Hamburgertje tussendoor

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

De afgelopen tijd ben ik vooral bezig geweest met het verzamelen van lum van NGC7129. Aangezien deze pas vanaf circa middernacht boven de 30° hoogte stond, zocht ik een invulling voor de uren ervoor. Tijdens tests die ik de afgelopen weken met de nieuwe firmware voor mijn mount gedaan heb, kwam ik toevallig op de Leo triplet terecht. NGC3628, beter bekend als de Hamburger Galaxy, werd de keuze. Op zich had de hele triplet nog net op de sensor gepast, maar dan had ik de camera 90 graden moeten draaien. Aangezien NGC7129 mijn hoofddoel was en ik niet in het rijke bezit van een rotator ben, koos ik ervoor de Hamburger in z’n eentje op de korrel te nemen.

De Hamburger Galaxy bevindt zich op 30-35 miljoen lichtjaar afstand (afstand afhankelijk van de bron) en staat in het sterrenbeeld Leeuw. We zien hier een sterrenstelsel op z’n kant. In de achtergrond zijn nog diverse andere sterrenstelsels te zien (linksonder, middenonder, rechtsboven).

Opname gemaakt met SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO ASI1600MM Cool Pro, ZWO EFW op een 10Micron GM3000 HPS. Unguided opnames: 60 x 120s subs in LRGB, in totaal 8 uur integratie. Verwerking in APP 1.078, nabewerking in PSP. Getoond is een crop, niet geschaald, de volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

• 5 people like this.
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.