Half uurtje zon op 5 maart 2021

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 55 total)
  • Author
    Posts
  • #24505

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Niet dat de zon maar een half uurtje scheen vandaag, maar van de overvloedige zonneschijn op 5 maart 2021 heb ik gedurende een half uur (van 09:57 UTC tot en met 10:25 UTC) 9 frames geschoten en daarvan onderstaande animatie gemaakt. Opnames gemaakt met Lunt LS80THA en ZWO ASI174MM met TeleVue 4x PowerMate. Meeste frames van de animatie zijn het resultaat van 30 seconden filmpjes van circa 1200 frames elk, waarvan 10% gestacked met AS3!. Vervolgens in PSP ze netjes op elkaar gelegd, ingekleurd en wat verscherpt. Tot slot met ezgif.com het geheel tot een animatie gemaakt.

    Het exemplaar hier is een crop, het origineel staat op mijn server.

    Nicolàs

    • 7 people like this.
    #24506

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Wat een fantastisch beeld is dit, hier kan ik gefascineerd naar kijken. Geweldig gedaan !!!!!

    • 2 people like this.
    #24507

    Theunissen
    Keymaster
    posts: 1087

    Prachtige resultaat, met enige moeite uiteraard 🙂 .

    #24508

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Het moeilijkste was nog het delen, maar dankzij jouw interventie toch weer gelukt (waarvoor dank)! 🙂

    Nicolàs

    #24551

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Wat een fantastische beelden. Gefeliciteerd het is topkwaliteit.
    Ik ben al een tijdje aan het overwegen om ook een zonnetelescoop aan te schaffen, ik dacht bv. aan een Coronado Solar Max III 70/400mm.
    Maar ik vraag me af of 400 mm wel sterk genoeg vergroot. Ik fotografeer met een DSLR (apsc-sensor). Als ik de maan fotografeer met een
    400 mm dat is dat maar een klein bolletje op de ganse plaat, hoe kan dit nu voor zeer gedetailleerde beelden zorgen als je al een
    sterke barlow moet gebruiken om de zon gewoon bijna beeldvullend te krijgen ?

    • This reply was modified 4 weeks ago by  Sneyers.
    • 1 person likes this.
    #24553

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Hoi Francis,

    Dank voor het compliment!

    De Lunt die ik gebruik is de LS80THA, die heeft een opening van 80mm en brandpuntsafstand van 570mm, dus nog niet heel veel anders dan die Coronado. Ik gebruik daarbij een 4x Barlow om de details te schieten. Volgens mijn artikel is dit ruimschoots teveel (f/28, terwijl voor de camera f/17.5 optimaal is) en ben ik dus aan het oversamplen. Door te stacken hoop ik dat iets te compenseren, in hoeverre dat lukt, moet ik nog eens testen, dus heb ik geen goed beeld bij.

    Of jij met de combinatie Coronado/Barlow/DSLR dezelfde beelden kan schieten, is vooral afhankelijk van de pixelgrootte van je camera. Als je me die kan geven, kan ik daar eens aan rekenen. De camera is neem ik aan een kleurencamera, hetgeen betekent dat je de pixelgrootte maal 6 mag doen om het ideale f-getal te krijgen, maar dan eigenlijk het formaat van de opnames 50% moet reduceren. beter is het in mono te fotograferen, mede omdat het licht uit een etalon vrijwel monochroom rood is.

    Nicolàs

     

    #24554

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Hey Nicolàs,

    bedankt voor uw zeer interessante respons, ik heb ‘mijn artikel’ dat jij geschreven hebt eventjes doorbladerd, en dit is
    heel indrukwekkend, maar voor mij wat te complex om te kunnen begrijpen. Ik denk dan aan ‘schoenmaker blijf bij je leest’…

    Maar niet iedereen moet die theoretische kennis onder de knie hebben om mooie beelden te kunnen maken, zeker als er iemand
    bereid is om anderen in de praktijk de juiste tips te geven… het is trouwens niet de eerste keer dat jij mij voortreffelijk
    voorthelpt, wat ik uiteraard bijzonder waardeer.

