Horsehead i.s.m. plaatsgenoot.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Kasteleijn
    Participant

Ik ben sinds enige tijd een samenwerking aangegaan met een plaatsgenoot.

Samen hebben we een leuke verzameling aan apparatuur waar we zowel maan en planeten als deepsky objecten kunnen fotograferen.

Bijgaande opname van de paardekop en de vlamnevel hebben we gemaakt op 21 januari en 21 februari. Het was voor ons de eerste poging met een “echte” deepsky opstelling bestaande uit een 8”/F5 newton op een celestron advanced vx mount, gebruik makend van een gemodificeerde canon 600D camera met coma corrector en een UHC-S filter.

In deze bewerking zitten uiteindelijk (slechts) 24 lights welke zijn gestapeld met Deepskystacker.
    Ongeveer 1/3 van de genomen lights zaten helaas volgfoutjes. We hebben geen guiding camera en ik vraag me af of hier zonder guiding in dit opzicht nog wat aan te verbeteren valt?

Verdere tips en verbeterpunten welkom!

Details:
    Opname: 24 lights van 120 sec. EXP @ 800 ISO, darks, flats & bias
    Opstelling: 8” SW newton + celestron advanced VX mount
    Camera: Modified Canon EOS 600D + UHC-S filter & Coma corrector
    Nabewerking: DeepskyStacker, RawTherapee, Gimp.

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

We hebben geen guiding camera en ik vraag me af of hier zonder guiding in dit opzicht nog wat aan te verbeteren valt?

Ik denk het wel, meer subs schieten en probeer het ook eens zonder het UHC-s filter.

Hoe ziet de samenwerking met je plaatsgenoot precies uit? Kun je bijvoorbeeld het dubbele aan data schieten (2 vergelijkbare ota’s) etc.?

• 1 person likes this.

Kasteleijn
    Participant

Ja meer subs zeker. De eerste keer hadden we nog geen interval timer en het was nogal koud dus hielden we het na een uur voor gezien. De 2e keer kwam er al vrij snel bewolking opzetten.

We maken samen de foto’s en daarbij gebruik makend van 1 van onze opstellingen. Voor deepsky hebben we deze, en voor planeetfotografie mijn 10” dobson met ASI camera’s, barlows, ADC en dergelijke.

Over de UHC-S filter heb ik ook zo mijn twijfels. Het lijkt mij een wat donker filter die misschien voor sommige objecten juist het verkeerde licht blokkert, of zie ik dat verkeerd? Bij de paardekop leek het mij wel de juiste keuze ivm met de donker rode bereik die wordt doorgelaten.We hebben op onze locaties ook vrij veel lichtvervuiling. Het volgende doel gaat waarschijnlijk de M81 groep worden, is daarvoor een UHC-S filter wel geschikt?

Theunissen
    Keymaster

Bij de paardekop leek het mij wel de juiste keuze ivm met de donker rode bereik die wordt doorgelaten.We hebben op onze locaties ook vrij veel lichtvervuiling.

Als ik me goed herinner betekent de introductie van een filter 2x langer belichten om het zelfde aantal fotonen vast te leggen. Belangrijker, als je pooluitlijning niet optimaal is (de volgfoutjes) hou je meer werkbare subs over als je bijvoorbeeld tussen de 50 en 100s belicht op dit object.

Het Hα signaal komt ook zonder filter door, gewoon (proefondervindelijk) proberen.

• 1 person likes this.

Hautecler
    Participant

Ik zou al blij zijn met dit resultaat. Langer belichten zal zeker meer detail er uithalen. Vooral in de rode nevel zit normaal detail. Wat mij achteraf opvalt is dat het contrast misschien hoger kan?

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Bij de paardekop leek het mij wel de juiste keuze ivm met de donker rode bereik die wordt doorgelaten.We hebben op onze locaties ook vrij veel lichtvervuiling.

Als ik me goed herinner betekent de introductie van een filter 2x langer belichten om het zelfde aantal fotonen vast te leggen.

Het is de zaak omdraaien door te stellen dat je 2x zo lang moet belichten om hetzelfde aantal fotonen vast te leggen. Het is juister om te stellen dat je met een UHC-S in een lichtvervuild gebied 2 x zo lang KAN belichten en dan dus ook 2x zoveel “goede” fotonen vast kan leggen. De transmissie voor Ha is iets van 98%, en Hg en Na wordt volledig geblokt.

• 3 people like this.

Kasteleijn
    Participant

Duidelijk. M.b.t. het UHC-S filter (die van Baader hebben wij), vroeg ik mij nog af of dit filter voor elk deepsky object zinvol gebruikt kan worden? Bij de paardekop lijkt het mij een goede keuze, maar voor bijvoorbeeld sterrenstelsel zoals M81, M82, blokkeer je daar niet juist de frequenties waar deze stelsels veel licht in uitzenden?

KeesScherer
    Participant

Duidelijk. M.b.t. het UHC-S filter (die van Baader hebben wij), vroeg ik mij nog af of dit filter voor elk deepsky object zinvol gebruikt kan worden? Bij de paardekop lijkt het mij een goede keuze, maar voor bijvoorbeeld sterrenstelsel zoals M81, M82, blokkeer je daar niet juist de frequenties waar deze stelsels veel licht in uitzenden?

Het zijn met name nevel filters inderdaad. Voor weergave van sterren en sterrenstelsels die een continue spectrum uitzenden zal een UHC-S een flink deel van dat spectrum blokkeren en daarmee ook de kleurweergave veranderen. De winst is dan alweer een stuk kleiner.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You need to log in or to reply to this topic.