Hoe kan ik de sterren in mijn opnamen verkleinen ?

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Sneyers
    Participant

De opnamen die ik maak met de Celestron C11 geven uiteindelijk, na Deepskystacker en photoshop te hebben
    doorlopen behoorlijke beelden. Alleen vind ik de sterren te groot en zoek naar een methode om deze te
    verkleinen en wat op te scherpen.
    Heeft iemand een gemakkelijke manier voorhanden ? Dank bij voorbaat.

• 1 person likes this.

MauriceToet
    Participant

Ik doe dat in Photoshop als volgt. Met ‘Selective Color’ selecteer je de sterren. Met het pipetje dat voorzien is van een plusteken kun je de selectie met meerdere sterkleuren uitbreiden. Volgens vergroot ik de selectie 5 tot 10 pixels via Select > Modify > Expand. Daarna verzacht ik de selectie 3 tot 8 pixels via Select > Modify > Feather. Tot slot laat ik het ‘Minimum Filter’ op de selectie los via Filter > Other > Minimum. Vink daarbij ‘preserve roundness’ aan en kies een waarde van 0,2 tot 0,8 pixels. Het vraagt wat experimenteren (trial & error) om erachter te komen wat het beste effect geeft. Sowieso de bewerking uitvoeren op een nieuwe laag (kopie van het origineel), zodat desgewenst de doorzichtigheid van de laag aangepast kan worden om de sterkte van de bewerking te verminderen.

Sneyers
    Participant

Bedankt Maurice, dit zal ik zeker uitproberen.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

You need to log in or to reply to this topic.