Foto's afdrukken en ophangen

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Foto's afdrukken en ophangen

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • Author
    Posts
  • #9588
    Groenewold
    Participant

    Lastig hoor, komt met name neer op smaak eigenlijk. Ik hou ook van natuurlijk, maar besef mij ook dat er kleur verloren gaat door de bewerkingen (zoals we gezien hebben). Dus een beetje saturatie vind ik niet zo’n punt.. als het maar mild is. Ik heb nog een laatste, 4e, versie. Hier ben ik begonnen met MaskedStretch, om wat beter de kleur in de sterren te behouden.

    #9589
    Musquetier
    Participant

    Hoe je het ook went of keert, het blijft een prachtige foto!

    #9592
    Groenewold
    Participant

    Dank u heer Rob. :) Nu ik de juiste flow heb, ga ik nogmaals helemaal terug. haha Ik heb ooit eerder gemerkt dat je een betere DarkBackgroundExtraction krijgt als je rood, groen en blauw apart corrigeert. Dat vind ik dus het fijne van goede data, daar kan je allerlei kanten mee op.

    #9596
    Haverkamp
    Participant

    Heerlijk toch om dit soort platen op je scherm te zien verschijnen, uit data die je zelf hebt geschoten ;-) ! Lekker bezig @supernov ! Soms helpt om even een paar dagen niet te kijken naar je data. Dan heb je een frisse kijk weer en dat kan erg helpen is mijn ervaring :-)

    #9598
    Groenewold
    Participant

    Ok, nu ga ik stoppen met al het gespam. 1 laatste voor het naar bed gaan dan, grote kans dat dit degeen op de afdruk wordt. Het is een beetje een tussen-versie van de meer natuurlijke hier en de meer blauwe.

    #9599
    Haverkamp
    Participant

    ;-) @supernov, ik zit op mijn 26″ scherm je foto’s te bewonderen, ik blijf nog steeds fan van je allereerste versie in dit draadje. Maar ja, over smaak valt niet te twisten… In je laatste versie zie ik erg veel variatie in helderheid in je achtergrond. (Ligt mogelijk aan de monitor calibratie hier.) Ik zou als ik jou was, voordat je de finale print doet,  2 kleintjes laten maken van 2 verschillende versies om te zien hoe dat er dan echt uit gaat zien. Dat zou nog wel eens voor een verrassing kunnen zorgen denk ik ;-)

    #9600
    Groenewold
    Participant

    Staat je helderheid zo hoog dan? Ik kan het hier wel zien, maar niet heel dramatisch (ik moet perifeer kijken). ;) Ik krijg het vooralsnog niet echt beter dan dit, ik heb dbe al gedaan op de kanalen apart (3x in feite) en als ik het weg wil hebben is de achtergrond zwart. Ik zie het maar als iets wat simpelweg “in de data” zit, het stoort me niet zo. Afdrukken ga ik zeker eerst in het klein doen, sowieso omdat ik geen idee heb of het kleurprofiel bij de drukker helemaal hetzelfde zal zijn.

    edit: Overigens zie ik dit probleem ook in de eerste, alleen wel minder inderdaad. Komt door welke stretching ik toe-pas. Ik heb een voorkeur voor MaskedStretch in deze laatste versie, omdat de kleuren van de sterren behouden blijft. Maar tegelijkertijd is de achtergrond mooier met histogram-transformation, beetje gek.

    #9601
    Groenewold
    Participant

    Vanochtend nog even een snelle test gedaan met andere settings voor HDRCombination. Nu is mijn achtergrond 30% minder! Dus nog even wat aan sleutelen, maskedstretch gaat vervolgens weer slechter, maar op die eerste stap valt nog veel te halen heb ik het idee.

    #9619
    Groenewold
    Participant

    Goooeed. Ik weet nu waarom bewerken soms monnikenwerk genoemd wordt. Het doel van het willen afdrukken van de foto zorgt bij mij voor een aan het beeldscherm vastgeplakt personage welke zijn gezin bijna verwaarloost. ;)

    Ik ben nogmaals helemaal terug gegaan en merkte dat ik een probleem had met de HDR combination. Dat is nu opgelost en de maskedstretch gaat ook goed. Achtergrond hoop ik nu wat beter te hebben ook. Wat vinden jullie?

