Komeet 46P/Wirtanen uit Holland

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

van Overzee
    Participant

Afgelopen woensdagavond  12 december was het eindelijk eens helder. Op deze avond bereikt de komeet zijn perihelium (de dichtste afstand tot de Zon), de afstand tot de Zon bedraagt 1,055 AE (astronomische eenheden), ofwel 158 miljoen kilometer. (1AE is 150 miljoen kilometer, ofwel de afstand van de Aarde tot de Zon).

De afstand van de Aarde tot de komeet bedroeg die avond 0,082 AE ofwel 12,3 miljoen kilometer.

Die avond ging de Maan (k=0,19) om 21,26 uur onder, de foto’s zijn genomen om ca  0,15 uur de volgende morgen.

Er was dus geen sprake van storend Maanlicht.

Visueel was de komeet niet waarneembaar, echter met de verrekijker was een vaag vlekje te zien.

Fotografisch was het mogelijk om de komeet vast te leggen.

Het betreft een opname met een 200 mm telelens van 5 maal 2 minuten.

Eerst had ik met DSS een poging gewaagd, maar dat was echt bagger.

Toen heb ik de komeet maar gestacked in APP. Het nadeel was wel, dat ik maar een beperkt aantal lights kon gebruiken.

De komeet bevond zich op de grens van het sterrenbeeld de Stier en de Walvis. Als we naar de afbeelding kijken zien we rechts boven Wirtanen naast elkaar de sterren Taurus Xi en Taurus Omikron op ongeveer 1 graad van elkaar.

Als we de coma van de komeet meten bedraagt deze ca een halve graad, ofwel de diameter van de volle Maan.

Het lijkt heel wat maar de komeet is toch wel behoorlijk zwak, de helderheid is uitgesmeerd over een groot oppervlak.

Ik denk.dat je op een hele donkere locatie zou moeten kijken om de komeet goed te kunnen zien.

De stof- en de gasstaart zijn helaas niet zichtbaar.

• 4 people like this.
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.