Inregelen Meade ETX-125

Activity Forums Astrotechniek Monteringen Inregelen Meade ETX-125

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #8936
    Smink
    Participant

    Ik ben al heel veel jaren geïnteresseerd in sterrenkunde doch sinds enkele maanden in het bezit van een “GoTo” kijker, een Meade ETX-125. Het inregelen van dit apparaat geeft mij nogal wat hoofdbrekens. Ik hoop op dit forum iemand tegen te komen die mij als het ware bij de hand neemt bij al mijn vragen .

    #8938
    Theunissen
    Participant

    Ik heb de vraag even naar het forum verplaatst, je hebt zoals je ziet een tijdslijn alla FB en een traditioneel forum op SN. Je vraag treft, ik heb zelf ook een Meade ETX-125.

    Allereerst wat zijn je vragen precies. Ik vermoed het inregelen van de Goto? Beste tip, volg de handleiding nauwgezet. Als ik me goed herinner, het is al een tijdje geleden, dien je de montering richting het noorden te zetten, de telescoop en behuizing dien 3/4 gedraaid te worden alvorens met een 2-star alignment te beginnen.

    Een walhalla voor ETX bezitters is de inmiddels niet meer geüpdatet site van Weasner:

    http://www.weasner.com/etx/menu.html

    #8939
    Smink
    Participant

    Ja, wat ik doe:
    Met behulpzame kompas statief op het noorden zetten.
    Handset aan.
    Kijker tegen de klok in draaien tot het niet verder gaat. Terugdraaien tot eerstvolgende
    Vork boven bedien.paneeltje staat.
    Op handset datum , tijd( zomertijd) instellen ,daylight, enter
    op 2 sterren laten zoeken , enter
    Naar bijv. Solarsysteem,
    Naar Bijv. Saturnus laten zoeken.kijker draait en stopt.
    Ik verwacht nu dat de kijker precies op Saturnus staat maar dat gebeurt niet. Hij staat
    In de buurt. Is dit normaal?
    Moet er nog meer ingesteld worden bijv. Precieze lengte – en breedtegraad? Hij staat nu
    Volgens mij op Amsterdam, terwijl ik bij Doetinchem woon.Hoe gaat dat instellen van l.en br graad?
    Het kijken door de occulairen vereist wat oefening. M.i. Ik zie nog weinig scherp .
    Is de aanschaf van een 2x Barlow lens aan te bevelen?

    #8940
    Groenewold
    Participant

    Nu heb ik een dergelijke montering niet, maar als je in de buurt staat dan heeft de montering in ieder geval een redelijk model van de hemel in zich en doe je het bijna goed. Het zal liggen aan hoe nauwkeurig je de montering zelf op het Noorden hebt staan (en een kompas is een ruwe schatting, kan je Polaris de noordster zien vanaf jouw standpunt?) en hoe goed je de uitlijn-sterren in het midden van de telescoop zet. Ik denk dat wanneer je die zaken gaat bijschaven, het beter zal gaan.

    #8941
    Theunissen
    Participant

    Ik verwacht nu dat de kijker precies op Saturnus staat maar dat gebeurt niet. Hij staat

    Planeten goto moet je met de ETX niet al te veel nauwkeurigheid van verwachten. Hoe nauwkeurig is de goto met sterren? Instellen van Lat en Lon in het menu van de Autostar Handcontroller, pak even het boompje erbij (de handleiding). Zo te lezen doe je al alles volgens het boekje. Het vergrendelen van de assen niet te hard!

    Ik zou een Barlow aanschaffen als je de rest van het systeem, stabiel, en reproduceerbaar kunt inregelen.

    #8942
    Smink
    Participant

    @supernov
    Wat ik niet heb gedaan is de uitlijnsterren precies in het midden zetten. Dat kan dus aleen ‘s nachts. En welke van alle sterren in het beeld is dan de uitlijnster?
    Astro-app erbij gebruiken van smartphone?
    Ik had gehoopt e.e.a. al bij daglicht uit te kunnen lijnen zodat je bij donker gelijk kunt kijken.

    #8943
    Theunissen
    Participant

    Wat ik niet heb gedaan is de uitlijnsterren precies in het midden zetten

    Een verlicht oculair met kruisdraden is wat je nodig hebt.

    #8944
    Theunissen
    Participant

    En welke van alle sterren in het beeld is dan de uitlijnster?

    Begin met grote en heldere sterren, Vega, Arcturus, Deneb etc. Een goto kun je alleen s’nachts goed inregelen.

    #8946
    Groenewold
    Participant

    Ja, dat zou superfijn zijn, maar helaas moet je nog echt de sterren kunnen zien om het wat preciezer te doen. Met wat oefening gaat dat steeds makkelijker en sneller overigens. Zoals Marc aangeeft, kies een paar heldere sterren uit, liefst ook flink uit elkaar en beter ook om er 3 te doen. Deze kan je heel makkelijk vinden in een programma als Stellarium en je daarmee alvast wat voorbereiden wanneer je de sterren ziet in de schemering. Zorg dat je ze ziet in je zoeker en kijk dan door de telescoop zelf of je ze daar in het midden kan zetten.

    Toen ik begon vond ik het zeer verwarrend om door de zoeker te kijken, omdat je daarmee al veel meer sterren ziet. Vandaar de heldere sterren eerst, die springen er echt uit.

    #8982
    Smink
    Participant

    Hartelijk dank voor de reacties op mijn vragen. Ik heb weer wat geleerd.
    Rest mij nog de vraag of het inregelen van een kijker zoals ik heb bij alle GoTo kijkers
    gebruikelijk is? Graag zou ik willen weten met welk soort kijker doorgaans bij de leden van dit forum gewerkt wordt.

    #8984
    Theunissen
    Participant

    Veel leden hebben hun apparatuur onder hun profiel opgegeven, voorbeeld: https://www.starry-night.nl/members/mth75/profile/

    Het afstellen van de montering, pooluitlijning en staralignment is een normale procedure voor iedere GoTo montering.

    #8987
    Groenewold
    Participant

    Inderdaad, uitlijnen an afstellen zal je altijd moeten doen. Met wat oefening is dat zo gepiept, zeker als je visueel gaat waarnemen.

    De meest gebruikte telescopen zijn de lenzenkijkers (refractors) en spiegelkijkers (vaak Newtons).

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top