JewelBox met iTelescope T33

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Slingerland
    Participant

Opname gegevens :

OTA: 16” 0,4m Astro Systeme Austria
    Optical Design: Fast Newtonian Astrograph
    Aperture: 400mm
    Focal Length: 1425mm
    F/Ratio: f/3,5
    Guiding: Off-Axis Guiding
    Mount: Paramount ME
    Gebruikte camera:
    CCD: Apogee Aspen CG 16070 Class 1 CCD
    QE: 48% Peak
    Full Well: 41k Saturation Exposure (ABG)
    Dark Current: <0.008 e-/pixel/sec. @ -30º C
    Pixel Size: 7.4um Square
    Resolution: 1,07 arc-secs/pixel
    Sensor: KAI-16070 ABG
    Cooling: -30ºC default
    Array: 4864 by 3232
    FOV: 88,3 x 58,7 arc-mins
    Filters: Astrodon I-Series: Luminance, Red, Green, Blue
    Astrodon 5nm Ha, SII, OIII
    Position Angle: 267º

De kleuren zijn helaas weggelopen maar ik ben aan het leren!

• 2 people like this.

Groenewold
    Moderator

Hoeveel opnames van R, G en B heb je? Ik zal vanavond eens kijken of we die kleuren kunnen temmen. ?

KeesScherer
    Participant

NGC4755 is dat dan en inderdaad, de gegevens van de opname(s) en verwerking ontbreken dan nog een beetje.

Slingerland
    Participant

Ik heb met RGB filters elk 8 opnamen van 120sec, en met Lum filter 12 opnamen van 60 seconden. Ik heb de gecalibreerde subs bij iTelescope opgehaald en bewerkt met PI;  StarsAlign, ImageIntegration, ChannelCombination, BackgroundNeutralization, ColorCalibration, HistogramTransformation met STF, HDRMultiscaleTransform, Compose LRGB met ChannelCombination en tenslotte CurvesTransformation.

De oorspronkelijke Fits en de Calibratie bestanden ga ik nog ophalen.

• 2 people like this.

Haverkamp
    Participant

@ariesl, mooi, ik ben erg benieuwd naar de Jewelbox in kleur 😉

Slingerland
    Participant

ja ik ook, nog even wachten op Vincent ;-))

Groenewold
    Moderator

Ik ga ermee aan de slag, echter heb ik Abby moeten spelen op het werk, mijn 1 miljoen Euro kostende massa spectrometer had een lekke band. Ouderwets een avondje doorhalen noemt men dat. Eindresultaat verwacht ik morgen dus. 😉

• 1 person likes this.

Groenewold
    Moderator

En dan hier, het resultaat. Best aardig, maar ik denk dat er wat te winnen valt op het gebied van de focus (die is volgens mij niet 100%) en gezien de helderheid van het object, is hier een HDR bewerking ook interessant. Een zelfde serie met korte opnames van 20 seconden zou dan kunnen helpen in het voorkomen van uitbranden van de sterren. Of zelfs alleen een serie met korte opnames, deze telescoop is snel zat denk ik.

• 2 people like this.

Theunissen
    Keymaster

valt op het gebied van de focus

Nee, je ziet wat donkere kernen in met name de koelere sterren, kan bewerking zijn maar dat geloof ik niet. De tracking (ik heb zelf ook al een paar weken een iTelescope account 🙂 ) , is ook niet 100%.

@ariesl Hoe is het eigenlijk met je eigen setup? Dit was toch een vaste setup?

Groenewold
    Moderator

Ah ja, inderdaad, het is eerder het volgen wat niet 100% is. Misschien stond dat uit voor 120s, dat kan aangezien die mounts het in principe niet nodig hebben geloof ik. Maar je kan het forceren, wat wellicht een idee is. En idd, als ik goed kijk zie ik ietwat donkere kernen, dat kan liggen aan mijn repaired HSV bewerking wellicht.

Slingerland
    Participant

Ja ik heb een vaste setup, maar het is zo zelden helder. Na een nieuwe installatie van Windows10 en nieuwe bekabeling van alles met vergulde connectors lijkt het nu stabiel te draaien, SGP loopt niet meer vast maar kan niet gestart worden als PHD al draait. Ben nu opnamen van AndromedaGalaxy aan het maken maar het is wisselend bewolkt met kansje op neerslag. Ik kan de boel dus niet in de steek laten . Ook geeft SGP telkens “run complete” wat dus niet zo is, dat is nieuw voor mij maar zolang ik er bij zit start ik het maar weer. Na running dither wordt de sequence dan weer hervat. Waaarom dit zo gaat is mij een raadsel maar het is veel beter dan ik vroeger voor elkaar kreeg.

Vanwege de vele bewolkte nachten hier vind ik iTelescope wel een uitkomst. In ieder geval krijg je dan wat materiaal om PixInsight te leren kennen. Ook ga ik naar de workshops van Vicent Peris in maart in Wenen, ik krijg maar 20% mee maar leer wel veel en de Projects die je van hem krijgt zijn heel leerzaam en behulpzaam, ook al snap ik het merendeel er niet van…;-))

groet, Arie

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

Nee, je ziet wat donkere kernen in met name de koelere sterren,

Die begrijp ik niet Marc, “koelere” sterren? Bedoel je K en M spectrum?  😉

Groenewold
    Moderator

Ik denk dat hij toffere sterren bedoelt, dat donkere is het zonnebrilletje… zie je alleen niet vanwege de afstand.

• 1 person likes this.

Theunissen
    Keymaster

Die begrijp ik niet Marc, “koelere” sterren? Bedoel je K en M spectrum?

Ik bedoelde meer richting gele sterren 🙂 .

• 1 person likes this.

Slingerland
    Participant

Opname van the Jewel Box met T33 van iTelescope, mijn eerste zelfstandige bewerking in PixInsight, ben benieuwd naar jullie opbouwende kritiek.

• 2 people like this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)

You need to log in or to reply to this topic.