Kwaliteit van de stack (meer details in APP?)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Theunissen
    Keymaster

Hallo @bula,

Ik heb het idee, n.a.v. meerdere objecten die ik (geprocessed via APP vs PI) heb gezien dat de algoritmen van APP meer detail (bijv neveligheid) naar boven halen, klopt dit voor jouw gevoel? Ik zal ter vergelijk even geen M31 versies posten (die zijn er inmiddels genoeg 🙂 ).

Groet,

Marc

Groenewold
    Moderator

Dat lijk ik ook te zien ja.. echter, de kleur komt in jouw manuele stretch met PI mij wat beter over. De kleuren lijken daar meer in balans en minder richting het rood/paars te gaan. Komt dat omdat ik PI gewend ben, hoe is het “in het echt” of is wat dit betreft APP beter?

Theunissen
    Keymaster

Wat ik van APP gezien heb is dit uiteindelijk een smaak kwestie, oftewel de parametrisering die de gebruiker kiest, in dit geval heeft Mabula gekozen (smaak). Voor mij was het APP resultaat even een eye-opener (ook voor PI). Meer detail uit de stack is trouwens goud waard!

Musquetier
    Participant

heee, kunnen we APP al ergens downloaden? Dan zou ik ook graag mee doen met het beta-testing programma!!!

Theunissen
    Keymaster

heee, kunnen we APP al ergens downloaden? Dan zou ik ook graag mee doen met het beta-testing programma!!!

Bij mijn beste weten zal de release in 2017 plaatsvinden.

Haverkamp
    Participant

@mth75, als we het puur hebben over het calibreren van lights en dan registreren, data normaliseren en stacken, dan lijkt het er zeker op dat ik efficientere resultaten haal dan PI, Nebulosity en ook Images Plus. Het is ook de feedback die ik krijg van de mensen waarvan ik de data heb verwerkt die zelf met 1 of zelfs meerdere van die programma’s werken.

(Maar ik moet erbij zeggen dat de gebruiker van de software natuurlijk een grote rol speelt in de resultaten die worden gehaald.)

Er kan natuurlijk getest worden door een setje data te laten stacken in APP en in een andere programma met zelfde settings en die dan te pixelpeepen, zoals dit, crop uit Rossette h-alpha data van @musquetier ‘s draadje op astroforum (Forum Power).

Wat heel belangrijk is voor een goede vergelijking is dat bijvoorbeeld outlier rejection in dezelfde mate wordt toegepast want dat heeft veel invloed op SNR, noise in de stack.

Haverkamp
    Participant

@supernov, wat kleur calibratie betreft, zit je in het domein van de post-processing. Zoals @mth75 aangeeft is dat altijd wel een kwestie van smaak (en ook de kleurcalibratie van iemands monitor, met mijn nieuwe macbook pro 2016 met P3 scherm zie ik wel dat ik mijn windows desktop monitor ook heel goed zelf had gekalibreerd ;), vrijwel dezelfde kleuren).

Heel veel zaken hebben invloed op de kleuren die je in de stack gaat zien. Een achtergrond correctie of een lichtvervuilingscorrectie veranderd ook meteen de kleur ratios in je sterren 😉 bijvoorbeeld.

Ik neig trouwens qua bewerking sowieso richting het paarse te gaan, is misschien niet goed, maar ik vind het mooi. Belangrijkste is dat de software je de tools geeft om daar naar toe te werken waar jij denkt dat je wilt uitkomen. Correct of niet 😉 ik vind het artistieke gehalte in foto’s net zo belangrijk als of het er realistisch uit ziet.

• 1 person likes this.

Haverkamp
    Participant

@musquetier, nee ;-( nog niet, nog even geduld. Ik werk nu naar een eerste public release toe. Daarna wil ik een kleine beta groep oprichten met een diverse groep van fotografen om het programma verder te ontwikkelen en naar een heel hoog plan te brengen. Ik heb vreselijk veel ideeën die sterk innovatief zullen zijn, maar dat vergt zeker testwerk met veel verschillende data en camera’s en OTA’s… Uiteraard zou ik het leuk en fijn vinden als je in de beta groep wilt mee doen 😉 Ik heb ook al een aantal toppers uit het buitenland die mee willen doen ( waaronder Scott Rosen, Astonomers do it in the dark ;-), die wordt ook al gek op een positieve manier van wat ik hem laat zien met zijn data ;-))

En ik denk nu sterk dat AstroPixelProcessor, APP, de naam gaat worden. Ik ben er erg van gecharmeerd ;-). Super ingeving @musquetier 😉 ! Wat denken jullie de naam zo:

AstroPixelProcessor

of

Astro Pixel Processor
    ?

Theunissen
    Keymaster

of

Astro PixelProcessor?

Los (de 2de).

Haverkamp
    Participant

Dat is ook een optie @mth75 inderdaad 😉 @musquetier en @supernov, wat heeft jullie voorkeur?

Groenewold
    Moderator

Is AstroPixel een ding? Dan zou ik AstroPixel Processor doen. 🙂

Musquetier
    Participant

Ik zou voor Astro Pixel Processor gaan…

Haverkamp
    Participant

Astro Pixel Processor  en APP for short denk ik ook… en ik twijfel nog over bedrijfsnaam, ik ga maar eens in mijn sterrenkunde dictaten en boeken neuzen voor inspiratie 😉 En natuurlijk een logo erbij…

Theunissen
    Keymaster

Astro Pixel Processor en APP for short denk ik ook… en ik twijfel nog over bedrijfsnaam, ik ga maar eens in mijn sterrenkunde dictaten en boeken neuzen voor inspiratie ? En natuurlijk een logo erbij…

@jeroenm Zou jij nog wat voor het logo kunnen betekenen van Mabula, Jeroen? Als ik me goed herinner ben je ook grafisch ontwerper?

Musquetier
    Participant

…en ik twijfel nog over bedrijfsnaam, ik ga maar eens in mijn sterrenkunde dictaten en boeken neuzen voor inspiratie.

Application Studio To Render Objects ofwel afgekort ASTRO 😉

• 1 person likes this.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)

You need to log in or to reply to this topic.