H-Alpha flats

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken H-Alpha flats

Tagged: ,

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #13940
    Groenewold
    Participant

    Ik heb wat H-Alpha flats geschoten, maar vraag mij nu af of dit goed is gegaan. Ik heb SGP de 30.000 ADU (op 16-bit schaal) laten bepalen en dat zag er goed uit, echter vroeg ik mij af of SGP rekening houdt met het signaal wat ook nog in de G en B kanalen zal zitten. Ik kies voor de flat verwerking H-Alpha als algoritme in APP, maar is dat eigenlijk wel de bedoeling? Ik krijg in ieder geval geen flat te zien zoals ik zag in SGP.

    #13941
    Groenewold
    Participant

    Als ik goed kijk naar het histogram dan lijkt het of het rode kanal is overbelicht en SGP inderdaad de G en B op 30.000 heeft gezet… mmm… is dat logisch? (vast wel) Is dan niet te gebruiken right?

    #13943
    Groenewold
    Participant

    Interessante is dat het wel werkt als ik geen H-Alpha als algoritme kies (en er dus een flat ontstaat met goede B en G signaal, rood is overbelicht), echter zie ik nu ook zwarte pixels doorkomen, dat zal hier wel mee te maken hebben. Desondanks, niet eens verkeerd, maar niet ideaal uiteraard.

    #13944
    KeesScherer
    Participant

    De voorwaarden voor het maken van Ha flats zijn toch niet gewijzigd? Zolang het signaal in het R kanaal goed los is van de oorsprong en de ruispiek is alles goed. (En zolang je maar niet uit het liniaire deel loopt)

    #13946
    Groenewold
    Participant

    Het probleem is dat R overbelicht is geraakt en G en B op de juiste waarden zitten. Ik had niet gezien dat SGP daar dus op zat te mikken.

    #13947
    Groenewold
    Participant

    Nou, valt me als resultaat niet tegen eigenlijk. Alleen blijf ik last houden van stofjes die niet weg willen, maar dat is een ander probleem schat ik in. @bula is het logisch dat met overbelicht rood de flat nog steeds vrij goed werkt wat betreft licht-afval correctie?

    (excuus voor de spamming overigens, ik moet gewoon betere flats schieten is de conclusie) :) Ik zie nu dat de fout is ontstaan doordat SGP geen RGB histogram laat zien en ik dat dus niet in de gaten had.

    #13950
    Haverkamp
    Participant

    Ik heb wat H-Alpha flats geschoten, maar vraag mij nu af of dit goed is gegaan. Ik heb SGP de 30.000 ADU (op 16-bit schaal) laten bepalen en dat zag er goed uit, echter vroeg ik mij af of SGP rekening houdt met het signaal wat ook nog in de G en B kanalen zal zitten. Ik kies voor de flat verwerking H-Alpha als algoritme in APP, maar is dat eigenlijk wel de bedoeling? Ik krijg in ieder geval geen flat te zien zoals ik zag in SGP.

    Allereerst, in dit geval is SGP niet “slim”genoeg om te weten dat je alleen geinteresseerd bent in het rode kanaal. Dus je bent zelf verantwoordelijk voor het goed belichten van je flats in het orde kanaal denk ik.

    “Ik kies voor de flat verwerking H-Alpha als algoritme in APP, maar is dat eigenlijk wel de bedoeling?”

    Data calibratie gebeurd (en moet gebeuren) op de monochrome CFA data. Debayeren van je data mag pas gebeuren nadat de data is gecalibreerd. APP lost dit automatisch voor je op, dus daar hoef je niet over na te denken. Voor het maken van je masterflat speelt het gekozen debayer algoritme dan ook geen enkele rol. Het gekozen debayer algoritme wordt pas toegepast na de data calibratie.

    Je zult dus zien dat onafhankelijk van het gekozen debayer algoritme, je altijd dezelfde masterflat zult krijgen en in jouw geval is dat een CFA masterflat die de monochrome CFA data van je bestanden calibreert.

