Half uurtje zon op 5 maart 2021

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 55 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Zo doet ie het wel: https://youtu.be/jLoX0qlRafI

Nicolàs

Sneyers
    Participant

Ja, dank u nu kan ik het ook zien. Prachtige installatie, daar mag je trots op zijn.
    Ik moet iedere keer mijn montering uit de living sleuren, maar dat beschouw ik dan als ‘astro-sport’.

Wordt er bij fotografie van de zon gebruik gemaakt van een bijkomende guiding, ik meende dat ergens gelezen te hebben ?
    Misschien op de omtrek van de zon ? Als ik planeten opneem, dan gebruik ik nooit een extra sterguiding, waarom zou ik dat
    dan doen bij zonneopnamen, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Het artikel over de Daystar quark chromosphere maakt me duidelijk dat dit niets voor mij is.
    Ik moet kunnen rekenen op een zekere basiskwaliteit. Wat ik koop moeten mijn kleinkinderen op latere leeftijd ook nog
    kunnen gebruiken, als men er voorzichtig mee omspringt. Als het een lotje van de loterij moet worden om een goed functionerende
    quark te krijgen, dat is er iets grondig mis met de productielijn. Dus dat zal het zeker niet worden.

Ik denk dat het eerder een Coronado zal worden omdat die wat goedkoper zijn dan Lunt en ook omdat er geen stroom voor nodig is.
    Als ik een degelijke tweedehands vind, dan zal ik niet aarzelen. Nieuw kan ook, maar toch eerst even rondkijken.

Dank zij jullie sympathiek meedenken, ben ik al een hele stap verder gekomen, nen hele dikke merci.
    Francis

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Wordt er bij fotografie van de zon gebruik gemaakt van een bijkomende guiding, ik meende dat ergens gelezen te hebben ? Misschien op de omtrek van de zon ? Als ik planeten opneem, dan gebruik ik nooit een extra sterguiding, waarom zou ik dat dan doen bij zonneopnamen, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Hoi Francis,

zonnefotografie is net als planetenfotografie gewoon een kwestie van lucky-imaging. Als je AutoStakkert gebruikt is guiding niet nodig, omdat AutoStakkert zowel de volledige planeet als een herkenbaar detail kan gebruiken om de stack uit te lijnen. Als er wolken langs de zon trekken wil dit wel eens mis gaan, maar dan is het een kwestie bij het openen van het bestand een limiet voor het aantal frames in te stellen, zodat die beelden niet worden meegenomen. Overigens kan een enkel beeld ook al heel aardig resultaat geven, zie het vliegtuig in mijn artikel.

Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden en zie uit naar je eerste foto’s!

Nicolàs

engels
    Participant

Mocht de zon/maan niet erg stabiel mbt plaats zijn, is het zinvol programma PIPP te gebruiken dat de frames in de film perfect centreert!

Tip van John Sussenbach die zeer bedreven is in planeet fotografie. Het blijkt dat PIPP dat beter kan als Autostakkert!

Wim Engels

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

Hey Nicolàs,

ik ben zo vrij geweest om uw 2 delen over zonnefotografie af te printen, want het lijkt me
    een goede basis en leerzaam om te kunnen voortbouwen op jouw ervaringen. Dat vliegtuig is ongewoon
    prachtig geschoten en doet de mensen hun mond openvallen.
    Ik heb zo enkele dagen geleden het ISS kunnen vangen, met veel geluk had ik 1 foto scherp. Daar zijn
    de meeste mensen ook weg van dus zeker doen als de gelegenheid zich voordoet.
    Het zal nog wel even duren vooraleer ik de zon op de korrel neem met een telescoop, maar het zal wel
    een Coronado worden.
    Bedankt voor de steun in deze kwestie, als er vragen opborrelen gooi ik ze wel in dit forum.
    Nog een leuk WE .
    Francis

• 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Mooie foto Francis, heel erg goed geslaagd!

Ja, het ISS staat nog hoog op de lijst, ga ik binnenkort een keer proberen, maar ik denk er niet altijd aan.