    Ik heb wat gegoogeld en voor mijn Nikon D5600 vond ik de volgende pixelgegevens:
    pixelpitch : 3,89 um
    pixel area: 15,13 um
    ik hoop dat het dit is wat je nodig hebt.
    De Solar Max III kan je ook gebruiken als een gewone telescoop. Dat lijkt me wel interessant, als de guiderscope er kan worden op gemonteerd (zal niet eenvoudig zijn), heb je tegelijk 2 telescopen… en dan moet ik mijn Tamron 150-600 mm niet meer gebruiken voor lagere vergrotingen (400 mm) want in de hoeken zijn de sterren wat minder scherp.

    Francis

    #24557

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Hoi Francis,

    het optimale f-getal voor jouw camera is 6 x 3.89 = f/23.3.

    De Coronado Solar Max III is f/5.7. Met 2 x Barlow wordt ie f/11.4, met 3 x Barlow wordt dat f/17.1, met 4 x Barlow kom je op f/22.8.

    Hieronder zie je twee screendumps van de Coronado/Nikon combinatie in Stellarium, de linker met 2x Barlow, de rechter met 4x Barlow. Zoals je ziet is die 4x Barlow net een beetje aan de krappe kant, je kan dan bij het stacken net de boven en/of onderkant kwijtraken, of in ieder geval de zonnevlammen die daar zitten. Wellicht is het beter een 3.5x Barlow te gebruiken, de kijker komt dan op f/20, dus in principe tegen optimaal voor een kleurencamera. De opnames moet je dan eigenlijk wel meteen tot 50% moeten resizen, zoals ik in mijn artikel uitleg, om van geïnterpoleerde data af te komen.

    Hopelijk kan je er wat mee (en heb ik geen rekenfouten gemaakt ;-)).

    Nicolàs

    #24558

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Hey Nicolàs,

    heel erg bedankt om het voor me uit te rekenen, hierdoor ben ik weer een stap verder gekomen.
    Wat ik voorheen verkeerd dacht, toen ik jouw schitterende protuberansen zag met de zon maar een kwart in beeld, dat je de telescoop
    zo gericht had. Nu begrijp ik dat, als je de zon wilt opnemen, je altijd de zon mooi in het centrum van je beeld moet houden zodat de
    kleine cirkel in de scoop die de zon moet bedekken zijn werk kan doen. Je maakt dus altijd beelden van de gehele zon. Nadien kan je dan je beeld croppen tot je tot jouw resultaat komt van een kwart van de zon met protuberansen, of zie ik dat verkeerd ?

    #24559

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Hoi Francis,

    graag gedaan!

    Als ik mijn Lunt/ZWO ASI74 combinatie native gebruik, dan krijg ik een full disc te zien. De detailopnames maak ik met de 4x Barlow (een TeleVue PowerMate). Het grote verschil tussen mijn en jouw (mogelijk toekomstige) set-up is dat mijn camera maar 2 megapixel is en de jouwe 12. Jij kan dus inderdaad die details croppen, terwijl ik er op moet inzoomen met een Barlow (dus crop optisch, zeg maar).

    Nicolàs

    PS: ik heb nog even de native plaat hier aan gehangen…

    #24561

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Alweer een prachtige opname, daar geraak je toch nooit op uitgekeken, zeker met deze kwaliteit.
    Maar dat je zegt dat je optisch inzoomt met je barlow x4 begrijp ik dan weer niet goed. Want als je dat doet,
    hoe zorg je dan dat dat kleine cikeltje in uw telescoop centraal blijft en de volledige zon blijft afdekken. Ik versta het wel
    als je dan gewoon een ingezoomde opname zou maken van het centrum van de zon. Maar als je je telescoop gaat verschuiven naar een zijkant
    waar de tuberansen zijn, kan je dat interne cirkeltje dan apart verschuiven dat het de zon volledig blijft afdekken ?
    Of zit ik hier onzin uit te kramen ??? 🙂

    Francis

    #24562

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Hoi Francis,

    ik denk dat er wat verwarring is. De Coronado komt met een 10mm blocking filter en toevallig zie ik op deze video dat achter de voorste etalon een kleine obstructie zit. Wat die obstructie is, weet ik niet, maar het blocking filter zit (in ieder geval bij Lunt) achterin de kijker, zeer waarschijnlijk net als bij de Lunt in de diagonaal (ik kan dit mis hebben). De Lunt heeft deze obstructie niet en ik hoef dus niet een cirkeltje voor de zon te schuiven, maar kan de kijker gewoon op willekeurig welk deel van de zon dan ook richten om een foto te maken. Die detailfoto’s maak ik dus gewoon door op de zonnerand te richten en vervolgens een plaat te schieten. Ik kan me overigens niet voorstellen dat die obstructie bij de Coronado een zichtbaar effect heeft, net zo min als de centrale obstructie van een Newton, SCT, RC, CDK, etc.

