Je eigen achtergrond in Stellarium

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

Groenewold
    Participant

Voor een eigen achtergrond in Stellarium (uiterst handig voor het maken van astro-plannen) heb je niet bijster veel nodig. Het meest lastige is het transparant maken van de lucht en een mooie foto-serie maken. Het gaat mij er echter niet om dat het panorama prachtig van detail is etc, het moet simpelweg een nauwkeurige representatie zijn van “waar staat er iets in beeld”. Er zijn meerdere manieren om landschappen in Stellarium te zetten, dit is de mijne..

Wat heb je nodig;

1. Een panorama gemaakt met om het even welke camera, maar ik raad wel een beetje groothoek-lens aan. Het kan prima met een iPhone, Android of zoals in mijn geval (heel fout) een iPad. Ik ga op de plaats staan van de opstelling en neem op ooghoogte losse foto’s rondom. Dan een zelfde serie erboven (met wat overlap van serie 1) en nog een serie van de grond (ook met overlap serie 1). Hiervan maak je een panorama met om het even welk goed stitch-programma, ik had snel een mooi resultaat met “autostitch” voor OSX. Uiteindelijke resolutie is slechts 2048×556, kan vast veel beter en hoger, maar het werkte al en zoals gezegd, dat is goed genoeg voor mij. Overigens is dit nog mijn allereerste gebruik van dergelijke programma’s, ik mis vast hele mooie welke het nog veel beter kunnen.
    2. Met een teken-programma als Photoshop of The Gimp maak je een selectie van de lucht. Dit kan lastig zijn mooi te doen, je kan het met de hand doen of je selecteert aan de hand van een bepaalde kleur. Dit laatste doe ik, dan worden alle delen in de foto met eenzelfde kleur geselecteerd. Het makkelijkst is dan ook een heldere, gelijkmatige, hemel. Maar ook hier ben ik niet netjes, sommige delen in de panorama worden dus ook geselecteerd en verwijdert. Belangrijk is dat bij het verwijderen van deze selecties en niets voor in de plaats komt, een transparante laag dus. In the Gimp maak je een selectie en voeg je een zogenaamd Alpha kanaal toe en je drukt vervolgens op de Delete toets om bovenstaande te bewerkstelligen. Stukken in het panorama welke per abuis ook verwijdert zijn kan je dan weer volgooien met een kleurtje.
    3. Bewaar het resultaat als .PNG.
    4. Nu ga je naar de Stellarium folder, in OSX klik je met de rechtermuis-knop op de applicatie zelf en selecteert “Show Package Contents”, je gaat naar Contents/Resources/landscapes en maakt een kopie van de folder “guereins” welke je vernoemt naar bijv. “guereins_backup”. Dit is in ieder geval hetgeen er bij mij standaard geselecteerd is in Stellarium na installatie en simpelweg hier wat anders inzetten werkt meteen. Ik maak de “guereins” folder leeg (dus niet de backup folder), plaats hier de .PNG in samen met een klein instellings-bestandje genaamd “landscape.ini” welke ik gewoon in een tekst-programmaatje gemaakt heb. Wat staat er in dat bestand? Zie hieronder, ik heb naast de daadwerkelijke instellingen wat uitleg gezet (vet gedrukt), deze dien je niet over te nemen;

[landscape]
    name = Maarssen

Simpelweg de landscape-naam voor Stellarium

author = VincentG
    description = Base of operations
    type = spherical
    maptex = maarssen.png
    angle_rotatez=43

Een correctie in de z-as om het daadwerkelijke Noorden in het PNG bestand overeen te laten komen met de presentatie in Stellarium. Dit is anders voor iedereen uiteraard.

[location]
    planet = Earth
    latitude = +xxdxx’xx”
    longitude = +xdxx’x”E

Exacte coordinaten overeenkomstig je eigen lokatie (xx dus aanpassen).

altitude = 1

Je kan nog allerhande extra commando’s toevoegen, de enige welke mij nog handig lijkt is om aan te kunnen geven waar de lucht precies begint. Hiervoor kan je het aantal graden aangeven met het commando “maptex_top = xx”, waarbij xx  het aantal graden is.

• 2 people like this.
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.