Foto's afdrukken en ophangen

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • Author

Groenewold
    Participant

Een gecombineerde post met 2 vragen;

1. Wat vinden jullie van deze Andromeda versie, verkregen mbv HDR combination, deconvolution, allerhande masks etc. en de Canon 6D:

– 92x 20 seconden, ISO 1600

– 80x 120 seconden, ISO 1600

– 21x 300 seconden, ISO 1600

2. Waar zou ik een opname als deze kunnen afdrukken. En dan doel ik niet op de Hema. πŸ™‚ Wat dat betreft hoor ik graag kritiek op zaken die jullie liever anders zouden zien in de foto, ik ben inmiddels soepel genoeg in het programma dat ik me makkelijk moet kunnen aanpassen.

Dank!

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Ik vind de bewerking qua contrast en achtergrond heel mooi, Het blauw ook, maar ik mis geel, dat is wit geworden. Ik heb vorig jaar mijn M31 bij foto.com laten afdrukken op aluminium en perspex. Allebei heel mooi, maar ik zie de optie niet meer op de site…

Groenewold
    Participant

Ah, die kende ik nog niet, dank!

Geel, mm, waar zou je dat verwachten? edit; het rode kanaal zou hiervoor wellicht omhoog moeten..

Groenewold
    Participant

Deze lijkt mij ook wel wat overigens, ze hebben zelfs eigen kleurprofielen zodat je thuis kan controleren hoe het er bij hen eruit ziet; https://www.profotonet.nl/support/beeldkwaliteit/biedt-profotonet-een-colormanagement-aan/item183

Groenewold
    Participant

Is dit iets beter @keesscherer ? Denk dat ik niet helemaal weet hoe ik geel specifiek naar boven moet halen. Overigens levert deze bewerking wat problemen op met een aantal sterren (rode circel eromheen) dus eens kijken of dat met een iets verfijndere masker te voorkomen is.

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

Ik vind deze tweede versie werkelijk heel fraai! De eerste vind ik wat vlakker (maar even goed een prachtige plaat)!

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Ja, grappig he, is precies dezelfde data alleen heb ik rood en blauw iets verschoven. Eigenlijk dus een aanpassing op colorcalibration.

KeesScherer
    Participant

Ja, de 2e versie is mooier vind ik vanwege het geel/oranje. Er is alleen wat meer color noise rond M110 zichtbaar in vergelijking met versie 1.

Groenewold
    Participant

Klopt, het was ook even een test qua kleur. Ik ga nu terug en de masks iets verfijnen. Best leuk zo, dit zijn de puntjes op de i en voor het eerst heb ik het gevoel dat er een foto aan de muur kan.. dit punt is genieten voor mij, heeft 1.5 jaar geduurt. πŸ™‚

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Ik denk dat dit hem wordt. Ik heb de laatste artefacten weten te vermijden en het blauw een tikkie minder saturated gehouden. Mooie balans vind ik wel.. Ik houd jullie op de hoogte van de uiteindelijke kwaliteit op print.

edit: Mmm, die extra kleurruis komt dus van het van 64-bit naar jpeg gaan. Nog even aan sleutelen. πŸ™‚

edit2: Jee, lastig om van kleur-space te veranderen. Even weer helemaal aan alle schuifjes trekken in Photoshop, toch wat zonde van al dat zorgvuldige gebeuren in PI. Maar deze lijkt mij wel wat.

• 1 person likes this.

Haverkamp
    Participant

Wauw, indrukwekkende M31 @supernov!

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar je eerste versie, die zou ik zelf alleen iets meer saturatie geven. Ik vind die versie het meest natuurlijk overkomen. Zoals @keesscherer aangeeft zou het subliem zijn als de kern op een of andere manier nog iets geler kan worden.

Ik vind zelf dat de laatste versie iets te kunstmatig wordt ( ik hou van de natural look πŸ˜‰ ), met name de overgang van M31 naar de achtergrond vind ik te abrupt worden. En bij versie 2 en 3 wordt blauw voor mij net te veel magenta.

Kijkend naar de sterren buiten m31, dan vind ik die ook het mooist in de eerste 2 versies. Mogelijk door de iets lichtere hemelachtergrond. Bij de derde versie zie je in de hemelachtergrond wat meer artefacten van post processing heb ik het idee. Mogelijk door toepaste noise reductie?

Groenewold
    Participant

Dank voor je goede punten @bula ! Ik zal er nog een beetje aan sleutelen voor ik naar de drukker ga. Waar ik in de laatste versies last van had was de stap van 64-bit naar 16. Dit zorgde voor teveel kleur-ruis wat ik weer moest temperen met kleine stappen in Pixinsight en daarna naar Photoshop. Photoshop verandert dan weer doodleuk de levels, dus heb ik daar wellicht wat teveel de achtergrond donker gemaakt. Kan ik nog eens bekijken.

KeesScherer
    Participant

En tenslotte komt daar dan nog het verlies van het drukproces bij. Ik geef een foto die afgedrukt gaat worden wat meer saturatie en voordat je die “2 meter bij 1 meter” versie laat afdrukken zou ik eerst een kleinere versie laten doen met hetzelfde afdrukproces.

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Ik heb deze versie wel even als voorlopig laatste aangemerkt, ik ben ook nog niet 100% tevreden met de sterren zelf welke ik in HDR wat beter had verwacht. Dus ik moet denk ik nog een keer door alles heen.. leuk man. πŸ™‚

Goed punt van de drukker Kees, ik was al van plan eerst kleine afdrukken te laten maken ja.

Musquetier
    Participant

ik stem voor de 3de versie!

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)

You need to log in or to reply to this topic.