Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Heeft de kleur van een flat invloed op de flat-calibratie?

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 77 total)
  • Author
    Posts
  • #9396
    Groenewold
    Participant

    Hoezo is dat met een reflector onbegonnen werk dan?

    #9398
    MauriceToet
    Participant

    Bij PixInsight is het van belang dat je onder de Format Explorer bij DSLR_RAW “Pure Raw” aanklikt (knop linksonderin scherm). Vervolgens vink je – voor zover dat niet automatisch gaat – de vakjes aan voor “Create raw Bayer CFA image”, “No image flip” en “No white balance” aan. Eén en ander overeenkomstig de navolgende schermafbeelding.

    Met mijn Baader gemodificeerde Canon 5D Mark II zien een enkel flatframe en een enkel lightframe er na VNG debayering dan als volgt uit. Het flatframe is gemaakt met een Geoptik flatpanel (gedimd met wit kussensloop en ca. 5 cm tempex).

    #9399
    Groenewold
    Participant

    Die optis heb ik nooit bekeken, super interessant ook Maurice. Jemig, wat leer ik er veel bij vandaag. :) @bula heb je hier rekening mee gehouden? Ik niet namelijk bij de flats die ik je stuurde.

    #9400
    Haverkamp
    Participant

    @mauricetoet, bedankt dat je je in de discussie mengt ;-). Ik begrijp dat de light die je laat zien een niet-flat-gecalibreerde light is? Kan je ook laten zien hoe die er uit ziet na flat calibratie? Is die dan gelijk van kleur?


    @supernov
    : Ik begrijp geloof ik niet waar je aan refereert. Ik heb je data niet met pixinsight verwerkt, maar met mijn eigen programma zoals je weet ;-)

    #9401
    Groenewold
    Participant

    Nou, mijn flats waren sowieso al fits bestanden, omgezet door Pixinsight en zonder deze instellingen te hebben aangepast. Volgens mij ook gecalibreert middels PI. Heeft dat geen invloed denk je?

    #9402
    Haverkamp
    Participant

    @supernov, ik werk sowieso altijd met witbalans uit.

    Dat er een verschil is tussen flat calibratie implementatie in mijn programma en pixinsight is duidelijk voor mij. Want ik krijg een veel ruis armer resultaat met jouw data dan pixinsight. Zelfs als je me flats stuurt die misschien verkeerd in pi zijn verwerkt. Daar kan ik dan natuurlijk niks aan doen lijkt me. Of zie je dat anders? Ik zag in jouw m31 stack gemaakt met PI, 50% meer ruis vergeleken met mijn programma. Dat is heel veel natuurlijk en ligt ver buiten meetonzekerheden.

    Trouwens, volgens mij kreeg ik van je inderdaad fits bestanden ui GPhoto, zowel lights als calibratie frames, die heb ik vervolgens zelf gecalibreert, dus ik heb niet gewerkt met iets uit PI lijkt me. (jouw gphoto bestanden warne 16fits bestanden, waarin de data nog 14bits was ;-) ).

    #9405
    KeesScherer
    Participant

    Om 03:00 viel het kwartje… RGGB heeft natuurlijk 2 x zoveel groen, dus is de weergave van “wit” door de sensor groenig.

    #9407
    Vandenbulcke
    Participant

    Het is misschien niet relevant, maar hierbij een enkele flat van een EOS 6D met een flatfield paneel van Astronomik, zo’n flat komt blauw uit de camera.  ImagesPlus maakt uit verschillende flats een masterflat als monochroom beeld, daar zie ik wel het Bayer grid in wat me eigenaardig lijkt.  Ik denk dat die masterflat in het programma gebruikt wordt voor de beelden naar kleur geconverteerd worden.

    #9409
    Groenewold
    Participant

    @bula Ik twijfel niet aan het verschil wat je ziet, dat was nogal evident. Maar de flats heb ik uit raw formaat middels PI omgezet naar Fits. Zonder iets te doen aan de instellingen die hierboven genoemd worden. Dan nog zie je veel verschil, wat mooi is en pleit voor jouw aanpak, maar ik vroeg mij af of dit verschil groter danwel kleiner zou zijn als ik flats aanleveren welke met pure raw etc. aangevinkt zijn omgezet.

    #9412
    KeesScherer
    Participant

    Bij PixInsight is het van belang dat je onder de Format Explorer bij DSLR_RAW “Pure Raw” aanklikt (knop linksonderin scherm). Vervolgens vink je – voor zover dat niet automatisch gaat – de vakjes aan voor “Create raw Bayer RGB image”, “No image flip” en “No white balance” aan.   

    Met die instellingen ziet mijn “witte LED” Geooptik flat van de Canon 6Da er zwart uit en liggen de waarden voor RGB ineens een stuk lager….

    #9413
    Haverkamp
    Participant

    Om 03:00 viel het kwartje… RGGB heeft natuurlijk 2 x zoveel groen, dus is de weergave van “wit” door de sensor groenig.


    @KeesScherer
    , hmm, ik denk niet dat dat de verklaring is eigenlijk.

    Deze screenshot laat de flat gedebayerd zien, dus er zijn evenveel r,g,b pixels die bijdragen aan de kleur.

    http://www.bulapedia.nl/images/flatCalibrationUsingDifferentFlats/WhiteLedPanel-FLAT_TV16s_200iso-colorAndHistogram.jpg

    Er is misschien iets meer aan de hand qua camera techniek, ga ik even nakijken voor de Canon 6D. Ik kom er later vandaag op terug.

