Komeet 45P/Honda-Mrkos-Pajdusakova

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Bus
    Participant

Dit weekend zouden de omstandigheden ideaal moeten zijn voor het waarnemen van deze Komeet. De Komeet bevindt zich dan het dichts bij de aarde, maar volgens een vroege waarnemer is de Komeet bij zijn passage langs de zon waarschijnlijk zijn staart kwijtgeraakt.

Ook is de komeet minder helder dan verwacht zoals te lezen is in onderstaand artikel van SpaceWeather.com.

Desalniettemin is het misschien toch de moeite waard om er dit weekend eens vroeg voor op te staan. Ik ga in ieder geval een poging wagen om er een foto van te maken.

Goede jacht allemaal šŸ˜‰

http://spaceweather.com/

• 3 people like this.

Bus
    Participant

Nou, op 13-2-2017 om 06:00 opgestaan (as usual overigens) en daarna direct de telelens op de Komeet gericht. Vanwege de maan kon ik nauwelijks Corona Borealis ontdekken, daar waar de Komeet zich op dat moment moest bevinden. Uiteindelijk heb ik 42 subs van 30 seconden gemaakt alvorens het te licht werd. Zelfs op een enkele sub moet je erg goed zoeken om ook maar een spoor van de Komeet te ontwaren. De Stack is ook niet echt om over naar huis te schrijven, aangezien ik niet op de Komeet kon stacken omdat er geen duidelijke Coma aan te wijzen was in DSS en omdat de Komeet echt met een noodvaart verplaatste (de AVI van de 42 subs genomen tussenĀ 06:20 tot 06:49 krijg ik helaas niet ge-upoad). De heldere sterĀ onder in de foto is Nusakan van Corona Borealis en linksboven is tet-CrB A.

Theunissen
    Keymaster

In dit soort gevallen zeg ik altijd, hij staat erop šŸ™‚ !

Bus
    Participant

Nog Ć©Ć©n keer de geringe data op Komeet 45P/Honda gebruikt en met heeeeeel veel moeite de “coma” van de komeet op ieder sub aangewezen in DSS (door perifeer kijken op het beeld scherm kon ik hierdoor vaag een soort van centrum aanwijzen). De uiteindelijke set geregistreerde afbeeldingenĀ op de Komeet gestackt en daarna gemixt met een gewone stack op de sterren. Door de geringe data en de stretch zit er nog steeds erg veel ruis in de foto, maar het gaat er in dezen ook om dat hetĀ uiteindelijk toch gelukt is.

• 4 people like this.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

You need to log in or to reply to this topic.