Activity › Forums › Astrotechniek › Methoden en Technieken › H-Alpha toevoegen aan sterrenstelsels
- This topic has 8 replies, 3 voices, and was last updated 7 years ago by Haverkamp.
-
AuthorPosts
-
April 11, 2017 at 21:04 #13986GroenewoldParticipant
Wie kan mij wat tips geven wat betreft het toevoegen van H-Alpha aan een stelsel, zoals in dit geval M81 en M82? Je ziet rechts het uiteindelijke gestretchte beeld van mijn H-Alpha opnames en links het resultaat van de RGB samen met de H-Alpha, middels het NBRGB script in PI. Ik heb het H-Alpha kanaal op 1.2 gezet (standaard waarde). Ik vind het geheel te roze worden, minder maakt het er niet duidelijk beter op en dan wordt het effect van de H-Alpha weer te klein. Moet ik de H-Alpha opname anders stretchen misschien (bijv. door alleen de highlights te hebben)? Of moet ik de RGB eerst apart goed verder verwerken en de kleuren daarin goed satureren (dit is hier nog niet gedaan)?
April 11, 2017 at 21:45 #13988KeesSchererParticipantMet minder dan 1.2 wordt het effect van de ha te klein zeg je, maar mijn ervaring is dat 1.2 veel te hoog is, 0.5-0.7 komt meer in de richting. Welk effect verwacht je van de Ha? Het zou alleen een paar kleine gebieden moeten accentueren en de M82 Ha slierten.
April 11, 2017 at 22:37 #13991GroenewoldParticipantMm, het viel mij op dat bij 0.5 het effect er enigzins gelijk uitzag maar dan veel zachter, maar nog steeds roze. Misschien moet ik het wat verder verwerken na het mengen.. ik pruts even verder. Ik kan mij wel herinneren dat het mij ooit eerder beter gelukt was met de Whirlpool galaxy en Pixelmath, maar geen idee meer welke formule ik toen gebruikte.
April 11, 2017 at 22:50 #13997GroenewoldParticipantApril 11, 2017 at 23:49 #14009HaverkampParticipantIk heb zelf weinig tot geen ervaring met NBRGB script in PI, maar vanuit de APP ontwikkeling kan ik wel zeggen dat het flink aan de kwaliteit van de RGB en de H-alpha data kan liggen met wat voor een multiplier je de H-alpha in de RGB wil en of kan stoppen.
Ik heb verschillende HaRGBs en LHaRGBs met de APP RGB combine tool gemaakt en zag per data set dat je met hele verschillende waardes moet werken. Dus speel er vooral mee @supernov. Een roze tint, kan je altijd weer manipuleren met bijvoorbeeld de APP selective color, die werkt op de lineaire data.
Wat ik zo zie wordt dit zeker een goede M81 ;-)
April 12, 2017 at 07:49 #14010GroenewoldParticipantVandaar dat ik die handleiding maar eerst eens ga doornemen. :) Ik had die opties “over het hoofd” gezien, ik speel daar even mee en post dan weer een vergelijking.
April 12, 2017 at 08:11 #14011GroenewoldParticipantOk, de combine tool lijkt veel beter te werken, echter krijg ik een Java error als ik op “Create” klik. Snif snif
April 12, 2017 at 08:31 #14013GroenewoldParticipantDoor de error kan ik het resultaat niet bewaren, maar hier een screen-grab, het gaat om een in PI gemaakte lineaire HDR image in 64-bit (zou dat problemen geven?) en in APP wat meer saturatie gegeven. Bij combinatie met H-alpha blijven de kleuren wat beter behouden en ik kan sneller spelen met de verschillende meng-levels, nice. Dit zit eruit als een beter begin voor verder verwerking (als ik het kan bewaren that is). ;)
April 12, 2017 at 09:49 #14014HaverkampParticipantPrima, de RGB combine tool vergt ook wat uitleg en inderdaad in de laatste APP versie zit een bugje, waardoor je het resultaat niet kan wegsaven… Is al opgelost in de volgende versie en die zal ik voor het weekend proberen beschikbaar te maken.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.