Half uurtje zon op 5 maart 2021

Viewing 10 posts - 46 through 55 (of 55 total)
  • Author

Volman
    Participant

Dit is niet wat de winkel bedoeld. Die 42mm zit op de barlow, daar kun je weinig aandoen, maar wat de winkel bedoelde is de afstand van de T-ring naar de sensor binnen in de camera, dit is meestal zo’n 44mm. Ik denk wel dat als je deze verloopbus van T-draad naar 1.25inch gebruikt, zie foto, je de Solarmax III wel in focus krijgt op de DSLR.

Volman
    Participant

Nog even over de foto van de zon, ik ben het met Nicolàs eens dat hier sprake is van of uit focus of overbelicht. Scherpstellen op de zon is heel moeilijk in wit licht. Er zijn namelijk 2 factoren die hier een rol inspelen. Scherpstellen op de rand van de zon gaat niet echt omdat het zonnefilter al voor een scherpe afscheiding zorgt. De belichtingstijd speelt een rol. Ik weet niet welk brandpunt jouw spiegel heeft en daarbij welke f waarde de spiegel heeft, maar op dit moment is er een heel klein zonnevlekje zichtbaar. Zie de site van Tesis Dit zonnevlekje kun je gebruiken als focuspunt. In de foto hieronder heb ik met een MTO1000 lens en een Nikon D5200 een foto gemaakt in wit licht van een zonne vlek (paar jaar geleden) en daarbij heb ik een belichting gebruikt van 1/125 sec bij ISO100. De MTO1000 lens is een spiegel lens met een opening van 100mm en een brandpunt van 1000mm f/10 dus. Misschien heb je hier iets aan in combinatie met jouw telescoop.

Paul

• 1 person likes this.

Sneyers
    Participant

Ja, ik heb dit nogal snel gedaan, omdat dit gaat over een filterfolie waar ik misschien 20 euro voor betaald heb en waar ik weinig van verwacht.
    Moest er een gedeeltelijke zonsverduistering plaatsvinden, dan is dit wel vast te leggen met zo een folie.
    Ik heb opzettelijk onderbelicht om detaillering te zoeken op het oppervlak en overbelicht om naar protuberansen te zoeken maar tevergeefs.
    Deze Newton is 1480 mm en sluitertijden van 1/200 tot 1/500.
    Ik ben benieuwd wat de verkoper zal antwoorden…maar ik kan moeilijk iets op goed geluk aankopen en afwachten of ik het wel kan gebruiken.
    Bedankt voor de info.
    Francis

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Francis,

hierbij een zonnefoto van een 20 minuten geleden. Scherpstellen gaat het beste op een zonnevlek. Ik vergroot die tot circa 500-800%, dus echt flink opblazen. Voor de belichting kan je het beste je histogram raadplegen, ik probeer die voor circa 90% vol te krijgen, die laatste 10% is nodig om bij het processen geen clipping te veroorzaken.

Even voor de zekerheid: zonnefotografie gaat in principe focaal, dus zonder oculair in de lichttrein. Deze foto is dus genomen in witlicht met alleen de telescoop (Esprit 150ED) voor de camera, geen Barlow, geen oculair. Voor jouw camera is een Barlow wel raadzaam (maar daar hebben we het al over gehad ;-)).

Nicolàs

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

oh, en dit is de ruwe stack van 25% van 501 frames met 113 AP’s in AutoStakkert, niet verscherpt, geen postprocessing.

Nicolàs

PS: Noord is beneden…

• 2 people like this.

Sneyers
    Participant

Ja, dat is veel veel beter Nicolàs, ik vraag me af op basis van wat Autostakkert moet stacken, enkel de omtrek en dat ene vlekje zijn de aanknopingspunten, toch doet AS het.
    Ik gebruik die oculairprojectie met de Baaderzoom altijd voor mijn planeetfoto’s. Als ik de maan met de Baaderzoom op de korrel neem dan zie een aan de randen een kleine onscherpte maar dat maakt het nog niet onbruikbaar voor bv. een bepaalde krater te fotograferen. De maan neem ik op zijn best met een 1.4x convertor samen met de Televue x 2,5. Dan maak ik bv. van het EK 30 mov’s die Pipp omzet naar Avi en AS stackt.

Dus als ik de zon niet kan opnemen met de Baaderzoom omdat niemand dat zinnig vindt, dan zal de verkoper toch een oplossing moeten verzinnen, anders zal
    de Coronado niet doorgaan.
    Francis

Willems
    Participant

Francis,

In witlicht krijg je nooit protuberansen op een foto, ook niet met overbelichten. Daarvoor zul je in H-alfa moeten fotograferen en dan òf met een afstembare etalon òf met een kegeltje dat de zon afdekt.

Vr. gr. Huub Willems

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Francis,

je hoort mij niet zeggen dat het niet zinnig is, daarvoor heb ik geen ervaring met DSLR en te weinig met oculairprojectie (dat laatste heb ik alleen met mijn GTT60 gedaan).

Die combinatie 1.4x converter en 2.5x PowerMate levert een vergroting van circa 3.5x op, en dat was precies wat ik al voorgerekend had. Ik vermoed (maar dat kan ik mis hebben) dat je met een enkele Barlow van 3.5x een betere beeldkwaliteit haalt en ook die Coronado zal dan een beeldvullende Zon op je DSLR tonen zonder gebruik van een oculair.

Ik kan niet veel vinden over het gebruik van de Solarmax III in combinatie met een DSLR, dit is er één:

https://www.cloudynights.com/topic/708472-meade-solarmax-iii-doublestack-70mm-f57-h-alpha-solar-telescope-w-15mm-blocking-filters/

Misschien als je wat verder zoekt op de diverse fora dat je wat meer informatie kan vinden.

Nicolàs

Sneyers
    Participant

Bedankt Nicolàs, ik kreeg daarnet van de verkoper de volgende melding:

Beste,
    er kan weldegelijk een Nikon DSLR aan het zoom oculair gekoppeld worden via:
    Baader Hyperion T-adapter M43/T2 (astromarket.org)
    maar het is weinig waarschijnlijk dat u hiermee erin slaagt scherp te stellen met de Solarmax kijker, die hiervoor niet ontworpen is, en bijkomend legt u ook een grote last op de BF zenitspiegel.

Met vriendelijke groeten,

Daarmee, denk ik, zie ik mijn aspiraties om aan zonnefotografie te doen geblokkeerd, zolang ik niet overschakel naar de gekoelde ZWO’s…
    je kan niet alles hebben in het leven nietwaar…

Francis

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Francis,

dat is jammer en verklaart wellicht ook waarom ik er zo snel niet veel over kon vinden.

Overigens gebruik ik geen gekoelde ZWO, maar de ongekoelde ZWO ASI174MM. Voor deze korte belichtingstijden voegt koeling weinig toe.

Nicolàs

Viewing 10 posts - 46 through 55 (of 55 total)

You need to log in or to reply to this topic.