Kerst (NGC 2264) en sneeuw (NGC 5466) op 12 februari 2021

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

Na heel wat weken bedroevend grijs weer, was het dan echt helder in de nacht van 12 op 13 februari 2021. Op mijn lijstje stonden NGC 2264 en NGC 5466. Die eerste bestaat uit meerdere objecten: de Kerstboomcluster (de sterren die de driehoek vormen boven de heldere ster onderin), Kegelnevel (bovenaan als piek van de kerstboom), Sneeuwvlokcluster (het midden) en Vossenvachtnevel (linksonder). Het geheel staat op een afstand van 2600 lichtjaar van de Aarde en heeft een schijnbare magnitude van 3.9.

De opname is gemaakt met de Esprit 150ED en ZWO ASI1600MM Cool Pro in LRGB-Ha (ZWO 36mm filters). Op de nacht van 11 op 12 februari lukte het net een uur luminance (60 x 60s) te verzamelen voordat de hemel betrok. De volgende nacht kwam daar nog een uur bij en 28 x 120s RGB, gevolgd door 20 x 300s H-alpha, in totaal dus 6 uur en 28 minuten.

Processing in APP, waarbij ik rood en H-alpha verwisseld heb en rood slechts voor 50% mee heb laten rekenen. Nabewerking in PSP (histogram), Topaz (denoise) en nogmaals PSP (nog wat histogramwerk). De hier getoonde versie is 85% geschaalde versie van het origineel op mijn server.

Om circa middernacht (UTC) zakt deze groep onder de 30 graden hoogte, te laag om nog mooie data van te verzamelen. Daarom van te voren in SGP een tweede sequence ingesteld om NGC 5466 op de korrel te nemen. NGC 5466 staat ook wel bekend als de Snow-Globe cluster of Ghost Globular Cluster, dat laatste vanwege het gebrek aan toename van sterren richting het centrum. Met magnitude 9.2 een stuk zwakker dan NGC 2264, maar het bevindt zich dan ook op 51800 lichtjaar van de aarde.

Opname gemaakt met dezelfde apparatuur in LRGB, waarbij met ieder filter een uur belicht is: 60 x 60s lum, 30 x 120s RGB. Processing wederom in APP en nabewerking wederom met PSP, Topaz en PSP. De hier getoonde versie is een crop, de volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

• This topic was modified 2 months, 4 weeks ago by  InFINNity Deck. Reason: NGC 2264 opnieuw geprocessed
    • 4 people like this.

InFINNity Deck
    Participant

Ik heb nog eens wat aan de helderheid lopen trekken, met onderstaand resultaat, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden… De donkere versie is wat subtieler en vooral bij de Vossenvachtnevel fraaier, de nieuwe bewerking komt wat beter naar voren, maar is wellicht iets teveel van het goede?

Beide staan ook op mijn server:

http://www.dehilster.info/astronomy/deep-sky-objects/NGC2264.jpg
    http://www.dehilster.info/astronomy/deep-sky-objects/NGC2264_donker.jpg

Nicolàs

• 4 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Ja, de 2de versie bevalt mij uitstekend!

• 1 person likes this.

Willems
    Participant

Nicolas, de donkere versie bevalt mij beter. In de lichtere versie straalt het rood je te zeer tegemoet. De donkere versie is wat rustiger om naar te kijken. Daardoor kan ik de aandacht op de details vasthouden, waardoor ik nauwelijks details mis.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Marc en Huub,

dank voor jullie reacties. Wat mij betreft is het maar net of ik overdag of ‘s avonds naar het beeldscherm kijk. Overdag vind ik die heldere mooier, ‘s avonds die donkere. Wellicht moet ik er nog een uurtje of wat data extra opnemen, kijken of dat nog wat helpt, maar ik denk dat dit gewoon een lastig object blijft om goed te visualiseren.

Nicolàs

InFINNity Deck
    Participant

Zoals voorspeld, maar toch nog tegen verwachting in gezien het weer, klaarde het gisteren rond tien uur ‘s avonds op en bleef het hier de hele nacht helder met SQM-waarden van rond de 19.3magn/”^2 (metingen met dank aan de SQM-routine van @han-k!). Dus maar nog wat data bijgeschoten voor de kerstboom: 25 extra minuten lum in subs van 60s, 40 minuten H-alpha in subs van 5 minuten en 140 minuten O-iii, ook in 5 minuten subs. In totaal dus 205 minuten (3 uur 25 minuten) data erbij geschoten, nu dus 9 uur en 53 minuten data. Verwerking als tevoren, maar rood en H-alpha niet verwisseld.

De volledige plaat staat op mijn server.

Nicolàs

• 3 people like this.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.