    #9414
    MauriceToet
    Participant

    Haverkamp schreef:

    Ik begrijp dat de light die je laat zien een niet-flat-gecalibreerde light is? Kan je ook laten zien hoe die er uit ziet na flat calibratie? Is die dan gelijk van kleur?


    @bula
    : dit betreft inderdaad een niet-flat-gekalibreerde light. Ik zal een gekalibreerde versie vanavond tonen. Ik zal je de ruwe bestanden ook opsturen. D.w.z. een ruwe light en een serie ruwe flats. De masterbiasframes (eentje op ISO 1600 voor de light en eentje op ISO 200 voor de flats) kan ik alleen als stack aanleveren. Darkframes kunnen dan even buiten beschouwen blijven.

    KeesScherer schreef:

    Met die instellingen ziet mijn “witte LED” Geooptik flat van de Canon 6Da er zwart uit en liggen de waarden voor RGB ineens een stuk lager….


    @KeesScherer
    : dat kan denk ik worden verklaard doordat PixInsight de data nu pas lineair weergeeft en alle informatie dus helemaal links in het histogram verscholen zit. Bij je vorige voorbeelden is er waarschijnlijk al een gamma-correctie over de data uitgevoerd.

    Welke kleur krijg je te zien als je met STF op het stalingssymbooltje klikt terwijl het schakeltje staat aangevinkt? In HT kun je ook inzoomen op het histogram. STF verandert niets aan de posities van de pieken van de verschillende kleurkanalen.

    #9416
    MauriceToet
    Participant

    @KeesScherer: in aanvulling c.q. correctie op het voorgaande, als je een RAW opent met de instellingen die ik heb voorgesteld, krijg je de opname als het goed is in de nog niet-gedebayerde weergave op je scherm te zien. Als je een STF uitvoert zoals hierboven beschreven, wordt een z/w-opname met een Bayer raster (schaakbordpatroon) zichtbaar. Wat krijg je te zien als je de opname (lineair) debayert (met het VNG algoritme)?

    #9418
    Haverkamp
    Participant

    Het is misschien niet relevant, maar hierbij een enkele flat van een EOS 6D met een flatfield paneel van Astronomik, zo’n flat komt blauw uit de camera. ImagesPlus maakt uit verschillende flats een masterflat als monochroom beeld, daar zie ik wel het Bayer grid in wat me eigenaardig lijkt. Ik denk dat die masterflat in het programma gebruikt wordt voor de beelden naar kleur geconverteerd worden.

    Hoi @geertvdbulcke, ik ken ImagesPlus niet maar ik weet wel dat er meerdere wegen naar Rome mogelijk zijn. CFA data van de EOS 6D wil je altijd calibreren met CFA calibratie frames. Dus dat de Master flat een cfa grid laat zien is niet vreemd. Daar zit als het goed is de juiste informatie in voor flat calibratie, want je hebt enkel de cfa pixels nodig om cfa data te calibreren. (Er mag niet gedebayerd worden, want dat zorg alleen maar voor ruis injectie.). Dat de masterflat monochroom is, kan mogelijk komen doordat ImagesPlus de master flat per kanaal schaalt in het bereik van 0-1 waarbij het helderste deel van de masterflat 1 is gemaakt? Pas na calibratie mag er inderdaad gedebayerd worden en wordt de monochrome cfa data -> 3-kanaals RGB.

    #9419
    Haverkamp
    Participant

    @bula Ik twijfel niet aan het verschil wat je ziet, dat was nogal evident. Maar de flats heb ik uit raw formaat middels PI omgezet naar Fits. Zonder iets te doen aan de instellingen die hierboven genoemd worden. Dan nog zie je veel verschil, wat mooi is en pleit voor jouw aanpak, maar ik vroeg mij af of dit verschil groter danwel kleiner zou zijn als ik flats aanleveren welke met pure raw etc. aangevinkt zijn omgezet.

    Okee @supernov, dat kunnen we alleen denk ik met zekerheid zeggen als we het testen. Als je de originele CR2s hebt kan je me ze toesturen en dan verwerk ik die. Dan moet je dus wel alle lights en calibratie frames in CR2 toesturen. Ik denk sowieso dat het beter is om de data als CR2 te verwerken als je die keuze hebt. Als je een programma deze laat omzetten naar FITS ( door of Pixinsight of je capture programma) dan stel je jezelf altijd bloot aan foute data conversie door het programma wat die conversie doet. Het is verstandig om altijd te werken met de bron data. Al je lights en calibratie frames wil je denk ik produceren zo dicht mogelijk bij de bron en dat is CR2 formaat in dit geval. Je kan het wel met fits doen, maar dan moet je ook goed de conversie settings toepassen en gebruiken. SGP bijvoorbeeld kan de CR2s/NEFs vangen in fits formaat, maar zet vervolgens niet eens in de fits header of het om CFA data gaat, daar beginnen dan al de problemen voor de gebruiker die zich daar niet van bewust is. Gphoto wat je gebruikt doet dat ook niet en die slaat de CR2 data op als 14bits in een 16bits fits file, zonder in de header te zetten dat de data als 14bits moet worden geinterpreteerd. Dus je hebt allerlei valkuilen als je converteert vanuit de bron RAW data naar FITS.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 77 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top