Halo’s en ZWO filters

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Halo’s en ZWO filters

Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author
    Posts
  • #23305
    InFINNityDeck
    Participant

    Een tijdje terug schreef ik hier een stukje over het monteren van maskers in het ZWO-EFW filterwiel, waarmee de lichtlekkage langs de raden drastisch verminderd werd. Ik probeerde destijds twee problemen op te lossen: circulaire artefacten in de flats en halo’s rond heldere objecten, zoals in mijn opname van de pelikaannevel. De masker verhielpen de artefacten, hetgeen al een hele vooruitgang was, maar de halo’s bleven.

    Een van de oorzaken zou kunnen zijn dat de filters verkeerd om gemonteerd waren. De filters die ik gebruik zijn de ZWO 36mm unmounted filters. De fabrikant heeft een wat summiere beschrijving hoe deze goed om te monteren en de verschillen zijn dermate slecht te zien, dat een foutje snel gemaakt is.

    Dus begin april maar eens een serie opnames gemaakt van Procyon, met magnitude +0.4 de helderste ster in het sterrenbeeld Kleine Hond op een afstand van 11.45 lichtjaar. De eerste twee van onderstaande afbeeldingen tonen Procyon in de eerste drie kolommen. De eerste kolom laat Procyon zien met het filterwiel in de gewone stand waarmee ik al mijn opnames maak. Vervolgens heb ik het filterwiel losgenomen, omgedraaid en weer teruggezet voor de tweede serie foto’s die in de tweede kolom te zien is. Tot slot heb ik nog een derde serie foto’s gemaakt met een extra 10mm spacer tussen de camera en het filterwiel.

    Op zich laten alle opnames halo’s zien, maar die van LRGB en O-iii zijn erg zwak en groot vergeleken met de meervoudige halo’s van de H-alpha en S-ii filters. Die laatste twee laten een serie halo’s zien die duidelijk onwenselijk zijn. Het omdraaien en de extra 10mm spacer maakten geen verschil in deze meervoudige halo’s.

    Een flinke zoektocht op internet bracht me bij een draadje op CN, waarin noot gemaakt werd van nieuwe ZWO smalbandfilters die het verschil zouden moeten uitmaken, inclusief een aantal opnames met Astrodon en de oude en nieuwe ZWO filters. Ook ZWO verwees me naar deze pagina. De filters waren in juni 2018 op de markt gekomen, net een maand na de opening van InFINNity Deck.

    Aangezien ik de hinderlijke halo’s alleen bij H-alpha en S-ii had, besloot ik alleen deze twee filters te vervangen. Gisteren de nieuwe filters getest op Arcturus, een ster van magnitude -0.11 (-0.04 volgens WikiPedia) in het sterrenbeeld Ossenhoeder (Boötes), omdat Procyon te laag en achter een lichte sluier stond. De foto’s staan in de vierde kolom van de tweede afbeelding en ondanks dat Arcturus helderder is dan Procyon, is er geen serie halo’s te zien, de nieuwe filters zijn dus inderdaad een stuk verbeterd!

    De derde foto hieronder laat een opname van de Bubbelnevel zien in H-alpha met zowel het oude als het nieuwe filter.

    Nicolàs

    PS. Het verschil tussen de oude en nieuwe filters is eenvoudig te zien: de oude zijn aan beide kanten wit, de nieuwe aan een kant licht geel, aan de andere magenta (paars).

    PPS. Ergens tussen 2 juni 2020 en 29 september 2020 zijn de ZWO filters wederom van een nieuwe coating voorzien en hebben ze weer de geel/witte kleur. De halo’s zijn ook bij deze nieuwe filters gelukkig nog steeds afwezig.

    https://www.dehilster.info/astronomy

    In the observatory: Mount: 10Micron GM3000HPS, OTAs mounted: SW Esprit 80ED & Esprit 150ED, Celestron C11 XLT EdgeHD, Lunt LS80THA single stack, GTT60 (60mm aperture Galilean Type Telescope), Cameras: ZWO ASI1600MM Cool (2x), ASI174MM, ASI290MM & MC, QHYCCD QHY163M, OTAs on the ground: SW Explorer 300PDS, Bresser Messier 130/650 & 90/500.

Viewing 1 post (of 1 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top