Ladies and Gentlemen: Jones-Emberson-1

• This topic contains 1 voice and has 0 replies.
Viewing 1 post (of 1 total)
  • Author

InFINNity Deck
    Participant

De naam van dit object doet me constant denken aan het thema van de televisieserie Peter Gunn, waarmee Emerson, Lake & Palmer in april 1980 de tweede plek in de hitparade haalden hier in Nederland en welke in de zomer van dat jaar tot een enorme hit uitgroeide.

Jones-Emberson 1 is een planetaire nevel, ook wel bekend als de Headphone Nebula (koptelefoonnevel of hoofdtelefoonnevel). Het object werd pas in 1939 door de astronomen R. Jones en R. Emberson ontdekt. De Tsjechische astronomen Luboš Perek en Luboš Kohoutek, creëerden in 1967 een catalogus van alle toen bekend planetaire nevels in het Melkwegstelsel en gaven Jones-Emberson-1 het wat minder romantische inventarisnummer PK 164+31.1 (naar de galactische lengte van 164 graden en dito breedte van +31 graden).

Op 4 april was het eindelijk weer eens flink helder in ons land, maar de wet van behoud van ellende had ervoor gezorgd dat de Maan prominent aanwezig was. De maanleeftijd was op dat moment 11 dagen en ze was dus nog wassende. Om toch aan de slag te kunnen gaan had ik dus een smalbandobject nodig en die zijn zeldzaam rond dit tijdstip van het jaar, het is nu meer de tijd van de sterrenstelsels. Aangezien ik graag met iets anders tevoorschijn wou komen dan de bekende smalbandobjecten, ben ik gaan zoeken naar andere smalbandobjecten en kwam daarbij terecht op de Wikipedia lijst met planetaire nevels.

Ik had nog niet eerder van Jones-Emberson-1 gehoord en kon op ons forum er ook niets over vinden. Wel bleek deze nevel op een prima locatie aan de hemel te staan om er de hele nacht data van te kunnen verzamelen. Jones-Emberson-1 staat op circa 1600 lichtjaar van ons, heeft een magnitude van 14, met in het midden een bijzonder blauwwitte dwerg van magnitude 16.8. Een waarde voor de diameter kon ik niet vinden, maar volgens mijn opname heeft de nevel een gemiddelde schijnbare diameter van circa 390 boogseconden, hetgeen neerkomt op een diameter van circa 3 lichtjaar.

Aangezien het een nogal zwak object is (ter vergelijk: de halternevel M27 heeft een magnitude van 7.5) besloot ik er gedurende 9 nachten maar eens wat extra tijd aan te besteden:

LRGB: ieder 165 subs van 120s = 19800s per filter.
    H-Alpha en O-iii: ieder 146 subs van 300s = 43800s per filter

In totaal dus 166800s, oftewel 2780 minuten of 46 uur en 20 minuten. De opnames zijn gemaakt op (datum is de startdag van de opname) 4 t/m 6, 8, 11, 19 en 20 t/m 22 april 2020. Apparatuur is de SkyWatcher Esprit 150ED, ZWO EFW met ZWO filters, ZWO ASI1600MM Cool Pro en alles uiteraard unguided met behulp van de 10Micron GM3000HPS.

Processing in APP 1.079 (MAD rejection filtering, en 2nd degree LNC met 3 iteraties, RGB-combine met LRGBHOO voorinstelling, remove light pollution en calibrate star colors). In APP gestretched (15% BG, 3 sigma, 2.5% base, maar met aanpassen van het black point (fractie hoger), saturation (30%), saturation threshold (12%) en contrast (15%) een beetje aangepast) etc. en nabewerkt in PSP (iets meer contrast).

De volledige plaat staat op mijn server en is vanwege vele fuzzies in de achtergrond (meeste zullen sterrenstelsel zijn) de moeite waard. De hier getoonde versie is een geroteerde crop van het origineel.

Nicolàs

• This topic was modified 2 months, 2 weeks ago by  InFINNity Deck. Reason: Wat meer details van processing vermeld
    • 10 people like this.
Viewing 1 post (of 1 total)

You need to log in or to reply to this topic.