Half uurtje zon op 5 maart 2021

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 55 total)
  • Author

engels
    Participant

Goede uiteenzetting van het etalon. Ik heb vorige maand een Lunt electrische pressure tuner besteld. De kracht met de hand draaien werd mij teveel. De prijs hiervan is echter niet mis!

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

Hey Nicolàs,

wat een fantastische heldere uiteenzetting, dat ga ik eens deftig bekijken en dit spreekt wel in het voordeel van Lunt lijkt me…
    Heel erg bedankt.

Francis

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

Hey Nicolàs, na jouw verhelderende uitleg ben ik eens gaan kijken wie ook prachtige zonopnamen maakt maar
    zonder specifiek hiervoor ontwikkelde telescoop. Ik vond de onderstaande combinaties die meestal
    wat minder duur uitvallen dan de Lunts, maar blijkbaar wel gelijkwaardige opnamen kunnen maken:

Orion Refractor 120 mm FD/5 met als filter Daystar Chromosphere
    Explore Scientific 102AR met als filter DayStar Quark Chromosphere
    Teleskop-Service Individual Rich Field Refractor 152/900mm met als filter DayStar Quark Chromosphere

Ik stel me alleen de vraag of deze combinaties wel echt te vertrouwen zijn qua veiligheid voor het inwendige
    van de telescoop. De frontopening blijft gewoon open zonder enige filterbescherming. Daardoor moet de warmte
    toch door het samenbundelen van de lichtkolom binnenin extreem hoog oplopen ? Of zie ik dat verkeerd ?

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Francis,

goede vraag en eerlijk gezegd weet ik daar niet meteen een goed antwoord op. Ik heb wel ooit gelezen dat telescopen met oil-spaced objectieven het niet geinig vinden om onbeschermd op de zon gericht te worden. Vraag is dan natuurlijk: welke kijkers zijn oil-spaced en welke niet (die zijn air-spaced)? En ook daar kan ik zo even snel geen antwoord op geven, maar dat moet wel te vinden zijn.

Wat wel aardig is om te realiseren, is dat de Lunt-kijkers over het algemeen achromaten zijn, dus geen APO’s. De kijker hoeft dus niet extreem goede kwaliteit te zijn, en dat heeft alles te maken met het feit dat je naar smalbandig licht kijkt, de rest gooi je weg.

De Quarks werken overigens wel op stroom, ik meende uit je vraag hierover te begrijpen dat jij dat een minpuntje vond (maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben). Ik heb wel eens een Quark van @musquetier mogen lenen en de handleiding daarvan gaf aan dat de opening niet meer dan 80mm mocht zijn, dit vanwege de warmte die anders in de Quark terecht komt (zie http://www.daystarfilters.com/downloads/ComboQuarkManual-new.pdf). Boven de 80mm dient een energy-rejection-filter gebruikt te worden. Overigens wordt ook aangeraden een f/14 of langzamere kijker te gebruiken en dat de door jou genoemde kijkers geen van allen.

Maar wederom: ik ben hier geen expert in en dit kan voor de diverse Quark modellen wellicht afwijken.

Nicolàs

Sneyers
    Participant

Bedankt Nicolàs, het is niet onoverkomelijk om de quarks met stroom te gebruiken, maar er hangen al
    zo veel kabels aan mijn montering dat ik extra kabels probeer te vermijden.
    Goed dat je de site van Daystarfilters vermeld hebt want hun tekst is duidelijk: “To prevent damage, we strongly recommend using an Energy Rejection
    Filter. This can be a red or yellow glass ERF mounted in front of the telescope.”
    Ik zal me van dergelijke avonturen zonder frontfilter maar onthouden en best een speciale zonnetelescoop zoeken van Coronado of Lunt.
    Zijn er websites die zich met tweedehands telescopen bezighouden, zo direct vind ik niets dat mij degelijk lijkt ?
    Een heel prettig WE…

Francis

Frank_Teunissen
    Participant

TEC apo’s zijn over het algemeen oil spaced. Maar dat is €€€€…

InFINNity Deck
    Participant

CFF is ook zoiets, kost ook bijna niks… 😉

Maar er zijn ook andere, zoals de Baader travel companion. Een stuk goedkoper, maar nog steeds aan de prijs. Ik meen dat het goedkopere segment in het algemeen air-spaced telescopen produceert (kan ik mis hebben), maar het is altijd goed dit even te verifiëren.

Op http://www.te-les-koop.nl zijn altijd wel kijkers te koop. Om van een kijker een f/15 of meer te maken, hoef je alleen maar de opening te diafragmeren. Een 120mm f/5 kijker is f/15 als je voor het objectief een deksel maakt met een ronde opening van 40mm. Mijn GTT60 (f/24.8) gebruik ik op f/49.7 door hem tot 30mm te diafragmeren. Bij die kijker is dat noodzakelijk om scherp beeld te krijgen, het is immers een singlet.

Nicolàs

Sneyers
    Participant

Dat is nieuw voor mij, een telescoop waar je zelf vooraan een afdekking met een gat erin moet bevestigen, anders kan het
    niet scherpstellen… is dat dan niet frustrerend ? En het begrip ‘singlet’ is mij ook onbekend, bedoel je dan dat er maar
    1 zonnefilter geplaatst is ? Ik heb jammer genoeg nog veel vragen en veel te leren.

