Jupiter 24 juli 2019

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Het was al te verwachten dat de seeing niet geweldig zou zijn door de warmte en dat was die dan ook niet. Toch heb ik er nog een redelijke animatie van Jupiter en Ganymedes uit kunnen persen. Opname met C11 EdgeHD, ZWO ASI290MC en ZWO ADC (zonder barlow). Iedere stack circa 3500 frames uit een filmpje van 25000 over 120 seconden. Nabewerking in PSP, animatie met ezgif.com.

Nicolàs

• 3 people like this.

Guest
    Participant

Fraaie opname, vooral de beweging erin. AsiCap en Firecapture hebben een prima tool voor het instellen van je ADC.

Wim

• This reply was modified 4 months, 2 weeks ago by  Theunissen.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Wim,

dank daarvoor.

Hoe is jouw ervaring met de ADC tool van FireCapture? Als ik hem vergelijk met die van ASICAP, dan zit er toch wel een wereld van verschil in. Met FireCapture kost het me bijzonder veel moeite de cirkels op elkaar te krijgen en zodra ik de kijker een stukje in RA of DEC beweeg, dan verloopt dat meteen weer. Met ASICAP is dit (bij mij althans) niet het geval, de oplijning is onafhankelijk van de positie van de planeet op de beeldchip. Heb jij dat ook wel eens ervaren?

Nicolàs

Guest
    Participant

Hi Nicolàs,

Misschien is een en ander toch afhankelijk van het type kijker. Nu het weer zich enigszins heeft verbeterd, ga ik komende week aan de gang met mijn C8 EDGE HD richting Jupiter en Saturnus om een en ander met ADC nog eens goed te bekijken. Ik houd je en SN op de hoogte.

Guest
    Participant

Hi Nicolas,

Gisteravond een en ander geprobeerd maar het natte weer van het weekend en de opnieuw hoge temperaturen gisteren in Gulpen hebben de seeing behoorlijk verpest. Kortom, de cirkels sprongen flink in beide programma’s. Het wordt dus ff wachten op stabieler weer.

Wim

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Wim, hier was de seeing gisteren ook matig. Wel een paar platen van Jupiter geschoten, maar wederom de bekende fuzzies.

Geduld is een schone zaak…

Nicolàs

Guest
    Participant

Wat is de volgorde in je optische trein? OTA, filterwheel, powermate, ADC, camera? Is rekening gehouden met back-focus. Op CloudyNights staan eindeloze discussies hierover. Enfin, het blijft moeizaam.

Wim

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Wim,

Ik heb de ADC nog niet gecombineerd met een filterwiel. Tot nog toe OTA, barlow, ADC, vulbus 40mm, camera.

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Nog even voor de volledigheid: als ik een filterwiel gebruik, dan is de volgorde OTA, barlow, filterwiel, camera. Aangezien het gunstig zou zijn de camera wat verder van de ADC te hebben, zou ik de ADC tussen de barlow en het filterwiel plaatsen. Het afstellen van de ADC zou ik dan met een kleurencamera doen alvorens deze voor een monochroom camera te vervangen. Het is dan wel zaak dat beide camera’s de beeldchip op dezelfde afstand van de ADC hebben.

Nicolàs

Guest
    Participant

Ok, dat is helder. Na het lezen van “kilometers” tekst op CloudyNights e.d. heb ik begrepen dat de ADC direct voor de camera moet staan. De correctie moet als laatste plaats vinden. Let wel dat je begint met de handles van de ADC evenwijdig aan de horizon te zetten (nul positie, geen correctie). Daarna is het volgens mij trial en error.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Wim,

Ja, dat klopt. Voor het horizontaal stellen hebben de meeste ADC’s een niveau, maar in de praktijk werkt dat niet heel handig, omdat er vrij veel licht nodig is om het te zien. Jac Brosens heeft daar iets op gevonden, zie het AstroForum: https://www.astroforum.nl/forum/instrumenten/zelfbouw-atm/1421415-instelhulp-adc

Nicolàs

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

You need to log in or to reply to this topic.