Guiding the Skywatcher Star Adventurer

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Voor de Nikon D700 zou de optimale iso 800 of 1600 zijn volgens Chris vd Berge:

Best ISO values for Nikon cameras

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

ik heb zelf ook een Star Adventurer en helaas pas enkele keren gebruikt. Het is een leuk reismonterinkje dat best redelijk goed volgt.

Alleen vind ik het nogal nalatig van Skywatcher om tenminste de ra-as te voorzien van een fatsoenlijke gradenverdeling. Ik weet niet of iemand van jullie al eens geprobeerd heeft met een telelens en deze montering een object te fotograferen dat met het blote oog niet zichtbaar is (bijv m51, m10-1 etc).  Met een fatsoenlijke ra-indeling zou je dan kunnen “hoppen”. Ik heb er een oplossing voor gevonden waarmee ik deze montering na centreren op een heldere ster vrij nauwkeurig naar een object kan laten wijzen.

Als iemand interesse heeft, danwel een eigen oplossing hiervoor, hoor ik dat graag.

gr.,

Ed

Groenewold
    Moderator

Qua hoppen doen mensen dit meestal middels de finderscope of verrekijker en dan via de telescoop. Op het oog dus en niet zozeer via de graden-indeling (welke toch vaak onnauwkeurig is).

Theunissen
    Keymaster

Bus
    Participant

Dank voor de tip Marc. Ik had al het idee dat de 1minuut subs op ISO400  (waar ik normaliter op schiet) betere subs (lees S/N ratio) opleverde dan de 5minuten op ISO100 subs.

Bus
    Participant

Vandaag de elastiek methode vervangen voor een volwaardige bevestiging op de base-plate van de SA.

Nu kan ik de Guider afzonderlijk van de camera en lens bewegen zodat ik ook objecten zonder goed heldere guidester kan fotograferen door simpelweg de guidescope op een nabijgelegen heldere guidestar te richten.

De complete setup lijkt zwaar, maar is in de praktijk lichter dan voorheen omdat ik het contragewicht van de SA heb kunnen verwijderen. De guidescope + guidecam werken nu als contragewicht voor de lens en camera en de boel is mooi in evenwicht zo.

Nu nog weer testen in de praktijk ;-)….Dat is toch wat het astrofotograferen leuk maakt..testen, knutselen en weer testen.

• 2 people like this.

Defesche
    Participant

Ook ik gebruik de SA en heb gemerkt dat deze (bij mij tenminste…) een behoorlijk grote periodic error produceert zoals mijn m42 opname van laatst liet zien. Daarom wil ik ook de ra-as gaan guiden met een 70mm orion multipurpose. Qua camera wil ik een aangepaste webcam hierop aansluiten (wil niet nog eens investeren in een guidecamera). Met de 600mm tamron en de orion zit ik denk ik wel net aan of onder de max 5kg 🙁

Nu vraag ik mij af of ik phd-guiding kan toepassen op de SA mbv een webcam. Kan nergens info vinden hierover (dus ook niet welke instellingen in phd). Ik heb een usb-st4 kabel van ZWO.

Op internet heb ik een schema gevonden zoals in bijlage de aansluiting op een eq6. Weet iemand of ik dat ook op mijn SA kan toepassen?

Bij voorbaat dank voor raad / advies.

KeesScherer
    Participant

Ook ik gebruik de SA en heb gemerkt dat deze (bij mij tenminste…) een behoorlijk grote periodic error produceert zoals mijn m42 opname van laatst liet zien. Daarom wil ik ook de ra-as gaan guiden met een 70mm orion multipurpose. Qua camera wil ik een aangepaste webcam hierop aansluiten (wil niet nog eens investeren in een guidecamera). Met de 600mm tamron en de orion zit ik denk ik wel net aan of onder de max 5kg  Nu vraag ik mij af of ik phd-guiding kan toepassen op de SA mbv een webcam. Kan nergens info vinden hierover (dus ook niet welke instellingen in phd). Ik heb een usb-st4 kabel van ZWO. Op internet heb ik een schema gevonden zoals in bijlage de aansluiting op een eq6. Weet iemand of ik dat ook op mijn SA kan toepassen? Bij voorbaat dank voor raad / advies.

