Het stof rondom IC342

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Sterrenstelsel IC342 is te vinden in Camelopardalis dichtbij het vlak van de melkweg en zodoende zichtbaar door het stof van de melkweg. Op vrijwel alle opnamen van IC342 is dat stof niet direct te zien, maar alleen door de kleurverschuiving van IC342 zelf zoals in deze LRGB opname.

Bijgaande opname is gemaakt met 271×300 sec Luminance gemaakt op: 15,16,17,18 November 2017, 2,3,4,5,7,8,9,10,11,12 Januari 2019.

Bewerking met AstroPixelProcessor (calibratie, stacking) en Pixinsight (DBE, ImageSolver,Maskedstretch, Histogramstretch, Curves, Annotation,Crop, Imageinsert)

De inverse weergave met annotaties laat behalve de PGC stelsels ook een aantal oppervlakte helderheden zien waaruit ook duidelijk wordt hoe zwak het stof is. In de lijst met leden van de Maffei group staat ook dwergsstelsel KK35 (vlak bij IC342 ten zuidoosten) genoemd, maar het is waarschijnlijk een buitengebied van IC342.

Esprit 100 Refractor/ QHY16200 CCD @-20C.

De foto hier op Starry-Night is een verkleinde versie, 100% versie via links hieronder:

Flickr Link    Astrobin link

• 4 people like this.

Groenewold
    Moderator

Wauwww, schitterend! Lijkt mij bijzonder lastig mooi te bewerken, het valt mij ook op dat je DBE in PI gebruikt, gaat zoiets minder in APP met de light pollution tool?

KeesScherer
    Participant

Wauwww, schitterend! Lijkt mij bijzonder lastig mooi te bewerken, het valt mij ook op dat je DBE in PI gebruikt, gaat zoiets minder in APP met de light pollution tool?

Dank, dank. Er zijn maar een paar hele kleine gebiedjes om DBE mee te doen. APP wil tenminste 5 gebieden hebben en die waren er niet. Bij DBE in PI heb ik een goede terugkoppeling met de correctie waar ik goed mee kan optimaliseren.

• 1 person likes this.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.