Het vlinder effect in astrofoto bewerkingen.

Activity Forums Astrotechniek Methoden en Technieken Het vlinder effect in astrofoto bewerkingen.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #12206
    KeesScherer
    Participant

    Boven links, het volledige beeldveld na Histogramstretch. Dat valt een beetje tegen want het is  ruim 7 uur aan goede, geselecteerde data met een gemodificeerde camera. Met een beetje rood kanaal boost in de onderste regionen kom je dan weer in de goede richting. Niet dat rechts een weergave is van de getoonde curvetransformatie want daarna kwamen nog heel wat bewerkingen. Maar zonder dat kleine beetje rood-boost kom je niet uit op het plaatje rechts en het is maar een kleine verschuiving, een typisch voorbeeld van het vlinder effect. Dat is dan ook de reden dat ik zoveel verschillende complete workflows  op 1 stack uitvoer. Er komt steeds iets anders uit. En zodoende krijg je dan versies met elk hun eigen fouten omdat elke stap de overige stappen zal beinvloeden. Om dan een eindresultaat te krijgen waar je tevreden over bent…

    #12212
    Groenewold
    Participant

    Prima toch, blijkbaar zit dat rode er gewoon wel in aangezien het signaal mooi blijft na extra stretching.

    #12213
    Theunissen
    Participant

    Dat is dan ook de reden dat ik zoveel verschillende complete workflows  op 1 stack uitvoer. Er komt steeds iets anders uit.

    Maar wat zijn de redenen van de deze diversiteit aan uitkomsten. Reproduceerbaarheid van een bepaald resultaat is waar ik naar toe probeer te werken.

    #12217
    KeesScherer
    Participant

    Maar wat zijn de redenen van de deze diversiteit aan uitkomsten. Reproduceerbaarheid van een bepaald resultaat is waar ik naar toe probeer te werken.

    Het vlinder effect….dat is mijn hele punt van deze post.

    #12218
    Theunissen
    Participant

    Het vlinder effect….dat is mijn hele punt van deze post.

    Ik begrijp je punt :-) , maar toch is er altijd ergens een gemene deler te vinden. Je schrijft:

    dat is dan ook de reden dat ik zoveel verschillende complete workflows  op 1 stack uitvoer. Er komt steeds iets anders uit

    waardoor het lijkt alsof het beste resultaat bijna proefondervindelijk tot stand komt (door verschillende workflows te proberen).

    #12245
    KeesScherer
    Participant

    KeesScherer wrote:

    . Je schrijft:

    dat is dan ook de reden dat ik zoveel verschillende complete workflows op 1 stack uitvoer. Er komt steeds iets anders uit

    waardoor het lijkt alsof het beste resultaat bijna proefondervindelijk tot stand komt (door verschillende workflows te proberen).

    Sorry, ongelukkig neergeschreven. Ik bedoelde verschillende complete gelijke workflows. De instellingen voor b.v. HDRMultiscaletransform blijven dan gelijk, maar ik breng kleine variaties aan in histogram en curves.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top