INDI – Open Astronomy Instrumentation

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Het INDI – Open Astronomy Instrumentation topic (sticky). Een plek om alles aangaande INDI, automatisering en de hele setup te bespreken, uitgaande van het INDI artikel.

INDI – Open Astronomy Instrumentation

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

INDI – Open Astronomy Instrumentation in gebruik.

INDI – Open Astronomy Instrumentation – deel 2, gebruik

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

@ed-defesche Ik heb voorheen altijd gewerkt met AstroPhotographyTools om de opnamen te maken. Ik heb ascom op de pc staan en heb ook altijd gebruik gemaakt om via wifi vanuit de woonkamer bezig te zijn met dat geval buiten (via teamviewer). Ik denk dat alles op een computer buiten geïnstalleerd het minste kans op fehler geeft (alleen computer buiten bedienen met teamviewer) want alleen het scherm hoeft overgestuurd te worden en niet alle data etc, etc. Bij uitval van verbinding blijft de comp buiten gewoon zijn werk verder verrichten. Wil nu de zaak verder gaan uitproberen met kstars/ekos en heb een vraag hierover; heb jij voor je eq6 / ekos combi toch de ascom-driver nodig of kun je zonder ascom platform?

• 1 person likes this.

Groenewold
    Participant

Even aan dit forum toegevoegd voor referentie later.

Toen ik begon met KStars en INDI heb ik het ook via wifi gedaan vanuit de woonkamer. Dit punt alleen al was de bron van veel problematiek, de connectie bleef redelijk stabiel (hier is Linux erg goed in), maar de kwaliteit was niet top. Dit resulteerde in soms rare problemen en soms hield er dus een apparaat op met functioneren simpelweg omdat het niet om kon gaan met haperende data. Dat was echter zo onduidelijk, dat het mij erg veel tijd kostte om tot die conclusie, van de connectie, te komen. Sinds een jaar heb ik nu een Ethernet connectie buitenshuis (draad in een buis door de kruipruimte) en dat is echt een heerlijkheid dat wil je niet weten, heel veel frustrerende problematiek verdween als sneeuw voor de zon dus dat raad ik je sowieso aan.

Met INDI heb je niks meer met ASCOM te maken (tenzij je de Windows versie gebruikt, die heeft wel ASCOM nodig en maakt dan een vertaalslag naar INDI). De INDI server is hetgeen wat de communicatie verzorgt met de apparatuur en KStars/EKOS. Die server kan je lokaal op je computer bij de telescoop draaien samen met KStars of, zoals ik doe, bij de telescoop de server en binnen Kstars (wat wel een goede connectie vereist). Je moet even goed kijken op de indilib.org site of jouw apparatuur ondersteunt wordt, dat kan wel een dingetje zijn. ASCOM wordt veel meer gebruikt en er zijn altijd wel drivers voor te vinden, maar het is (mijn mening) niet echt gemaakt voor het besturen van zaken op afstand. Inderdaad moet je dan inloggen met teamviewer e.d. en dat vind ik toch eerder een work-around dan een mooi client-server gebeuren. Uiteraard gaat het uiteindelijk om wat er werkt voor jou, dit is zuiver mijn mening. Mijn ervaring is dat de echte client-server connectie stabieler is en een voordeel van Linux en INDI is dat het open-source is, je kan zelf scripts schrijven tot je groen en geel ziet en alles automatiseren of zelfs zelf een driver programmeren wat niet eens super lastig hoeft te zijn (als je een beetje kan programmeren en als je de commando’s van de apparatuur kan achterhalen, alle info hiervoor staat op die indilib site). Het meest gangbare spul is echter geen punt. Ook is er een mooie zogenaamde WatchDog server, wat in de gaten houdt of de connectie naar binnen toe nog open is.. mocht de computer binnen crashen dan kan WatchDog de telescoop voor je parkeren of een scriptje uitvoeren al naar gelang je zelf wilt, zoiets heb ik in ASCOM bijv. niet echt gevonden nog maar kan mij vergissen.

