HaLRGB perikelen.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

De grootste uitdaging in beeldbewerking is voor mij (en vele anderen) om Ha, Luminance en RGB te combineren. Tutorials, “Inside Pixinsight” en forumverhalen zijn leidraad, maar het komt uiteindelijk neer op een eindeloze reeks trial & error stappen. LRGB is te doen, maar die H-alpha is een worsteling. Inmiddels heb ik een verzameling goede data om mee te werken en veel tijd, dat scheelt 😉

• 1 person likes this.

Musquetier
    Participant

@Kees: ik doe kleuren combinatie altijd in APP (dit is de laatste stap die ik nog in APP doe) en ga dan van daaruit verder in PixInsight. In App is dit prima te doen…

KeesScherer
    Participant

@Kees: ik doe kleuren combinatie altijd in APP (dit is de laatste stap die ik nog in APP doe) en ga dan van daaruit verder in PixInsight. In App is dit prima te doen…

Wat versta je onder kleurencombinatie Rob? R+G+B?  L+R+G+B?  Ha+L+R+G+B?  RGB doe ik ook vaak in APP, maar volgens mij heeft PI uitgebreidere opties voor LRGB en HaLRGB. Mijn probleem is HaLRGB.   EDIT: Ben aan het testen met APP en dat ziet er veelbelovend uit! Dank voor de Tip Rob!

• This reply was modified 1 month ago by  KeesScherer.
    • 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Ook ik doe dit in APP (heb geen PixInsight). Nu heb ik nog niet heel veel ervaring, maar ben er inmiddels wel achter gekomen dat er niet één methode is, het blijft inderdaad een beetje trial & error. Toch vind ik het makkelijker om RGB met NB te combineren, dan er ook nog Lum aan toe te voegen, het wordt allemaal snel te wit naar mijn zin, raak dus kleur kwijt, vooral in de sterren. Wat ik vervolgens weer doe in APP is NB of RGB gedeeltelijk als luminance gebruiken en de lum ook maar voor 40% of 50% laten meedoen daarin. Ik probeer daar dus een balans in te vinden, maar wederom heb ik ook hiervoor geen eenduidige oplossing voor gevonden. Het gevolg daarvan is, is dat ik steeds minder Lum opneem, maar aangezien anderen dat wel volop doen, zal ik wel iets verkeerd doen. Het werk van Woodhouse heb ik nog niet uit, eens kijken wat hij hierover schrijft.

Hoe gebruiken jullie Lum in de opnames en verwerking?

Nicolàs

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Hoe gebruiken jullie Lum in de opnames en verwerking? Nicolàs

De toepassing van Luminance in pixinsight heb ik inmiddels goed in de vingers. De essentie is om de arcsinh stretch voor RGB te doen tot een nivo waar de afbeelding nog veel te donker oogt, maar daarmee de kleur-informatie nog in het sterbeeld zit. De luminance stretch moet dusdanig zijn dat na LRGB combinatie de sterbeelden nog steeds de kleurinformatie bevatten. Wanneer je dat goed doet, zie je dat de ruis zichtbaar afneemt en het detail in de donkere gebieden duidelijk toe neemt. Luminace bevat nu eenmaal het hele zichtbare spectrum, en rood, groen en blauw maar een veel kleiner deel.

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Een voorbeeld n.a.v. de vraag van Nicolàs m.b.t. het gebruik van Luminance, zie de verschillen in met name detail en weergave van de donkere partijen. Dit bereik ik niet met simpelweg verdubbelen van het aantal RGB opnamen. P.S. bewerkt in PI, in APP kan ik de arcsinh kleurverzadiging niet toepassen.

• This reply was modified 1 month ago by  KeesScherer.
    • 3 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Kees,

dank voor dit voorbeeld, de verschillen zijn duidelijk!

Nicolàs

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Oeh, dit is het meest duidelijke voorbeeld van dit voordeel wat ik gezien heb. Dank!

• 1 person likes this.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.