    #13951
    Haverkamp
    Participant

    “Interessante is dat het wel werkt als ik geen H-Alpha als algoritme kies (en er dus een flat ontstaat met goede B en G signaal, rood is overbelicht), echter zie ik nu ook zwarte pixels doorkomen, dat zal hier wel mee te maken hebben. Desondanks, niet eens verkeerd, maar niet ideaal uiteraard.”

    Als je h-alpha debayer kiest, wordt de h-alpha debayer wel toegepast op je master flat als je deze visueel bekijkt. Bekijk je hem met AAD debayer, dan zie je de RGB kleuren inderdaad. Het is echter precies dezelfde masterflat. Het is opgeslagen als CFA data want het dient om CFA data te calibreren.

    De zwarte pixels zie je denk ik omdat je geen BPM bij de flat calibratie hebt gebruikt? Je Canon 6D heeft veel niet-lineaire pixels, dus mijn advies zou zijn om altijd je BPM te gebruiken.

    Plaatjes uit mijn presentatie van 1 van jouw H-alpha subs van de veil nebula. Heel veel niet-lineaire pixels zoals je ziet en prima te corrigeren met een BPM, eerste plaatje is niet gecalibreerd, 2de gecalibreerd, derde met H-alpha debayer aan, wat dus pas wordt toegepast nadat alles master calibratie frames zijn toegepast op de CFA data.

    #13957
    Haverkamp
    Participant

    “De voorwaarden voor het maken van Ha flats zijn toch niet gewijzigd? Zolang het signaal in het R kanaal goed los is van de oorsprong en de ruispiek is alles goed. (En zolang je maar niet uit het lineaire deel loopt)”

    Exact, het histogram moet zijn losgekomen van de linkerkant en de data mag rechts in het histogram niet clippen. Als je sensor niet helemaal lineair is, dan moet je daar mee rekening houden. Dat bekent vaak dat je de flats niet teveel moet belichten aangezien sommige sensoren bij de hogere ADUs niet meer helemaal lineair werken. Bij een 6D heb je geloof ik dit probleem niet, maar weet ik niet 100% zeker.

    #13958
    Groenewold
    Participant

    BPM gebruik ik altijd ja, het is wellicht een artefact van mijn verkeerde flat, ik doe een nieuwe sessie zodra de maan wat minder aanwezig is. Ik ben inderdaad in de war geraakt omdat ik niet doorhad dat SGP geen R,G,B histogram laat zien, dan was het meteen opgevallen. Dank!

    #13959
    Haverkamp
    Participant

    Nou, valt me als resultaat niet tegen eigenlijk. Alleen blijf ik last houden van stofjes die niet weg willen, maar dat is een ander probleem schat ik in. @bula is het logisch dat met overbelicht rood de flat nog steeds vrij goed werkt wat betreft licht-afval correctie? (excuus voor de spamming overigens, ik moet gewoon betere flats schieten is de conclusie) Ik zie nu dat de fout is ontstaan doordat SGP geen RGB histogram laat zien en ik dat dus niet in de gaten had.

    Ik zou het niet gestretchte histogram van je flats moeten zien om te kunnen oordelen of het rode kanaal is overbelicht. Als slechts het centrum van je rode kanaal clipt aan de rechterkant van het histogram dan kan er nog steeds een redelijke flat correctie uitkomen die de vignettering corrigeert, maar het midden van je opname zal dan niet helemaal goed gaan.

    De nog steeds zichtbare stofjes kan wijzen op het ontbreken van bias of dark calibratie van de flats?

    Beste is waarschijnlijk inderdaad om nieuwe flats te maken, mits ze echt rechts clippen, als dat nog goed kan?

    #13963
    Groenewold
    Participant

    Ik kalibreer mijn flats met dark flats en een bpm, bias gebruik ik nergens meer aangezien dat altijd in de darks zit. Ik zie nu dat met of zonder master-flat, er niks gebeurt. Blijkbaar vanwege ontbreken van het goede rode signaal, schat ik dan in.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top