NGC 7380, wizard nebula

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Franken
    Participant

Geachte denktank , daar ben ik weer. Heb van de week de scope gericht gehad op de wizard nebula. HA 48 x5 en r g b elk kanaal 1 uur.Is het normaal dat ik over het algemeen veel rood te zien krijg. helemaal geen blauw. wat doe ik verkeerd. doe er ff een printscreen bij

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

HA 48 x5 en r g b elk kanaal 1 uur.Is het normaal dat ik over het algemeen veel rood te zien krijg. helemaal geen blauw. wat doe ik verkeerd. doe er ff een printscreen bij

De topic titel is niet alleen passend voor het object, maar ook van de verwachting t.a.v. de mensen die het antwoord moeten gaan toveren. Want 48×5 kan ik nog uitleggen als 48x 5minuten, maar RGB elk een uur, is dat ook met 5 minuten subs? Hoe ben je tot dit image gekomen, met welke stappen/ processen/ instellingen?

Groenewold
    Moderator

Zoals Kees aangeeft, hoe heb je bijvoorbeeld de Ha gecombineerd met de RGB? Als ik Ha aan het rode kanaal toevoeg en dit overdrijf, dan krijg ik ook een rood plaatje.

Franken
    Participant

Hoi kees , ja ik ga er van uit dat het allemaal wizzards zijn op dit forum 😉 . Nee je hebt helemaal gelijk. Ik ben te summier in de omschrijving. Maar goed. de situatie is als volgt. Ik heb 48x 5 min ha geschoten . Maar deze nog niet gebruikt. Ik schiet momenteel alleen in subs van 5 min. (als de bewolking opkomt , dan ben ik maar 1 frame kwijt van 5 min.) misschien wel verkeerd gedacht. ik heb deze Frames R / G/ B gepreprocessed in batchpreprocessing en daarna de RGB gecombineerd in channel combination. da,s tot nu toe eigenlijk alles. dan krijg ik dus bijgevoegde foto. Veel te rood , naar mijn smaak. Ik zie foto,s op internet van dit object in rgb met blauw en geel erin. wat ik ook probeer het blijft tomatensoep. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is. Ik ging ervan uit dat je met een uurtje r en een uurtje g en een uurtje b wel wat meer kleur zou zien.

Franken
    Participant

Hoi Vincent , waarom zou je dan eigenlijk nog ha schieten , bij objecten die al rood hebben ?

Groenewold
    Moderator

H-alpha is een heel specifiek deel van het spectrum en is het deel wat veel nevels uitstralen. De rest van het rood is dus van andere bronnen afkomstig (lichtvervuiling, sterren zelf, etc). Als je alleen R, G, B zou opnemen dan kan je niet zo lang opnemen aangezien je veel meer licht van andere bronnen opvangt. Dus je nevel komt er dan maar zwak uit vaak, met een H-Alpha filter filter je bijna alles behalve dat deel van het sprectrum weg en dus kan je langer opnemen en meer data van de nevel vergaren. Zelfde geldt voor O-III en S-II etc. Ik neem bijvoorbeeld een sterrenstelsel op met mijn DSLR (R, G, B) in vrij korte opnames, en pak de H-alpha delen in 15-20 min opnames en combineer deze dan.

Als ik iets verkeerd uitleg, corrigeer mij heren. 🙂 Als je overigens wat van je opnames kan delen, dan kunnen we weer eens kijken wat er precies in de kanalen zit en hoe dit te combineren..

Franken
    Participant

Hoi Vincent , alles weer opnieuw gestacked. abe erover daarna channelcombination .

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

Hier zie je dus dat het rode signaal veel hoger is dan de groen en blauw. Als je die 1:1 mengt dan is het resultaat voornamelijk rood, maar je kan ze ook in een andere verhouding mengen met behulp van PixelMath bijv. maar hier kan beter iemand met mono CCD ervaring advies voor geven.

KeesScherer
    Participant

en daarna de RGB gecombineerd in channel combination. da,s tot nu toe eigenlijk alles. dan krijg ik dus bijgevoegde foto. Veel te rood , naar mijn smaak.

De schermprint laat een afbeelding met autostretch zien. Is dat met gekoppelde of ontkoppelde kanalen? Indien met gekoppelde kanalen, ontkoppel dan. En daarna natuurlijk backgroundCalibration doen en ColorCalibration. En dan pas de kleur beoordelen.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

You need to log in or to reply to this topic.