Komeet C/2015 v2 Johnson

Activity Forums Astrofotografie Zonnestelsel Kometen Komeet C/2015 v2 Johnson

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • Author
    Posts
  • #13714
    Theunissen
    Participant

    Prachtig Kees. een flinke staart inderdaad. Mooi om te zien hoe er nog sterren doorschijnen vlak naast de coma.

    #13732
    Bus
    Participant

    Een hele fraaie Kees,

    Toch verwacht ik, ondanks dat de komeet langzaam beweegt, toch wel iets van beweging tijdens jou 2h durende sessie. Wellicht dat er nog net iets meer details zichtbaar worden in de gasstaarten van de Komeet wanneer je een Komeetstack toepast. Al is deze afbeelding al zeer mooi hoor ;-)

    #13733
    KeesScherer
    Participant

    Dat laat zich prima uitrekenen Rutger. De verplaatsing tijdens 2 uur is 3 boogseconden in Ra en 1 boogseconde in DEC. Met 2.5 boogseconden per pixel afbeeldingsmaatstaf ga je dat niet terugvinden.

    #13735
    Bus
    Participant

    Kijk, dat is nog eens een argument ;-). Ik wist overigens niet dat deze Komeet schijnbaar stil lijkt te staan. Dat is dus inderdaad een mooi object om langer te belichten zonder al te veel hocus-pocus toe te passen op de subs. (Lees uitlijnen op zowel komeet als sterren)

    #14374
    Bus
    Participant

    Nog eens een poging gewaagd op V2 Johnson. 75x20sec op ISO 1600 (gewoon om te kijken wat de ISO1600 in een stack doet aangezien de ideale ISO van de SonyA6000 400 is)

    Veel ruis nog, maar dat komt natuurlijk door de korte belichtingstijd van 20sec per sub waardoor er relatief veel read-noise in een enkele sub zit t.o.v. daadwerkelijk signaal.

    Volgende keer maar weer op ISO400 bij 60sec.

    #14375
    Theunissen
    Participant

    Veel ruis nog, maar dat komt natuurlijk door de korte belichtingstijd van 20sec per sub waardoor er relatief veel read-noise in een enkele sub zit t.o.v. daadwerkelijk signaal.

    Ik zou zeggen dat ISO1600 dan ook niet helpt. Ik zou nog eens naar de kleuren kijken (groene sterren) en toch guiden, ronde sterren* vind ik juist voor de coma van de komeet ook bevordelijk.

    *of subs droppen, cq. de beste uitzoeken.

    #14377
    Bus
    Participant

    Dank voor de opmerkingen @mth75.

    Ik ondervind inderdaad wat problemen met de kleuren. Als ik in DSS Stack, waarbij de achtergrond kalibratie uit staat, dan rolt er een erg groene plaat uit. Wanneer ik dan met photoshop een blackpoint selecteer liggen de RGB waarden mooi over elkaar heen, maar houdt ik nog wel die groene zweem. Handmatig de kleur aanpassen lijkt dan de oplossing, maar je oog/hersenen worden dan blijkbaar voor de gek gehouden doordat je te lang naar een groen beeld kijkt waardoor het linkt dat de kleuren ok zijn.

    Het volgen van de SA gaat opzich OK, maar ik heb vaak nogal wat drift in de afstellingen zitten waardoor op een gegeven moment toch de volster uit beeld verdwijnt omdat de SA maar over één as gevolgd kan worden.

    Dat uitlijnen van een montering blijft een lastig ding.

    #14759
    KeesScherer
    Participant

    C/2015 v2 Johnson op 1 mei 2017 23:03-23:13 UTC. 1 x 600 sec (QHY16200 op -20 C met IDAS LP2/ Esprit 100 f5.5) Nog steeds niet veel staart.

    #14761
    Bus
    Participant

    De Komeet is ook zwakker dan verwacht dat hij zou worden, maar dat is vaak zo bij helderheidsvoorspellingen van kometen. Soms zit het mee, en toch best vaak tegen wat dat betreft ;-).

    Wederom een goed geslaagde poging Kees.

    Stuur je alle data ook door naar het Komeetvolgproject welke hier een tijdje terug voorbij kwam?

    #14768
    KeesScherer
    Participant

    Stuur je alle data ook door naar het Komeetvolgproject welke hier een tijdje terug voorbij kwam?

    Nee, want C/2015 v2 Johnson maakt geen deel uit van deze studie. Wel stuur ik op naar Yoshida, maar die is niet zo van het updaten.

    #14810
    Theunissen
    Participant

    Fraaie opname Kees, niet veel staart maar wel duidelijk zichtbaar.

    #15291
    KeesScherer
    Participant

    Dit is een enkele 300 seconden sub t.b.v. het platesolven en annoteren. Positie op 19 mei 2017 om 22:21. Ik heb 12 opnamen die ik nog in comet-mode ga stacken. (De komeetbeweging is 20 boogseconden per 10 minuten) .

Viewing 12 posts - 16 through 27 (of 27 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top