Francis

Volman
    Participant

De Daystar Quark Chromosphere heeft een ingebouwde 4.2x barlow. Deze filters zijn intern vlak en werken op een constante temperatuur van 26°c , dat betekend dus koelen want de zon maakt het filter heet. Dit koelen wordt gedaan met een peltier element en die wordt voor de Quark series gevoed uit de 5Volt van een USB poort, of externe voeding.
    Om een goede werking van het filter te krijgen moet de lichtbundel recht op het filter komen, dat betekend voor de quark filters F/30 of  hoger. Omdat de Quark een ingebouwde 4.2x barlow heeft voldoet een telescoop van F/7 of F/8 prima. De telescopen die jij aangaf zijn allemaal sneller dus zal de opening kleiner gemaakt moeten worden met bijvoorbeeld een diafragma schijf aan de voorkant. Verder geeft Daystar aan, wat Nicolàs ook al aangaf, dat als de telescopen groter dan 80mm een ERF filter moeten hebben, maar eigenlijk raden ze dat ook aan voor kleinere telescopen, en dat is ook mijn ervaring. Jouw voorbeeld telescopen zijn allemaal groter dus komt daar ook nog een duur ERF filter bij.

Sneyers
    Participant

Bedankt voor de interessante verheldering.
    DayStar 80mm / Quark H alpha Filter Bundle kost net geen 2000 euro. Maar je moet blijkbaar kiezen wat je wilt zien. Want bij de specificaties
    staat er: Daystar 80mm Solar Bundle is availablein a choice of “prominence” or “chromosphere.

Het is me niet duidelijk, met 1 telescoop moet je toch beiden kunne fotograferen ? Of moet je er steeds een andere filter insteken ?

Francis

InFINNity Deck
    Participant

Prima toevoeging van @paulvolman. In een Lunt wordt het licht halverwege de kijker door een lens gecollimeerd zodat het vlak op de etalon aankomt (zie onderstaande afbeelding), dat is inderdaad een voorwaarde om de etalon goed te laten werken. Ik wist niet dat er al een barlow in de Quarks zat (weer wat geleerd dus :-)) en daarmee kom je dan al snel aan dat minimale f-getal.

Een singlet is een objectief (of oculair) dat slechts uit één glazen element bestaat. Telescopen uit de 17e eeuw waren allemaal singlets, de doublet (twee glazen elementen) werd door Chester Moore Hall voor het eerst in 1729 toegepast en heeft door de combinatie van twee soorten glas minder kleurfouten (chromatische aberratie), dit type kijker heet een achromaat. De eerste triplet zag het licht in 1764 dankzij Peter Dollond, maar deze eerste triplets waren nog geen APO’s (apochromaat) naar hedendaagse maatstaven, daar had men het glas nog niet voor in die tijd. Dat werd pas rond 1880 uitgevonden door Otto Schott voor Ernst Abbe en Carl Zeiss. De eerste triplet APO dateert van een decennium later, maar het glas verslechterde snel, ze waren dus geen lang leven beschoren. Door diverse problemen kwam de productie van APO’s pas goed op gang in de tweede helft van de 20e eeuw.

Singlets hebben flink last van chromatische aberratie en mijn singlet is ook nog eens bewust volgens 17e-eeuws ‘recept’ gemaakt (lees: niet getest op vorm), waardoor deze ook nog spherische aberratie heeft. Het diafragmeren heeft op beide een gunstig effect, maar evengoed zijn de beelden een stuk minder scherp dan bij een goedkope achromaat.

Terug naar de Daystar Quark: Voor wat ik begrijp moet je bij de Quark een keuze maken tussen “prominence” or “chromosphere”, het zijn dus twee verschillende modellen. Ja, je kan ze wisselen, maar dan moet je ze eerst allebei aanschaffen…

Een interessant draadje om te lezen: https://www.cloudynights.com/topic/656661-quark-chromosphere-vs-prominence/

Interessante opmerking: “There are multiple posts on this, the concensus being that the chromosphere is a better all around H alpha filter.”

Ook dit draadje is de moeite waard: https://stargazerslounge.com/topic/262388-daystar-quark-chromosphere-review-%E2%80%93-a-new-era-in-amateur-solar-astronomy/

Aandachtspuntje: “Full disc not visible in scopes above about 450mm focal length.”, niet onbelangrijk detail!

Nicolàs

Sneyers
    Participant

Dit is bijzonder interessant Nicolàs, ik heb alles afgeprint en ga dit eens rustig bestuderen.
    Heel erg bedankt voor al die moeite, en tot na de studieronde.
    Francis

MauriceToet
    Participant

Toevallig begin deze maand een tweedehands (maar van nog geen maand oud) Daystar Quark Chromosphere gekocht. Ik gebruik deze in combinatie met een FC-76DS apo, maar zoals hier geschreven volstaat het gebruik te maken van een eenvoudige achromaat. Ik gebruik geen (duur) ERF voor het objectief, maar een UV/IR blocking filter voor het prisma. Volgens de handleiding is dat tot 150 mm objectiefopening mogelijk (veilig). Ik vind het beeld dat de Quark Chromosphere oplevert contrastrijker dan dat van een 70 mm Lunt die ik in het verleden heb gehad. Protuberansen zijn ook beter te zien dan ik had verwacht.

Hieronder een kort filmpje om een indruk te krijgen van de mogelijkheden van H-alpha zonnefilter.

<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/jLoX0qlRafI&#8221; title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen></iframe>

• 2 people like this.

Sneyers
    Participant

Bedankt Maurice voor uw info. Het is heel jammer dat het filmpje niet wilt openen, kan jij het zo afspelen ?

InFINNity Deck
    Participant

Zo doet ie het wel: https://www.youtube.com/embed/jLoX0qlRafI

Nicolàs

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 55 total)

You need to log in or to reply to this topic.