ICC-profiel

Tagged: 

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #10950
    Defesche
    Participant

    Nog iets vergeten mbt beeldbewerking en het zien van het resultaat op verschillende scherm en software;

    Het valt mij op dat na bewerking in bijv PI het resultaat er goed uitziet.

    Na opslaan en op scherm, bijv als achtergrond, tonen ziet het er dikwijls beduidend slechter uit. Heeft dit te maken met ingesloten profiel of doe ik nog iets principieel fout? Over afdrukken op fotopapier nog maar niet te spreken…

    Ik stam nog uit de tijd van filmpjes ontwikkelen en afdrukken in een donkere muurkast (:-)).

    Groet,

    Ed

    #10951
    KeesScherer
    Participant

    Na opslaan en op scherm, bijv als achtergrond, tonen ziet het er dikwijls beduidend slechter uit. Heeft dit te maken met ingesloten profiel of doe ik nog iets principieel fout? Over afdrukken op fotopapier nog maar niet te spreken… Ik stam nog uit de tijd van filmpjes ontwikkelen en afdrukken in een donkere muurkast (:-)). Gr., Ed

    Als wat sla je dan op? Als JPG? Ik zet compressie dan op 98% en niet op de standaard 80% die PI in eerste instantie laat zien. Afdrukken zien er altijd anders uit, kwestie van proefafdrukken gebruiken, net als in de tijd van ontwikkeltanks, fotopapier, stopbaden en fixeerbaden.

    #10952
    Defesche
    Participant

    Hoi Kees,

    Sla altijd met 100% op, zowel jpg als tiff.

    Het valt mij gewoon op dat een ingelezen jpg of tiff er in PI of photshop beter uit ziet.

    Dien ik foto’s soms op te slaan zonder icc-profiel?

    gr.,

    Ed

    #10953
    KeesScherer
    Participant

    Dien ik foto’s soms op te slaan zonder icc-profiel? 

    Kijk, nu kan ik alweer wat leren, hoe sla je iets op met een ICC profiel?

    #10954
    Groenewold
    Participant

    Om afdrukken op papier enigzins goed te kunnen beoordelen heb je een gekalibreerd scherm nodig (ieder scherm is namelijk anders of staat afwijkend ingesteld zonder dat je dat weet). Kalibreren kan met iets als een Spyder5Pro welke ik laatst heb gekocht, niet het summum als ik de experts mag geloven maar meer dan goed genoeg voor mijn eisen. Hiermee heb je dus een profiel gemaakt van je eigen scherm. Een goede drukker zal overigens details geven naar welke settings (kleur-temperatuur e.d.) je kan kalibreren. Als je dat een keer gedaan hebt gebruik je het ding vervolgens nooit meer (officieel kalibreer je eens in de zoveel tijd). :) Maar ik doe het altijd voor ik iets ga verwerken voor afdruk. Dan heb je dus een scherm waar, als het goed is, de kleuren e.d. goed uitkomen. Bij een goede drukker kan je vervolgens ICC profielen downloaden welke ze gebruiken voor hun printer, in Photoshop bijv. kan je dan dit profiel aanzetten om eens te kijken hoe het er dan uitziet, het geeft een idee van kleuren op de printer. Als dat afwijkt, dan kan je de foto ietwat bewerken zodat het in dat profiel er goed uitziet. Vervolgens sla je het op onder gewoon sRGB en de drukker neemt het over.

    Dan nog kan het zijn dat je wat tests moet doen natuurlijk, met de service die ik gebruik zag het er altijd meteen erg goed uit, maar vaak nog net even iets te donker. Dit heb ik dus ietwat opgekrikt, iets wat op het scherm net weer even te helder is en hiervan heb ik nu een dure eind-afdruk besteld.

    Om even het proces aan te geven. ;) De drukker die ik gebruik is profotonet.nl en hier geven ze meer informatie over profielen e.d..

    #10960
    Defesche
    Participant

    als je in photoshop iets opslaat dan kun je icc profile aankruisen of juist niet. deze komt dan embedded in de file.

    #10961
    Defesche
    Participant

    Dank voor de uitgebreide uitleg.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top