Framing van nevelgebieden met Stellarium/ Deep-Sky Survey

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

In het verleden heb ik altijd objecten geframed m.b.v de Field of View indicators van TheSkyX of StarryNight Pro Plus.

Dit gaf mij nog steeds weinig gevoel voor wat ik nu precies kon vastleggen in grote nevelgebieden (en in relatie tot de omgeving), de All Sky image databases van beide applicaties geven niet meer dan een abstracte hint.

Stellarium heb ik nooit echt prettig in gebruik gevonden, echter las ik onlangs dat sinds versie 0.15.1 (25 december 2016) de DSS ( Deep-Sky Survey) functie is toegevoegd. En verhip, deze functie werkt prettig. Ik heb in Stellarium mijn FoV indicators aangemaakt (sensor en lens), in het Configuration windows onder tools: “Show DSS button” aangevinkt en de DSO functie geactiveerd.

Vervolgens heb ik de FoV met mijn eigen ouder materiaal vergeleken en de Rotation Angle (Sensor) met 90 graden gedraaid. Het FoV in Stellarium is nu een precieze weergave van de raws die uit mijn camera komen rollen, en belangrijker, het DSS materiaal is niet alleen goed genoeg om perfect te framen maar nog beter om in de toekomst het  maximaal aan details vast proberen te leggen (zoals afgebeeld in Stellarium).

Overigens zijn zowel in TheSkyX als StarryNight Pro Plus ook DSS weergaven mogelijk, maar als ik me niet vergis, alleen in het FoV of op objectbasis.

• 3 people like this.

Groenewold
    Participant

Holy moly, net eens geprobeerd en wat is dat gaaf! Snap echt niet dat ze dit nog versie 0 noemen.

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.