    Wel even uitzoeken of dat blocking filter voor fotografie geschikt is. Bij Lunt hebben ze verschillende blocking filters die niet allemaal even geschikt zijn om door te fotograferen. Ze zijn bij mijn weten wel allemaal geschikt voor waarnemen. Beste is dus even informatie opvragen bij de fabrikant of leverancier.

    Nicolàs

    #24563

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Hey Nicolàs,

    dat verklaart mijn verwarring. Ik heb al wel een foto gezien van de Coronado die zeker bruikbaar was (de volledige zon), dus fotograferen zal wel kunnen, maar of je dan zoals jij met je Lunt, de kijker naar de zonnerand kan richten en dan afdrukken, dat zal ik moeten navragen.
    Wel heeft de Coronado het voordeel dat je de filters van voren kan afvijzen en dan heb je een gewone telescoop van 400 mm. Als ik daar dan mijn volgscoop aan kan monteren om de guiding te doen, dan heb ik 2 telecopen …

    Heel erg bedankt voor het verheldering.
    Francis

    #24564

    Sneyers
    Participant
    posts: 54

    Nog één vraagje, sommige Lunt zonnekijkers spreken van : The internal Etalon of the telescope is equipped with the advanced air-pressure tuning system “Pressure-Tuner”
    Op wat slaat dat dan, en moet die telescoop dan ook van stroom worden voorzien ?

    Dank u
    Francis

    #24565

    InFINNity Deck
    Participant
    posts: 429

    Hoi Francis,

    twee-in-één, dat is altijd handig 😉

    De Lunts hebben twee soorten tuners: tilt en pressure, die ervoor zorgen dat de afstand tussen de glasschijven van de etalon kunnen variëren (dit ten opzichte van het lichtpad). Dit variëren is weer nodig om bepaalde golflengten door te laten of juist te blokkeren. Als je de afstand tussen de glasschijven varieert, dan zie dus geleidelijk aan meer of minder details.

    Bij tilt-tuners hebben de glasschijven een vaste onderlinge afstand en wordt het geheel gekanteld om het licht langer of korter onderweg te laten zijn, een soort van schuin oversteken bij het zebrapad zeg maar.

    Bij pressure-tuners worden de glasschijven niet gekanteld, maar door luchtdruk van elkaar af geduwd. Je ziet bij die pressure-tuners dan ook standaard een grote zwarte knop aan de zijkant. Die knop kan je met de hand draaien. Draai je hem met de klok mee, dan bouw je druk op, de andere kant op neemt de druk weer af. Na verloop van tijd (weken) verliest dit systeem wel zijn druk, maar dan is het een kwestie de knop even helemaal losdraaien en weer vastdraaien. Je hoort bij het losdraaien op een bepaald moment de drukkamer sissend ademhalen, waarna je weer druk kan opbouwen door hem in te draaien. De pressure-tuner werkt dus in principe zonder stroom, maar je kan er wel een soort van compressor bij kopen, zodat je de druk elektrisch op kan bouwen.

    Overigens zijn pressure-tuners beter geschikt voor fotografie dan tilt-tuners, aangezien die laatste wel eens voor ghost-images kunnen zorgen. Nadeel van de pressure-tuner is wel dat het behoorlijk wat kracht kost de druk op te voeren, hetgeen je beeld aardig doet schudden. De truc is dan eerst teveel druk op te bouwen en vervolgens deze af te laten nemen, dat gaat wel heel soepel. Na verloop van tijd raak je er gewoon aan en zie je al aan de stand van de drukkamer of je op het juiste drukniveau zit.

    Overigens kan je met de Universal Day & Night Modular Lunts tegenwoordig ook meer dan alleen met een etalon naar de zon kijken, ze zijn ook voor het gewone werk geschikt en daartoe, naar ik begrijp, eenvoudig om te bouwen.

    Nicolàs

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 55 total)

You need to log in or to reply to this topic.