    #9620
    Musquetier
    Participant

    ik vind de (bruine) structuren in M31 iets mooier in de laatste versie. Verder zie ik niet zo heel veel verschil…

    #9623
    Groenewold
    Participant

    Nee klopt, is lastiger te zien omdat ik nu op het niveau van details verbeteren zit. Ik gebruikte hiervoor MaskedStretch, wat meer kleur in de sterren geeft, alleen ging de achtergrond en het meest heldere deel in de sterren hiermee nog niet helemaal goed. In deze laatste versie heb ik de achtergrond weer wat gelijkmatiger gekregen en zijn er ook geen zwarte (echt zwarte) gedeeltes meer. Dit lag aan black clipping setting van MaskedStretch. Die verbetering in combinatie met een betere hdr combinatie (voor mijn data, het lijkt erop dat de 5 min exposures wat raar zijn qua achtergrond) zorgt voor een beter geheel.

    Eerste test-afdrukken zitten in de post in ieder geval, kleuren-calibrator voor mijn scherm ook en ik heb de profielen van de drukker (profotonet).

    #9625
    Musquetier
    Participant

    Ik ben benieuwd wat je ervaring zullen zijn van het afdrukken. Ik heb eerder een afdruk laten maken van een Hartnevel foto maar toen werd het allemaal veel te donker. De achtergrond was veel te zwart en de nevel kwam minder sprankelend uit de verf…

    #9626
    Groenewold
    Participant

    Wat ik al gemerkt heb is dat kalibratie van de monitor belangrijk is, alsmede het hebben van het kleurprofiel van de drukker (wanneer mogelijk). Zo heb ik de foto verder aangepast in Photoshop met het profiel van de drukker, deze vervolgens ook voor het web gesaved en toen bleek plots dat de achtergrond daar veel te zwart werd (op het web dus). Dus heb ik 2 versies gemaakt. Ik denk dat het daar dus snel verkeerd kan gaan.

    #9627
    Haverkamp
    Participant

    @supernov, de laatste versie vind ik inderdaad een flinke verbetering tov de versie daarvoor. De achtergrond is veel rustiger geworden. Ook is het mooi gelukt om wat meer geel in de data te krijgen. Maar ik blijf fan van je allereerste versie ;-) De gloed die om m31 heen zit komt het meest natuurlijk over en vind ik zelf mooi. Maar je laatste versie vind ik zeker heel geslaagd. Ik ben erg benieuwd naar hoe de foto’s zullen zijn als ze zijn afgedrukt ;-) Wordt het Canvas of iets op metaal ofzo?

     

    #9628
    Groenewold
    Participant

    Dank je @bula, je hebt inderdaad gelijk dat die gloed eromheen nog mooi zou zijn. Echter krijg ik dat met deze workflow niet helemaal voor elkaar. Denk dat dat door het HDR gebeuren komt wellicht en dit lijkt dan toch een tikkie natuurlijker. Maar ja, het is maar wat je natuurlijk noemt ook. :) Ik had nog het idee om de 5 min exposures eruit te halen en alles opnieuw te doen met de kortere opnames (de 5 min heeft veel meer, raar signaal in de achtergrond, misschien iets met m’n darks oid) maar ik heb er een punt achter gezet. Dit is al veel beter dan wat ik tot nu toe gemaakt heb en ik vind deze versie mooi genoeg voor aan de muur. Lijkt me ook leuk om volgend jaar weer meer bij te schieten, hiermee te combineren en vervolgens te kijken of ik die gloed erbij kan krijgen. Die komt dan mooi naast versie 1 aan de muur (soort zien wat mijn vooruitgang is).

    Ik weet nog niet precies waarop ik het wil, maar ik zit te denken aan dibond.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top