Het plannen van Astro-sessies

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Het plannen van Astro-sessies

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #10113
    KeesScherer
    Participant

    We doen het allemaal en toch is het leuk (denk ik) om te laten zien hoe het plannen van een sessie in zijn werk gaat.

    In mijn geval zijn de basisregels: Geen bewolking en Maan moet onder de horizon zijn, het is astronomisch donker en het te fotograferen object is minstens 30 graden boven de horizon (aan begin of eind van de serie).

    Hulpbronnen: Timeanddate.com voor zon en maan info. Meteoblue.com astronomical seeing pagina voor bewolking, DSObrowser.com voor objectkeuze en object hoogte en meridiaandoorgang. Daarnaast gebruik ik natuurlijk een planetarium programma, Stellarium. Een ouderwets opschrijfboekje en geeltjes blijven belangrijk, hierop komt voor elke periode na volle maan de shortlist waar voor elke kansrijke dag een schema voor Sequence Genrator Pro mee wordt gemaakt. Sinds ik de Scopedome gebruik kan ik ook gebruik maken van elk uur beschikbare waarneemtijd binnen mijn basisregels. Maar er zijn vast andere methoden die ik nog niet ken, tips?

    #10114
    Theunissen
    Participant

    Ik ben in het begin van het jaar begonnen met wat serieuzer te plannen, overigens wel met software, en toch erg lekker om te zeggen voor de verandering… alleen voor de Mac. Dit topic zal zeker vervolgd worden.

    https://www.onekilopars.ec/iobserve/

    #10115
    Musquetier
    Participant

    Ik kijk altijd eerst op ClearOutside, MeteoBlue Astronomical Seeing en Buienradar Satelliet om te bepalen of het überhaupt de moeite waard is qua wolken en neerslag om het dak van het Sterrenhok open te doen. Dan bepaal ik de objecten die, net als Kees aangeeft, hoog genoeg staan en niet te ver in het westen (in verband met een grote eik en een kersenboom die daar het zicht belemmeren.

    Meestal ga ik verder met eerdere objecten en anders heb ik meestal elders interessante objecten gezien die ik gebruik om de te plate solven en te starten (nu bezig met dat te verzamelen van IC410)… Vaak vérifier ik de positie wel vooraf middels Stellarium.

    #10119
    KeesScherer
    Participant

    en toch erg lekker om te zeggen voor de verandering… alleen voor de Mac. Dit topic zal zeker vervolgd worden. https://www.onekilopars.ec/iobserve/

    Oooo, wat mooi is dat! En wat jammer dat er geen Linux versie is.

    #10120
    Theunissen
    Participant

    Oooo, wat mooi is dat! En wat jammer dat er geen Linux versie is.

    Mee eens, het is een pracht applicatie. Ik denk niet dat een Linux versie in het verschiet ligt (gezien de ontwikkelomgeving, volledig op MacOS gebaseerd en Swift in de nabije toekomst).

    #10121
    Groenewold
    Participant

    Ten eerste, super leuk topic! Ten tweede, wauw Marc, dat ziet er echt geweldig uit. Instant download! Gek dat ik daar nog nooit van gehoord heb.

    #10125
    Groenewold
    Participant

    Ik denk ook niet dat er heel veel tijd meer in gestoken gaat worden, wellicht gaat het ooit opensource nu het gratis is. Maar de ontwikkelaar gaat aan een ander project werken las ik. Neemt verder niet weg dat ik deze versie eens goed ga bekijken voor mijn planning.

    #10126
    Theunissen
    Participant

    Ik denk ook niet dat er heel veel tijd meer in gestoken gaat worden, wellicht gaat het ooit opensource nu het gratis is. Maar de ontwikkelaar gaat aan een ander project werken las ik. Neemt verder niet weg dat ik deze versie eens goed ga bekijken voor mijn planning.

    De ontwikkelaar is  aan versie 2.0 aan het werken, in Apple’s Swift taal. Ik geloof dat ik Swift als een verdere abstractie van C++ kan omschrijven? Hiermee zijn niet Apple versies nog onwaarschijnlijker.

    #10127
    Groenewold
    Participant

    Ah right, die taal ben ik ook aan het oefenen (uiterst rustig tempo). Er schijnt wel wat interesse te zijn bij bijv. Google om wat met swift te doen, dus wie weet. Maar het zal zeker niet in de nabije toekomst zijn idd.

    #10128
    Haverkamp
    Participant

    Ik gebruik vaak meteoblue.com voor het checken van bewolking en de seeing, maar met name de seeing voorspelling is niet veel waard. Die veranderd namelijk lokaal sterk. Andere bebouwing of veel natuur om je observatieplek heeft veel invloed. Dat wordt vaak vergeten volgens mij. Maar goed.

    Als de voorspellingen voor een aantal dagen gunstig zijn gaat mijn mobiele setup de tuin in de hoop dat deze een aantal nachten aan de slag kan.