De sleutel in deze aanpak zit hem in de samenwerking tussen de webcam en PHD2 en dat is eenvoudig te testen door te kijken of PHD2 deze camera kan herkennen. Er is een hele lijst met camera’s in PHD2 waaronder ook webcams, kwestie van aansluiten en proberen.

Defesche
    Participant

Hallo Kees,

die webcam is een logitech c270 die ik destijds van een nosepiece heb voorzien en ook eens heb uitgeprobeerd op mijn neq6-pro icm phd2 en dat werkte met instelling windows webcam in phd.

Mijn enige zorg is of (en met welke instellingen in phd) de SA wel aan te sturen is. Ik kan op internet geen enkele melding van deze configuratie of de in te stellen parms in phd vinden.

KeesScherer
    Participant

Hallo Kees, die webcam is een logitech c270 die ik destijds van een nosepiece heb voorzien en ook eens heb uitgeprobeerd op mijn neq6-pro icm phd2 en dat werkte met instelling windows webcam in phd. Mijn enige zorg is of (en met welke instellingen in phd) de SA wel aan te sturen is. Ik kan op internet geen enkele melding van deze configuratie of de in te stellen parms in phd vinden.

De Logitech c270 heeft pixels van 2.8 micron, dat voer je in onder advanced setup (Hersen symbool) , camera. Voor de camera gain setting moet je ‘s nachts testen met een sterbeeld maar start eens op 90. Onder het guiding tabblad moet je de brandpuntsafstand van de GUIDEscope invieren. Onder het Algolrithms tabblad bij “declination” moet je “none”  selecteren, en verder startwaarden zoals in het guidingartikel hier op starry-night.nl:

PHD2 – Autoguiding deel 1, basis snelstartgids.

PHD2 – Autoguiding deel 2, optimaliseren.

Defesche
    Participant

Kees, dank voor je uitleg. Hopelijk zijn die weergoden in ons land ons eens een keer gunstig gestemd zodat we weer eens iets kunnen uitspoken.

Hieronder nog een (beetje bewogen) foto van mijn (te zware ?)  opstelling (tamron 600mm, Orion 70mm volgkijker). Hopelijk gaat dat werken met webcam/phd guiding zodat ik van die periodic error in die AS afkom.

Theunissen
    Keymaster

oto van mijn (te zware ?)  opstelling

De payload van de Star Adventurer is 5kg (op papier), even wegen met apparatuur en zonder dus.

KeesScherer
    Participant

(tamron 600mm, Orion 70mm volgkijker). Hopelijk gaat dat werken met webcam/phd guiding zodat ik van die periodic error in die AS afkom.

Oei, dan ben je met een APS-C sensor (Canon 550D) en een 600mm lens  aan het werk op een SA? Dat lijkt mij een beetje te veel, 200mm tot 300mm op full frame sensor is de grens lees ik overal.

Defesche
    Participant

De opname van m42 had ik met die combinatie op 400mm geschoten. Als je het gewicht bedoeld dan weegt de tamron bijna 2kg, de eos550d 600 gram en de orion finder ook 600 gram (allen via internet opgezocht). Samen dus goed 3kg. Met bevestigingsmateriaal erbij zal het misschien 4kg zijn en minder dan max cap van 5kg. Natuurlijk kun je beter niet op de grens gaan zitten want als je buurvrouw door de tuin loopt kan het beeld gaan trillen 🙂

Als je echter niet het gewicht maar volgnauwkeurigheid bedoeld dan vond ik m42 unguided met 60″ zo slecht nog niet (ben echter nog niet veel gewend)

KeesScherer
    Participant

Ik bedoel (en zeg) de brandpuntsafstand.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 30 total)

You need to log in or to reply to this topic.