Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Activity Forums Astrotechniek Camera’s en Accessoires Het Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 46 total)
  • Author
    Posts
  • #8374
    Theunissen
    Participant

    Hij is binnengekomen, de Zeiss 135mm f/2 Apo Sonnar T* Topic.

    Normaliter zou het vanavond en op dit moment eigenlijk al zwaar bewolkt moeten zijn :-) . Vanavond dus aan de slag, DSO op 135mm. Made in Japan maar Germaanse feel :-) .

    #8379
    Groenewold
    Participant

    Wauw, mooi design ook. Ik had erover gelezen en het is echt een juweel, alleen jammer dat er geen auto-focus op zit, maar goed dat hebben we hier in deze hobby niet nodig. :)

    #8384
    Theunissen
    Participant

    Ja, mee eens, auto-focus is een gemis voor snellere objecten. Aperture is voor de Canon versie alleen via de camera in te stellen, de Nikon heeft een 2de ring voor het diafragma.

    Maar goed, ik koop in voor AF (Astrofotografie!) en zorg dat ik er ook plezier aan heb voor normale fotografie. Scherpstellen gaat met de crop sensor redelijk (voor een niet prof.).

    Aangevuld: scherpstellen is inderdaad een leuke uitdaging. Net wat te traag voor de vlinder haarscherp in beeld te krijgen :-) . En aangezien deze prachtige site een astronomie forum is: de opname gegevens (vlinder: iso800, f/11 1/400s en de sluikreclame iso:100, f/2 1/5000s), oh ja, op 135mm  :-)

    #8390
    KeesScherer
    Participant

    De echte test is een opname in het zenith van 2seconden f2.0 iso1600 . Dan scherpte van sterren in de hoeken vergelijken met het centrum. Ook gelijk op f2.8 en f4.0 natuurlijk. De lens schijnt heel goed te zijn bij f2.0 zie ik hier: https://www.flickr.com/photos/hiroc/9552952264/

    #8392
    Theunissen
    Participant

    De echte test is een opname in het zenith van 2seconden f2.0 iso1600

    Tonight, tonight. De opnames van Hiro had ik al gezien, sterker nog, ik volg hem. Vooral in Japan schieten nogal wat mensen met deze lens lijkt het. Sterker nog, ik heb praktisch alle opnames van 135mm van de laatste paar jaren vergeleken alvorens deze lens aan te kopen. Overigens heb ik zojuist ook de Unihedron SQM binnengekregen, ik ben toch erg benieuwd naar wat nu de werkelijk waardes hier boven op de heuvel zijn.

    #8393
    KeesScherer
    Participant

    Overigens heb ik zojuist ook de Unihedron SQM binnengekregen, ik ben toch erg benieuwd naar wat nu de werkelijk waardes hier boven op de heuvel zijn.

    Mooi, vooral ook om op de langere termijn te vergelijken, je weet dat je de eerste meting elke keer moet negeren? (Die waarde is te hoog)

    #8394
    Theunissen
    Participant

    je weet dat je de eerste meting elke keer moet negeren?

    Ik heb het net gelezen :-) (in de “manual). En een paar metingen middelen.

    #8395
    Theunissen
    Participant

    De echte test is een opname

    Overigens heb ik de daglicht opnames even gemaakt om de CA te beoordelen. Niet zichtbaar op f/2 tenzij  de opname behoorlijk uit focus is (op 2 opnames van 30 ofzo) is. De volgende stop lijkt het niet uit te maken.

    #8397
    KeesScherer
    Participant

    Ik heb het net gelezen  (in de “manual). 

    Een man die een handleiding leest? Dat zie je niet zo vaak.

    #8398
    Theunissen
    Participant

    Wees gerust :-) , van de Canon heb ik nog nooit de handleiding gelezen :-) … ik doe dit ook niet zo vaak hahaha.

    #8415
    Theunissen
    Participant

    We zijn er klaar voor. Twee kleine issues op voorhand:

    1. is een contragewicht benodigd, het 5kg gewicht kan niet verder omhoog geschoven worden (zonder de motor behuizing) te raken, empirisch is altijd de beste manier :-)
    2. ik moet de letterlijk de quick release camera mount gebruiken wil ik de batterij verwisselen. @keesscherer, had jij een tijdje geleden niet ergens een link naar een Canon accu kabeltje gepost?

     
    Oh ja, en sluierbewolking vanuit Belgenland :-) , zou weg moeten trekken …

    #8418
    Groenewold
    Participant

    Ik kom toch maar eens buurten daar, mooie tuin ook nog! :)

    #8419
    Theunissen
    Participant

    Je bent van harte welkom, onze buren hebben een B&B trouwens :-) … SQM: 20,4 op dit moment (gemiddeld). Veel vliegtuigen, erg veel vliegtuigen verstoorde de hemel zo ongeveer … chemtrails voor de liefhebbers :-) (nee, nee, ik niet).

    #8420
    Theunissen
    Participant

    Overigens is schieten op f/2 geweldig, je weet gewoon niet wat je ziet de eerste keer dat je dit doet.

    #8421
    KeesScherer
    Participant

    . @keesscherer, had jij een tijdje geleden niet ergens een link naar een Canon accu kabeltje gepost?

    https://www.astromarket.org/dslr—toebehoren/batterijen—stroomvoorziening/

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 46 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top