

    Zelf stel ik één keer de volgkijker goed af, waarna het heel redelijk lukt de planeet snel in beeld te krijgen. Mocht dat weer eens mislukken, dan is de truc om flink onscherp te focussen zodat de donut zichtbaar is.

    Heb je nog genoeg back-focus over voor een ADC?

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23758
    KeesScherer
    Participant

    Heb je nog genoeg back-focus over voor een ADC? Nicolàs

    Een ADC ga ik waarschijnlijk niet gebruiken (omdat ik met de monoversie werk), wel een filterwiel. Het zou moeten werken qua backfocus.

    #23759
    engels
    Participant

    Klopt niet Kees. Er treed een kleurshift op en die moet je corrigeren. Monochroom of niet. Anders krijg je toch randen met blauw en rood.Succes, je bent goed bezig!

    #23760
    InFINNityDeck
    Participant

    Waar Wim op duidt, is dat ook binnen de frequentiebanden van de filters een kleurverschuiving optreedt, die je met de ADC kan opheffen. Afhankelijk van de hoogte van de planeet zal dit al of niet opvallen. Persoonlijk gebruik ik ook de ADC in combinatie met mijn ZWO ASI174MM. Om hem af te stellen zet ik eerst de 290MC erachter met het filterwiel op luminance. Dan stel ik de ADC af (met ASICAP, niet met FireCapture, want de ADC-routine daarin werkt niet goed) en vervolgens vervang ik de 290MC door de 174MM. Overigens hou ik er wel rekening mee dat de afstand tot de beeldchip verschilt tussen deze twee camera’s.

    Nicolàs

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

    #23761
    KeesScherer
    Participant

    Klopt niet Kees. Er treed een kleurshift op en die moet je corrigeren. Monochroom of niet. Anders krijg je toch randen met blauw en rood.Succes, je bent goed bezig!

    Helemaal gelijk Wim, dat gaat met recht een “Image train” worden. Focuser,Flip mirror, filterwiel, ADC, camera. Of: Focuser, ADC, Flip mirror, filterwiel, camera.

    Deze pagina op Sky Inspector over ADC gebruik is heel uitgebreid met prachtige voorbeelden. Weer een stuk verder gekomen.

    #23764
    engels
    Participant

    Zo begon ik ook een aantal jaren geleden. Inderdaad een flinke trein!

    #23766
    KeesScherer
    Participant

    Zo begon ik ook een aantal jaren geleden. Inderdaad een flinke trein!

    Zo begon je ook, dus nu is jouw trein nog langer?

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top