Inregelen 10 Micron GM2000 HPS II

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

Na een paar avonden stoeien met de GM2000 begrijp ik er eindelijk genoeg van om verslag uit te brengen. Kort gezegd is de overstap van een Skywatcher AZEQ5-GT naar de GM2000 te beschrijven als een overstap van een Trabant naar een Bentley. Om te beginnen gebruikt de GM2000 de aandrijving op zowel de Ra als de Dec as om d.m.v. een gemapped hemelmodel elke restfout in pooluitlijning, orthogonale uitlijning en flexture te compenseren. Om dit te doen maakt de montering gebruik van een database met verschillende uitlijnmodellen opgeslagen in de montering zelf. Hiervoor start je met de normale 3 ster-uitlijning waarna je deze steeds verder verfijnt met extra sterren tot 100 sterren maximaal per model. Ik heb nu een 13 ster-model en bereik een richtnauwkeurigheid van 8.4 boogseconden RMS! (Met mijn 2.5 boogseconden per pixel afbeeldingsmaatstaf is de richtnauwkeurigheid dus binnen 4 pixels. (en dat op een 20 Megapixel sensor…..) Zo’n model sla je op in de handset onder een naam van b.v. de telescoop/camera combinatie. Dat model is vast en kan steeds gebruikt worden, het HELE model kan dan weer b.v maandelijks ge-ijkt worden met een 1 ster calibratieuitlijning. Omdat het model in de montering gebruikt wordt zal de nauwkeurigheid ook werken bij externe aansturing m.b.v. Sequence Generator Pro. Aan de basis van deze nauwkeurigheid staan behalve de mechanische uitvoering ook absolute encoders op elke as aan de telescoopzijde van de assen, dus voorbij de koppelingen. Daarmee is de positie van de telescoop altijd bekend, ook met b.v. slippende koppelingen. De continue updates van GPS tijd en atmosferische brekings indexcorrectie op basis van temperatuur en luchtdruk maken dat je op elk moment een absolute richtnauwkeurigheid hebt zonder uitlijning en geen autoguiding of platesolving nodig hebt.  Ditheren zonder autoguider werkt prima in SGP door de “direct mount guider te gebruiken”. Hierin gebruik ik nu b.v. de “Very high Dither” instelling waarbij elke opname tussen de 4 en 15 pixels willekeurig wordt verschoven. Dit werkt ook nog eens binnen een halve seconde i.p.v. de ruim 30 seconden die ik met autoguiding gebruik. Kortom, ik ben de hele tijd net zo blij als Churandy Martina!

• 2 people like this.

Bus
    Participant

Churandy Martina 3.0…..niet met één gouden tand maar met een heel gouden gebit 😉

• 1 person likes this.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

You need to log in or to reply to this topic.