KStars en EKOS zelf worden volop ontwikkeld en is nu op een punt gekomen dat ik het waarschijnlijk standaard weer ga gebruiken, na een uitstap naar Sequence Generator Pro (wat ook zeeeer goed is btw). De integratie met KStars (het stellarium) is erg fijn en de snelheid waarmee de ontwikkelaar sommige wensen en bugs die ik doorgeef doorvoert is top. Bovenal is het een systeem wa gratis is en mij simpelweg meer mogelijkheden geeft om zelf zaken te ontwikkelen en snel te implementeren, zo wil ik een automatische sterrenwacht maken (soort grote box) met custom onderdelen, rare motoren waar wellicht niet eens drivers voor bestaan etc. En dat zie ik toch wat makkelijker voor elkaar te krijgen met dit pakket en Linux.

edit: overigens hebben mijn artikelen hierover nog wat updates nodig, zo gebruik ik dus geen remote desktop oplossing meer.

• 1 person likes this.

Defesche
    Participant

Ik heb teamviewer alleen gebruikt voor beeldoverdracht van de computer buiten naar de computer binnen. Hierdoor gaat er dus denk ik veel minder info over de lijn en loopt het gestarte opnameschema gewoon op de computer buiten door. Ik heb tot nog toe alle software die ik gebruik in de comp buiten (de lijntjes zo kort mogelijk houden mbt software…) en alleen de wifi voor beeldoverdracht van scherm buiten naar scherm binnen. Zo ben je dus niet afhankelijk van essentiële data die van buiten af moet komen voor de software die “binnen” draait. Ik heb slechts een keer een uitvaller gehad (met teamviewer) tijdens een fotosessie en (natuurlijk) de computer buiten draait gewoon verder het gestarte schema af. Ik kon gewoon weer inloggen op de externe comp en constateren dat de zaak gewoon nog draaide :-). Mijn stelling is dat software die ergens draait en afhankelijk is van data die van buiten moet komen gevoeliger is voor storingen. Heel lang geleden heb ik op unix-machines software ontwikkeld voor lokale overheden en overweg een oude laptop van linus / ubuntu of welke dan ook te voorzien en daar eens mee aan de slag te gaan. Is dat aan te bevelen? En om een beetje redelijk te kunnen meetuffen met unix zijn er tegenwoordig wat minimale eisen hiervoor (ik ben niet meer zo op de hoogte)?

Groenewold
    Participant

Je hebt zeker gelijk dat alles draaien op de pc buiten minder storingsgevoelig is. In mijn situatie denk ik echter dat de Raspberry net niet krachtig genoeg is om alles in 1 te draaien (misschien de 3 wel). Bovendien laat ik computers liever niet buiten liggen met een kans op beschadiging mocht er teveel vocht oid aanwezig zijn. Kan je op zich tegen beschermen, maar ik wilde de gok niet wagen zonder sterrenwachtje.

Zelf draai ik INDI en de raspberry gewoon op Linux, werkt erg prettig en heeft minder resources nodig. De Raspberry op Rasbian, hoewel Ubuntu mate makkelijker is en de (virtuele) machine binnen op Kubuntu, dat is beter aangezien de ontwikkelaar deze ook gebruikt.

Defesche
    Participant

Ik heb vandaag de Raspberry pi3 starterkit besteld (heatsink koper, 16gb raspbian pixel, behuizing, micro usb voeding).
    Gewoon leuk weer eens op een ander platform te werken en gezien de prijs kun je dit geval beter buiten hebben staan dan een dure laptop (maar ja een kartonnen doos met de pc-voeding eronder en wat luchtgaatjes aan de zijkant zal ook wel afdoende zijn denk ik).
    Aangezien ik met dit apparaatje nog geen ervaring heb: is buiten de koperen koelribben nog een extra ventilator nodig? Ik weet niet welke extra voorzieningen jij hebt getroffen. Ik ben dankbaar voor evt advies…
    Volgens mij zat er ook bluetooth op, hetgeen natuurlijk ook interessant kan zijn voor draadloze verbinding.

