ISS op 29 maart 2021

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Geïnspireerd door de fraaie foto van Francis Sneyers (@swimmaster) vanavond ook maar eens een poging gedaan.

Ik moet zeggen dat dit nog helemaal niet meevalt. De montering kan ik weliswaar automatisch op de baanparameters laten volgen, maar de C11 in combinatie met 2x PowerMate prikte toch mooi net even naast ISS. Dus snel de handcontroller gepakt om bij te sturen en toen kwam ie in beeld… voor even, want vervolgens zat de koepel in de weg. controller van de koepel gepakt en bijgestuurd… en toen was ISS overbelicht… dus keyboard gepakt en belichting aangepast, ging ISS weer achter de koepel schuil… Wat een stress, maar oh, wat is dit geinig! 🙂

De foto komt niet in de buurt van die van Francis (ook bij mij maar 1 frame mooi scherp, de animatie laat het effect van seeing mooi zien), maar het begin is er!

Nicolàs

• 5 people like this.

Sneyers
    Participant

Hey Nicolàs,

het is idd niet gemakkelijk om dat ISS te volgen, ik denk dat de nostalgische amateurs die nog met
    een DSLR werken hier in het voordeel zijn. Ik heb mijn Facebookvrienden ook het ISS van gisteren laten zien, zij zijn ook fan van dat tuig…
    “Het ISS kwam ons gisterenavond nog eens begroeten, en deze keer was de seeing bijna perfect. Alles nog eens in stelling gebracht en met spanning gewacht tot het gevaarte over de dakpannen scheerde…
    Toen het over zijn maximum altitude was gekomen werden de zonnepanelen veel beter zichtbaar, het moment om dit vast te leggen.”

Francis

• 5 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Francis,

deze is echt onwijs, prachtige foto! Welke set-up gebruik je hiervoor en stack je de data ook?

Vanavond ga ik nog een poging doen, nu met een 4x PowerMate op de C11, kijken wat dat doet. Ik ben dan met f/40 wel flink aan het oversamplen, maar wellicht dat ik een paar frames kan stacken om dit iets te compenseren.

Nicolàs

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Dit is het resultaat bij f/40. De rit was niet soepel, de C11 leek in een soort resonantie terecht te komen, dus de meeste frames van de ruim 4000 waren bewogen. Onderstaande was de beste en is dus 1 frame. Van te voren de collimatie gecontroleerd en afgesteld en met een Bahtinov mask scherp gesteld op (ik meen) Alhena (ongeveer op de maximale hoogte waar ISS zou komen).

Afijn, volgende keer beter… 😉

Nicolàs

• 3 people like this.

Sneyers
    Participant

Hey Nicolàs,

dit is een prachtig resultaat. Het vervelende van het ISS is dat hij pas echt fotogeniek is als de zonnepanelen meer
    naar ons gekeerd zijn. Dit bereik je als hij al over zijn hoogste altitude is gepasseerd, dan worden ze veel groter afgebeeld.
    Ik gebruik de C11 met de Televue x2,5 iso 3200 1/3200ste en batinovmasker met een ster die zowat op 60 graden staat…
    Vanavond nog eens proberen. Stacken is niet zo evident want de positie van het ISS t.o.v. de waarnemer kantelt voortdurend, maar
    als je veel beelden per seconde kunt maken, zeker doen.
    Goede jacht
    Francis

• 1 person likes this.

Frank_Teunissen
    Participant

Ziet er erg goed uit vind ik .

Ik denk niet dat elke montering daarvoor 1-2-3 geschikt is, toch?

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Ziet er erg goed uit vind ik . Ik denk niet dat elke montering daarvoor 1-2-3 geschikt is, toch?

Dank, dank! 🙂

Zelf vond ik het nog wat tegenvallen, vooral doordat ik merkte dat het volgen nogal schokkerig ging en dat is zelfs in deze opname nog te zien. Maar toen ik hem vandaag aan een collega liet zien op mijn mobiel, had toch toch zoiets van “heel slecht is ie ook weer niet”. 😉

Dat ik met f/40 de grenzen opzoek was ingegeven door deze C11@f/50 foto van ISS.

Ik heb geen idee of andere monteringen dit ook kunnen, geen ervaring mee. De 10Micron monteringen kunnen dit denk ik allemaal, ze volgen het object dus gelijktijdig in RA en DEC, maar ik heb dus geen idee of een SkyWatcher of Software Bisque montering (of andere) dit ook zou kunnen.

Op zich is het wel een bijzondere ervaring: na uploaden van de baangegevens en het selecteren van ISS uit de database, gaat de montering meteen richting horizon in het azimut waar ISS boven moet komen. Vervolgens hoor je drie piepjes en beginnen de motoren zachtjes aan te snorren en dat gaat steeds sneller en sneller en nog sneller totdat de culminatie bereikt is, waarna alles weer langzaam tot rust komt.

Nicolàs

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

You need to log in or to reply to this topic.