IC1396 Elephant Trunk in Hubble Palette

Activity Forums Astrofotografie Deepsky IC1396 Elephant Trunk in Hubble Palette

Tagged: 

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #20099
    Bakx
    Participant

    Mijn laatste produkt.

    Ruim 8 uur in subs van 5 min. 50xHa 25x O3,S2

    Dit is een tweede bewerking. Deze keer maar eens flats gemaakt. In SGP gaat dat wel heel fraai.

    Dat scheelt toch wel in de nabewerking. Hoewel met de ASI1600 de vignetting nog wel mee valt.

    Er zit een klein stacking-randje aan de rechterkant. Maar dat valt er bij het inlijsten wel van af.

    #20100
    Theunissen
    Participant

    Fraai resultaat, wellicht iets minder lang belichten om de sterren iets minder te verzadigen?

    #20101
    KeesScherer
    Participant

    Mooie framing zo. Kan je uitleggen waarom je de 25% weergave post? (Sensor 4656×3520, afbeelding 1138×856) Het bekijken is juist zo fijn op volle resolutie. Voor Marc, bij een SHO weergave is er van sterkleuren niet veel te verwachten omdat er maar een paar nanometer bandbreedte beschikbaar is.

    #20103
    Theunissen
    Participant

    Voor Marc, bij een SHO weergave is er van sterkleuren niet veel te verwachten omdat er maar een paar nanometer bandbreedte beschikbaar is.

    Ah dank, dat wist ik niet (aangezien ik nog nooit in het SHO spectrum gewerkt heb).

    #20105
    KeesScherer
    Participant

    Voor de asi1600 is 1×1 bin geen fijne optie, je verliest kostbare resolutie en het is geen hardware bin, maar een software bin waarbij je ook nog eens terugvalt naar 10 bits. Zie ook hier. (Deze reaktie hoort 2 plaatsen naar beneden in dit draadje)

    #20111
    Bakx
    Participant

    Dit is zoals hij is. binned 2×2 1712×2276
    Links onder zijn de sterren een beetje ovaal. Maar ik vind het niet storend voor het geheel.
    Er hing die nacht een hartnekkige hoge sluierbewolking en een heel vochtige atmosfeer. Dus de seeing was niet geweldig.
    Ik zit altijd een beetje te hinkelen of ik nu 1×1 of 2×2 moet doen.
    To Nyquist or not to Nyquist, is voor mij nog steeds de vraag.

    #20116
    Bus
    Participant

    Oei, deze is heel fraai. bin 2×2 zal je een snellere downloadtijd geven t.o.v. 1x1bin vanwege de gehalveerde resolutie (toch).

    Wat ik mij afvraag is hoe je de Ha, SII en OIII data samenvoegd tot een hubble palet….zou je daar eens een stuk/tutorial over kunnen schrijven hoe je daarmee te werk gaat???

    Ik zit namelijk ook te denken om de mono-hoek in te duiken maar ik twijfel nog sterk, mede vanwege de bewerkingstechnieken die toch weer heel anders zijn dan single kleur opnamen met een DSLR!

    Alvast bedankt

    #20117
    KeesScherer
    Participant

    Wat ik mij afvraag is hoe je de Ha, SII en OIII data samenvoegd tot een hubble palet….

    Om er even tussen te springen, even Googelen op “how to create a hubble palet” geeft een heleboel antwoorden, Bob Franke b.v. geeft uitleg over het gebruik van Photoshop hiervoor en is een mooie start.

    #20118
    Bakx
    Participant

    Het kan heel ingewikkeld en dan krijg je uiteraard mooier resultaat.

    Maar het kan ook makkelijk.  “Quick and Dirty”

    Kijk maar even bij Chuck’s Astrophotography op Youtube.

    Dan ben je al een eindje op weg. Zeker voor een eerste keer.

    Magenta sterren fix je dan eenvoudig door de afbeelding te inverteren.

    Vervolgens haal je met SCNR het groen er uit. (groen is de inverse kleur van magenta)

    En dan inverteer je de afbeelding weer terug naar normaal.

    En dan eindeloos schuiven met curves en color-saturation.

    Noise en contrast behandel hetzelfde. Als laatste leg je er dan nog een keer een bewerkte Ha over als LUM.

    Eindeloos uitproberen.

    Succes Arie

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top