IFN surrounding M81 & M82

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

Bus
    Participant

Lange tijd niets gepost (mede vanwege het beroerde weer) maar met de heldere nachten van afgelopen dagen moest en zou ik eens proberen om vanuit mijn achtertuin de IFN rond M81 & M82 op de foto te krijgen.

Uiteindelijk is het gelukt na 11u40min aan 300sec subs te stacken. De nabewerking vergt nog wel enige aandacht (nu ziet het er wat plastisch en platgestreken uit) en zou ik het graag meer zien zoals de afbeelding van @keesScherer in dit draadje.

Hebben jullie misschien goede tips om de zwakke nevelstructuren effectief te bewerken? Ik heb nu met twee lagen in Photoshop gewerkt waarbij ik de toplaag puur heb bewerkt om de nevelstructuren beter zichtbaar te krijgen.

Maar ik ben al lang blij dat het mij gelukt is om de IFN op de plaat te krijgen vanuit mijn Bortle 7 klasse achtertuin. De heldere/droge lucht heeft daar zeker aan bijgedragen.

https://www.astrobin.com/t1adcs/0/?nc=user

Opnamedetails:

• Telescoop: William Optics GT71 + 0.8x focal reducer/flatner (@339mm)
    • Camera: ZWO ASI294MC Pro OSC; gekoeld naar -10ºC, gain 200, 140x300sec.
    • Montering: iOptron CEM25p
    • Guiding: ZWO ASI120mm, OAG
    • Filter: UV/IR-cu

• This topic was modified 3 months, 1 week ago by  Theunissen. Reason: image geupload
    • 5 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Ik vind het knap dat je dat er allemaal uit krijgt, mooi hoor! Misschien aan deze mannen vragen?

Nicolàs

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.