Halternevel (M27)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Halternevel (M27)

Tagged: 

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #9665
    Musquetier
    Participant

    Ik heb mij afgelopen maand aan de Halternevel gewaagd. 7x 900 sec Ha en 4x 900 sec OIII. Geschoten met ASI1600mm – Cool en de TS 130/910mm APO en 0,8x reducer…

    #9672
    Haverkamp
    Participant

    Heel mooi @musquetier ! De buitenste structuren komen er al mooi op.

    Ik neem aan dat je dit schiet met de highest dynamic range setting van je camera, of heb je getweakte settings voor gain en offset?

    #9674
    Musquetier
    Participant

    Heel mooi @musquetier ! De buitenste structuren komen er al mooi op. Ik neem aan dat je dit schiet met de highest dynamic range setting van je camera, of heb je getweakte settings voor gain en offset?

    Ik had hem op highest dynamical range staan…

    #9676
    Haverkamp
    Participant

    Ok, wat is je ervaring tot nu toe met het calibreren van je data? Gaat je dark calibratie zonder problemen met die subs van 15minuten ?

    Ik heb net gisteravond eindelijk wat data geschoten met mijn asi1600mm-cool, ook op de highest dynamic range. Ben nu de data aan het calibreren. Zal ik later vandaag of morgen posten ;-)

    #9679
    Musquetier
    Participant

    Ok, wat is je ervaring tot nu toe met het calibreren van je data? Gaat je dark calibratie zonder problemen met die subs van 15 minuten ? 

    Dat lijkt met PixInsight goed te gaan, ik zie iig geen hot pixels.

    #9681
    Haverkamp
    Participant

    @musquetier, prima ;-), ik vroeg me af of je mogelijk ruispatronen uit de dark current misschien moeilijk gecalibreerd krijgt bij zulke integratietijden.

    Ik heb zelf, ondanks de slechte transparantie, gisteren een paar 5 minuten subs met een Baader UHC-s geschoten en de dark calibratie gaat gewoon heel goed zie ik ;-) Heel bemoedigend! Hopelijk snel een paar goede nachten, want ik wil een mooie first light met de asi1600 maken ;-) !

     

    #9685
    Musquetier
    Participant

    @Haverkamp: ik denk dat je heel blij gaat worden van je camera!

    #9688
    Groenewold
    Participant

    Zelf heb ik steeds meer de neiging voor een kleuren-camera te gaan.. wanneer ik ooit op een CCD/CMOS overstap. Wat is jouw insteek hierover nu je een mono hebt, enige reden dat ik kleur zou kiezen is vanwege de weinige heldere nachten.

    #9689
    Haverkamp
    Participant

    @musquetier, eerste indruk is echt heel goed, heb alleen nog geen goede nacht qua seeing & transparantie gehad sinds ik de camera heb (sorry allemaal ;-) ). Maar ik heb inmiddels netjes wat kunnen testen. Ik moet denk ik wel gaan werken met 36mm filters i.p.v. 1,25″ … Ik krijg nu de hoeken niet goed gecalibreerd met flats.


    @supernov
    , ik schiet in hartje arnhem, RGB schiet gewoon niet op… Ik heb een keer op een donkere lokatie (Arcen, limburg) geschoten en dat was zo’n groot verschil… Ik wil veel narrowband gaan schieten vanuit de stad.

    Ik zie al wel dat je met de asi1600 veel sneller de zwakkere details vastlegt. Met een DSLR moet je veel! meer data schieten om tot hetzelfde te komen. Dat is volgens mij wel duidelijk. Dus je kan volgens mij in kortere tijd betere resultaten halen. Op cloudy nights wordt dit sterk bevestigd ook.

    Dat RGB schieten versus RGB met mono veel sneller zou gaan, is volgens mij niet helemaal terecht. Met een mono camera, schiet je de data vrijwel net zo snel bij elkaar, met 2x betere resolutie, zeker als je L schiet naast je RGB. Dataverwerking is natuurlijk wat anders.