Groenewold
    Participant

Nee, niks extra’s nodig aangezien het een zeer zuinig apparaatje is. Mijn Raspberry Pi 2 zit gewoon in een zwart kastje, in een plastic zakje met gaten voor de verbindingen (spatwater-dicht enigzins dus). Die ligt op mijn Losmandy-plaat bovenop de telescoop en van daaruit maak ik de verbindingen. Ethernet kabel via montering in het midden naar de grond. Ik heb een powered USB-hub welke onder de Pi op de plaat zit en van daaruit krijgt de Pi stroom. Zo heb je een zogenaamde common-ground (gedeelde aarde) om eventuele storingen op de lijnen te voorkomen.

Mocht het regenen en mijn Pi blaast op, dan koop ik gewoon een nieuwe voor weinig, dat is het grote voordeel ervan. Alleen ga ik wel alles zekeren als ik tijd heb voor mijn power-box.

Bluetooth is op zich stabieler dan WiFi, maar heeft denk ik niet zo’n reikwijdte… kan mij vergissen.

Defesche
    Participant

Okee, dank je. Morgen is het zaakje binnen en ga ik maar eens op dit stukje hardware studeren (ook unix, want daar heb ik al zo’n 20 jaren niets meer aan gedaan) want qua weer heb ik het allang  niet meer zo slecht meegemaakt. Maar ja, voordeel van onze hobby is dat je dan altijd nog met de hard- / software, beeldbewerking etc kunt bezig zijn.  Qua reikwijdte zal het best wel meevallen, alhoewel ik niet weet of bij grotere afstand de capaciteit afneemt bij bluetooth. Mijn jongste zoon is electronica-ingenieur en heeft dacht ik veel verstand van bluetooth. Als ik zover ben ga ik bij hem ten rade en als het naar behoren werkt dan reflecteer ik dat natuurlijk alhier :-).

Groenewold
    Participant

Oh, wel een dingetje wat handig is is een muis (bedraad) en connectie voor op een monitor. Zeker voor de eerste setup.

Defesche
    Participant

als hij (in eerste instantie via ethernetkabel) op mijn netwerk is, dan kan ik natuurlijk ook via een andere comp inloggen ?

Groenewold
    Participant

In principe wel, alleen weet ik niet zeker of de Ubuntu installatie dit meteen toelaat zeg maar.

Groenewold
    Participant

@ed-defesche lukt het al een beetje?

Defesche
    Participant

Heb eerst weer eens wat linux-gevoel opgedaan door een oude laptop te voorzien van Ubunto-Mate. Ik was zover dat ik Kstars etc had geïnstalleerd. Moet de neq6 / eos1300d nog aankoppelen om te zien of de stuurprogramma’s worden opgehaald of dat ik toch nog eqmod nodig heb etc…
    Heb ook nog tijd besteed om een beginnende amateur op weg te helpen waar ook tijd gaat in zitten.
    Verder heb ik vandaag de raspberry 3 ingericht met idem O.S , zodanig dat de zaak vanaf een 64gb usb-stick is te booten.
    Dat is alvast gelukt :-), maar wat kost het allemaal veel tijd als je al zo’n 20 jaren geen Linux meer hebt gesproken. Duurt lang eer was kennis weer naar boven komt drijven. Vooral met al die omgevingen waar je tegenwoordig maar uit moet wijs komen. De ontwikkelingen gaan snel  en het lijkt nog zo kort geleden dat ik met ponskaarten fortranprogramma’s bij een rekencentrum moest laten compileren,  papertape punch, bolkop telex als terminal enzovoorts.

Ik kom er wel, alleen kost dat nogal wat tijd.

Groenewold
    Participant

Nou, toch prima dat je al zover bent, puzzelen is leuk toch!? 🙂 In mijn artikelen, welke ik van een update moet voorzien, kan je al veel vinden over hoe de installatie gebeurt. Heel simpel eigenlijk, als de drivers zich gedragen en met name je connectie robuust is dan moet je een heel eind komen.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

You need to log in or to reply to this topic.