Horse Head Orion met ATIK314L

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

van den Bosch
    Participant

Afgelopen zaterdag een CCD op de kop weten te tikken. Een Atik 314L met LRGB en narrowband filters en een USB filterwiel. Ondanks de aankoop werd het toch helder, wtf ? Omdat ik de camera laat in de middag opgehaald heb en nog moest eten op het gemakt de imagetrain in elkaar geklust en op te telescoop gemonteerd.

Na het focussen 30 minuten subs gemaakt omdat het kan (dit zal later wel anders zijn, het was toch een test nachtje). Uiteindelijk 4 Ha subs van 30 minuten te stuk en daarna nog 6×5 minuten per RGB kanaal. Geslaagde first light al zeg ik het zelf.

Bedankt voor het kijken ? .

• 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Wat voor telescoop en montering heb je gebruikt Marcel? Voor mijn begrip; Als DSLR gebruiker begrijp ik niet zo goed waarom er dan RG filters gebruikt worden. Het Rood komt toch al voornamelijk van het Ha kanaal en groen is niet meer te zien. Aleen het blauw komt terug in de reflectienevel.

van den Bosch
    Participant

Ik heb een Skywatcher EQ6 montering en gebruik een 6″ f5 newton van GSO. Ha en rood zijn inderdaad beide rood. Ha is maar een klein deel van het rode spectrum vandaar dat er ook nog gewoon rood bij geschoten is. Groen zou inderdaad weggelaten daar je ook een syntetisch groen zou kunnen maken.

Theunissen
    Keymaster

Ondanks de aankoop werd het toch helder, wtf ?

Dit kan natuurlijk niet!  De filter setup lijkt overigens ook in één keer goed gegaan te zijn 🙂 …

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.