Uiteraard prima dat je mijn artikel(en) uitprint, daar zijn ze voor! 🙂

Nicolàs

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

https://www.the-digital-picture.com/Reviews/Meade-White-Light-Solar-Filter.aspx

Deze link gaat over Meade’s “white light zonnefilters” grote frontfilters die ook zonnevlekken e.a. zou weergeven,
    op elke telescoop ook mijn C11.
    Kent iemand deze filters en wat zouden ze echt kunnen ?
    Tot hoors,
    Francis

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Francis,

zie de tweede foto van mijn draadje Zon op 24 Maart 2021, dat is wat je krijgt met een white light filter, de eerste foto in dat draadje is met de Lunt, de tweede met mijn Esprit 150ED.

Nicolàs

Sneyers
    Participant

Tja, dat is wel een duidelijk verschil. Als je enkel zonnevlekken wilt zien, voldoet dat witlichtfilter wel, vindt ik, maar dan mis je wel veel van de rest.
    Ik had een vraagje gesteld aan Robtics over de Coronado solarmax III 70mm, maar hij beweert dat die kijker niet geschikt is om ‘s nachts deepsky te doen.
    Dat lijkt me fout, want in de presentatievideo over deze kijker wordt door Meade duidelijk gezegd dat het eigenlijk 2 kijkers zijn omdat je deze ook voor deepsky kunt gebruiken. Zo zie je maar dat je niet alles moet geloven…
    Het blijft een moeilijke oefening maar moeilijk gaat ook zeiden ze vroeger bij mij thuis…
    Tot hoors en bedankt voor de mail.
    Francis

• This reply was modified 3 weeks, 1 day ago by  Sneyers.

Volman
    Participant

Ik denk dat Robtics wel een beetje gelijk heeft. Je moet die opmerking van Meade meer als een verkoop truckje zien. Het blocking filter achter de telescoop en de etalon filter aan de voorkant zijn te verwijderen, dan hou je een 70mm F/5.7 telescoop over, maar het is wel een achromat lens en dat is leuk voor de maan, maar niet voor deeksky. Je moet nightsky niet verwarren met deepsky zoals Meade dat aangeeft.

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

Bedankt om daar attent op te maken. Ondertussen heb ik met mijn oude Newton waarvan ik de spiegel van 16 cm zelf heb geslepen onder toezicht van de volkssterrenwacht Urania(25 jaar geleden) uit de kast gehaald. Ik had daar vroeger een folie voor gekocht om naar de zon te kijken.
    Daarnet heb ik er de zon mee gefotografeerd. Het is een mooie ronde schijf geworden, nadien wat extra geel gekleurd, maar zonder enige structuur.
    Maar je moet ergens mee beginnen nietwaar…. 🙂

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

Ik krijg daarnet een mailtje van een andere astrowinkel die Coronado Solarmax III verkoopt, hij had slecht nieuws over het feit dat ik fotografeer met een Nikon D5600:

” met een diepe DSLR camera zal fotografie niet lukken. De camera (type planeet/guiding) moet in de plaats van het oculair komen op de zenitspiegel met ingebouwde BF.”

Ik begrijp het wel niet, ik vervang nu toch ook het oculair door mijn DSLR en kan er mee fotograferen ?
    Francis

InFINNity Deck
    Participant

Het begin is er! Het lijkt alsof de focus niet 100% was of je dat je iets overbelicht hebt.

Die BF is je Blocking Filter en die moet blijven zitten. Er zijn twee typen BF: haaks en rechtdoor. Voor het waarnemen zijn de haakse handiger, die werken net als een diagonaal. De rechtdoorgaande versies zijn handiger voor fotografie. Zelf werk ik met de diagonaal, al ziet dat er wat onhandig uit.

Nicolàs

• 1 person likes this.

Volman
    Participant

Waarschijnlijk zijn ze bang dat je de camera niet in focus krijg. Maar zoals ik dat zie heeft de Coronado Solarmax III een lange focus buis, die je ver kunt indraaien. Lijkt mij dat je die wel in focus krijgt. Gewoon een kwestie van proberen. In het uiterste geval als het niet gaat werken kun je er altijd nog een Barlow tussen zetten, dan krijg je hem zeker in focus.

Paul

Sneyers
    Participant

Ja, dank u Paul, het zou ook kunnen dat ze vrezen dat er te weinig plaats is om de tube in de plaats van het oculair te schuiven.
    Maar ik zou i.p.v. de barlow (Televue x2,5), een Baaderzoom-oculair te gebruiken wiens inschuiftube veel korter is.
    Ik heb deze foto ook aan de winkel doorgestuurd, misschien kunnen ze het eens uitproberen in de winkel.
    Francis

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 55 total)

You need to log in or to reply to this topic.