    Met Stellarium maak ik dan voor aanvang een plan. Meestal 1 of 2 objecten verspreid over meerdere nachten, ook afhankelijk van een flip en of het zicht wat ik er op heb. Ik kan niet goed naar het zuiden kijken, dus ben beperkt in het aantal objecten. Zo heb ik niet de mogelijk om bijvoorbeeld M42 vast te leggen, wat ik graag eens zou doen. Ik moet dan elders gaan staan en dat heb ik niet vaak gedaan.

    Camera wordt geroteerd aan het begin van de sessie voor een mooie compositie.

    Bij mij is mijn planning dus heel simpel. Als er een sterrenwacht komt dan zal ik dat ongetwijfeld uitbreiden ;-)

    Die Mac app gaan we maar even downloaden, dat ziet er gaaf uit! Ben blij dat ik nu een Macbook Pro heb ;-)

    #10130
    Van den Broek
    Participant

    Swift gaat cross platform, IBM heeft het naar de “Server kant” gebracht en Google gaat het 9/10 als een first party programmeertaal adopteren  voor Android …  Het is eigenlijk zeer uitzonderlijk wat hier gebeurd, een programmeertaal die uit het niets zo snel aan adoptie wint is eigenlijk in de laatste 10 jaar of langer niet meer gebeurd.

    En met Swift playgrounds in het onderwijs gaat dat nog eens zo snel gaan.

    /Yves

     

     

     

    #10131
    MauriceToet
    Participant

    In de aanloop naar een weerneemweekend of astrovakantie maak ik altijd een planning/tabelletje met te fotograferen objecten. Afhankelijk van het seizoen en wat in de loop der tijd aan mooie opnamen op het web voorbij komt, heb ik meestal al een idee van wat ik wil gaan fotograferen. Ik gebruik het planetariumprogramma Cartes du Ciel voor de kadrering. Vroeger (in het filmtijdperk, voordat ik een GoTo -montering had) maakte ik daadwerkelijk zoekkaartjes en printte die uit. Je ziet de zoekkaartjes op één van de koffers rechts in beeld van de volgende foto liggen, alsmede de SkyAtlas 2000 waar ik in die tijd véél gebruik van maakte.

    Tegenwoordig noteer ik simpelweg de coördinaten (RK en DEC) van het centrum van het beeldveld en voer die in de GoTo-keypad van de montering in. Voordat ik dat doe, kalibreer/sync ik de montering op een heldere ster in de buurt van het te fotograferen object. Qua kadrering probeer ik het mijzelf als het even kan niet te moeilijk te maken door in landschap of portret te fotograferen evenwijdig aan de assen van RK en DEC.

    Cartes du Ciel gebruik ik ook om te bepalen wanneer de astronomische duisternis begint en eindigt. Als ik in het veld ben, en ik wil dat snel checken, gebruik ik daarvoor de app VelaClock.

    Om op ideeën te komen, raadpleeg ik ook weleens de interactieve sterrenatlas astrowiki.org. Dankzij een tip van Christian van den Berge maak ik tegenwoordig ook gebruik van de volgende website om de kadrering te bepalen: http://www.blackwaterskies.co.uk/p/imagingtoolbox.html

    Als papieren atlas heb ik de Interstellarum Deep Sky Atlas (IDSA) paraat, alsmede de S&T Pocket Sky Atlas. Oude bekenden als Vehrenberg’s Atlas of Deep-Sky Splendours en Burnham’s Celestial Handbook worden af en toe ook nog uit de kast getrokken om inspiratie op te doen of om gewoon lekker door te bladeren.

    iObserve heb ik zojuist gedownload, Sinds dit jaar ook in het gelukkig bezit van een MacBook Pro ;-)

    #10132
    KeesScherer
    Participant

    Die Imagingtoolbox van Blackwaterskies is geweldig! Dit is een leuke uitwisseling van ideeen zo.

    #10134
    Groenewold
    Participant

    Man man, echt super dit. Dank @mauricetoet en @chrisvdberge. :)

    #10135
    van den Berge
    Participant

    Voor een trip als naar namibie waar ik elke minuut van de nacht/avond wil gebruiken plan ik zeer uitgebreid.

    • In excel een long list van mogelijke targets, met daarbij aangemerkt welke camera scope combi
    • Dan in stellarium kijken vanaf welk tijdstip ik het object redelijkerwijs kan en wil imagen en tot welk tijdstip
    • Dan maak ik een planning waarbij ik de avond/nacht in 3en deel; 19:00 – 23:00, 23:00 – 3:00 en 3:00 – 5:00 met maantijden
      Daar zet ik al m’n targets vervolgens in voor de 2 weken.
    • Dan met de blackwaterskies tool composities plannen
    • Reference images googlen en opslaan
    • Eventueel stack/align ik nog mijn FOV vanuit Stellarium op de reference image voor de compositie (als de blackwaterskies tool te onduidelijk is)

    Astrophotography – planning your composition

    En dan ter plekke planning aanpassen aan de hand van de omstandigheden en hoeveel data ik denk nodig te hebben etc ;)

    Oh, en inderdaad wat @mauricetoet al zegt; coordinaten van composities of eerdere exposures noteren. Dat scheelt een hele hoop gekloot :-)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top