    #9691
    Groenewold
    Participant

    Maar stel je maakt 5 min RGB opnames, dien je dan met een mono niet bijv. 30x 5 min R, 30x 5 min G en 30x 5 min B te schieten? Natuurlijk is dat wel veel gevoeliger, maar met mijn bayer matrix ervoor ben ik in 1/3e van de tijd klaar dan, met veel frames om de ruis te temmen. Waar ik bang voor ben is dat ik nog steeds veel frames wil hebben per kanaal om de ruis te minimaliseren, maar omdat ik apart ga opnemen ik meer dagen nodig heb. En dat kan soms weken duren in Nederland, met de DSLR heb ik dan allang een RGB opname, ware het dat er mogelijk minder op staat.

    #9692
    Musquetier
    Participant

    Nee, voor 30 sub’s schiet ik met de ASI 1600mm – Cool: 15x L @ 2 min, 5x RGB @ 3 min = 1:15:00 en ik gebruik dan de L, R, G en B subs voor de Luminance laag. Dat is iets korter dan 30 x 5 minuten (= 1:30:00) bij de DLSR en ik vermoed dat ik dan meer details te pakken heb en minder ruis (vanwege de -25 graden koeling van de sensor).

    #9694
    Groenewold
    Participant

    Ok, naar die ruis ben ik dan idd benieuwd. Je hebt dan 5 frames voor een kleuren-kanaal, als dat net zo goed is als 15x een DSLR opname, dan ben ik om. ;) De koeling is dan met name om hotpixels tegen te gaan, maar shot-noise heb je nog steeds toch?

    #9695
    Haverkamp
    Participant

    @supernov & @musquetier, de L laag zal met name verantwoordelijk zijn voor de ruis die je ziet in de opname ;-) Veel mensen doen op de RGB data nog een blur om chromatische ruis verder te onderdrukken ( en/of ze schieten de RGB in 2×2 bin modus, dat kan ook natuurlijk).

    De koeling is met name om de dark current ( waaronder FPN fixed pattern noise ) tot een minimum te houden. De hotpixels kan je altijd met een Bad Pixel Map verwijderen. Daar heb je in ieder geval geen koeling voor nodig ;-)

    Shot noise van je signaal uit de ruimte is er altijd, geen camera die daar wat aan kan doen…dat is gewoon de natuurlijke eigenschap van het licht/electromagnetische golven. Dat is stochastisch van aard. Alleen genoeg integratietijd krijgt dat netjes weg tov de andere ruis factoren.

    Daarnaast heb je ook shot noise van de elektronen in de dark current. Door te koelen wordt de dark current lager en die shot noise component dan ook ;-)

    #9696
    KeesScherer
    Participant

    Ik volg dit draadje ook met belangstelling, voordat ik een overstap vanaf Canon 6Da overweeg zijn er nog wat punten waar de ASI 1600mm – Cool in mijn ogen tekort schiet:

    1)De sensorafmeting, het is zonde voor mij om een kleinere sensor dan 24x36mm te hebben.

    2)De 12 bits uitlezing. Ik zou de voorkeur geven aan 14 of 16 bit. Zie b.v. deze uitleg over schaduwdoortekening.

    #9697
    Haverkamp
    Participant

    @keesscherer,

    1) Met jouw Esprit 100 werkt het ook heel goed, dat is duidelijk ;-)

    2) 12bits uitlezing is geen probleem denk ik als de read noise zo laag is als bij de asi1600. De nieuwere camera’s en sensoren zullen de eis van bitdiepte qua uitlezen alleen maar minder sterk maken lijkt me.  Vergeet niet dat door het stacken je weer bitdiepte terug krijgt.

    Als je 4 frames van 12bit stackt, heb je al nagenoeg weer 14bits data ;-). Stack je 16 frames , zit je al op 16bits. En we stacken vaak veel meer.

    En omdat de read noise zo laag ligt met daarnaast een goed gekoelde sensor hoef je ook niet te lang te belichten en voorkom je daardoor ook bij 12bits uitlezing dat de sterren teveel gaan clippen.

    Maar goed dat is de theorie, ik moet het nog echt zelf zien. Ik ben momenteel aan het testen met de asi1600 en wacht eigenlijk nog op een avond met redelijke transparantie om een redelijk oordeel te kunnen vellen. Mijn indruk van wat de camera tot nu toe doet is heel positief in ieder geval.

    Ik zal later zelf wat resultaten posten.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top