Herbewerking M42 (2015) met APP

Activity Forums Astrofotografie Deepsky Herbewerking M42 (2015) met APP

Tagged: ,

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #18407
    Frank_Teunissen
    Participant

    20180121 Update.
    20150124 M42 Great Orion Nebula_Esprit150ED-5.5_Ca60Da_iso400 t = 39x12s

    De grote Orionnevel is een stervormingsgebied op ca.1344 lichtjaar. Het centrale deel meet 5-6lichtjaar en bevat onder meer het trapezium (net zichtbaar op het wat uitgebrande deel van de opname). Binnen een straal van 33 lichtjaar bevinden zich 2000 zeer jonge sterren. Het object is een makkelijk (verrekijker!)object aan de winter-sterrenhemel. Ook fotografisch zonder veel poes-pas goed te doen voor de uitdagers.

    Met de nieuwe software APP heb ik deze oude data van de Orionnevel -M42- opnieuw bewerkt.

    Foto A. oude bewerking in 2015 met DeepSkyStacker en
    Foto B. met AstroPixelProcessor.

    SetUp : Esprit ED150 + flattener f/5.5 op G11 montering
    Camera : Ca60Da Iso: 400
    Pixelscale : 1.07 arcsec/pix.
    Filter : -geen-
    LRGB : t= 12s*39 / Ttot=7m48s Calibratie: 35*dark-, geen*bias-, geen*flat-frames
    Capturing : remote controller Guiding : –
    Proces : AstroPixelProcessor, PS6
    Seeing/transp : P7AII-T4

    #18409
    KeesScherer
    Participant

    Dat is inderdaad een enorme verbetering voor met name het centrale deel Frank! Waarmee is in beide gevallen de nabewerking gedaan?

    #18416
    Frank_Teunissen
    Participant

    De eerste is in DSS bewerkt. De tweede in APP. Hoewel ik de fijne kneepjes van APP nog lang niet 100% beheers, sta ik al versteld van het resultaat en gemak van het programma. Werd zo langzamerhand moe van PI. Extra nabewerking van de opname doe ik in PS CC 2017. Voor wat ruisreductie gebruik ik een plugin van Tanja en Cory Schmitz. Verder gebruik ik de curvetransformatie(uit PI..) van PS.

    Volgende uitdaging : HDR om het centrale deel op orde te krijgen. Heb je nog tips/tricks?

    #18418
    KeesScherer
    Participant

    De HDR voor het centrale deel doe ik met Pixinsight Frank. Op deze schermprint zie je links een ongestretchte (APP) stack van 30 seconden RGB, daarnaast een ongestretchte 600 seconden stack. Die zijn samen met een 120 seconden stack met HDR combination samengevoegd tot een 64 bits versie die je rechts ziet nadat er ook nog eens HDRMultiscaletransfer op los is gelaten. Pas dan is het dynamische bereik voldoende samengeknepen. Dit is ook nog eens data van de QHY16200CCD met groot dynamisch bereik….

    #18420
    Frank_Teunissen
    Participant

    Ik heb nog wel wat subs liggen als het goed met een korte belichtingstijd voor het trapezium. Ik ga het eens proberen en dank voor de tip. Over die camera van jou wil ik het nog eens hebben…

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top