Komeet 46P/Wirtanen (2018 nov+dec)

Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)
  • Author

KeesScherer
    Participant

46P/Wirtanen 4 december 2018 20:47-22:47 UTC, comet stack en star stack.

• 1 person likes this.

Engels
    Participant

Het gaat goed, Kees! Hoe staat het met de magnitude? Wordt de helderheid beter?

Wim Engels

KeesScherer
    Participant

Hoe staat het met de magnitude? Wordt de helderheid beter? Wim Engels

De visuele magnitude is nu 5.6. Ik zie de helderheid wel toenemen en de snelheid ook, maar ik kan nog steeds geen staart zichtbaar maken helaas. De komende dagen zijn de condities hier nog goed, volgende week wordt regenachtig……..

• 1 person likes this.

KeesScherer
    Participant

5 december, 2018: Met de maan als vergelijkings object is de 46P/Wirtanen coma afmeting mooi zichtbaar te maken. Verder weinig verandering, afstand tot de aarde 15.5 miljoen kilometer, een week voor perihelium.

• This reply was modified 1 week, 1 day ago by  KeesScherer.
    • 2 people like this.

KeesScherer
    Participant

Update 8 december, inmiddels ruim 150 GigaByte aan 46P data en om niet steeds hetzelfde plaatje te maken, (heel veel helderder en groter zie ik hem niet worden) nu verder gegaan met het maken van een kleurenopname met de monocamera met rood, groen en blauw filter. Vanwege de snelle verplaatsing van de komeet is de normale steruitlijning geen optie, maar de komeetuitlijning van Pixinsight werkt erg goed. Maar zou dat ook goed werken wanneer ik afzonderlijk gefilterde opnamen uitlijn die ik daarna samenvoeg?

Ja, dat werkt net zo goed en de truc zit hem in de fits header van elke sub waar de waarde voor “date-Obs” wordt opgeslagen tot op 1 seconde nauwkeurig. Dat tijdstempel wordt gebruikt voor het berekenen van de komeetverplaatsing tussen de eerste en laatste opname en dan maakt het niet uit wat voor filter er wordt gebruikt. Bijgaande kleurenopname van 8 december is gemaakt op basis van 18xR, 63xG en 20xB (30 seconden) volgens de volgende methode:

a) in Astropixelprocessor: Calibratie van de frames met masters voor dark, bias en flat en Badpixelmap, save calibrated frames.

Overige stappen in Pixinsight:

b) Alle subs staralignment (2D surface splines, distortion correction 0.001)

c) Alle subs Cometalignment (in 1ste en laatste sub de komeetkern aanklikken bij 400% vergroting)

d) Komeet uitgelijnde subs gesorteerd onderbrengen in folders voor R,G en B. (Subs hebben inmiddels toevoeging -cal_r_ca )

e) Imageintegration voor R, G en B met onder pixelrejection 1 ¨No rejection”

f) Maak de RGB opname door middel van Channelcombination.

Het resultaat is een opname van de scherpe komeet en sterstrepen met rood, groen en blauwe streepdelen. Om de sterstrepen weg te filteren herhalen we stap “e” met onder pixelrejection 1: “sigmaclip” en pixelrejection 2 :Sigma low: 3 en Sigma high: 1.2 (aanpassen tot resultaat goed is)

Nu hebben we bijgaande opname van alleen de komeet met een hint van een staart naar “linksboven”

.(Vervolgstap is het combineren van de komeet met de scherpe achtergrond)

• This reply was modified 5 days, 14 hours ago by  KeesScherer.
    • 3 people like this.

Theunissen
    Keymaster

Dank voor weer een heel stukje kennis wat je hier deelt.

Is er overigens een hint van staart zichtbaar of is deze door de snelle verplaatsing van de komeet (en stack) “zichtbaar”?

KeesScherer
    Participant

Is er overigens een hint van staart zichtbaar of is deze door de snelle verplaatsing van de komeet (en stack) “zichtbaar”?

De staart is ook op opnamen van anderen vaag zichtbaar op dezelfde postitie (met Noord is boven). Met 30 seconden subs bij 2.22 arcsec/pixel heb ik geen probleem met versmering.

KeesScherer
    Participant

Update 8 december vervolg: Komeet + Sterachtergrondcombinatie. Op zich geen enkel probleem om de stack met komeet te combineren met stack met sterbeelden, maar er bleef nog een restant van de vervaagde komeet in de sterachtergrond hangen die er niet uit te sigma-clippen was. DynamicBackgroundExtraction kreeg ik niet goed genoeg voor elkaar dus uiteindelijk het histogram geclipped en Daarna met pixelmath de 2 beelden gecombineerd. (Wat op zich correct is, zodoende is het een optelling van 1x achtergrond met komeet en 1 keer sterbeelden)

AstroPixelProcessor: Calibratie van sub frames met Bias frames, Dark frames, flat frames en de Bad Pixel Map.

Pixinsight: StarAlignment, CometAlignment, Aparte ImageIntegration voor R, G, B voor ster en komeet beeld. BackgroundCorrection, Histogramtransformation , Pixelmath combination ,Platesolver script, Arcsinh Stretch, histogram stretch, curves adjustments, Image annotation script, annotations.

Astrobin     Flickr

• This reply was modified 4 days, 12 hours ago by  KeesScherer.
    • 2 people like this.
Viewing 8 posts - 16 through 23 (of 23 total)

You need to log in or to reply to this topic.