Lancering Gaia

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Volman
    Participant

Na aanleiding van het artikel blokje van 700m  dacht ik weer aan een opname uit 2013 waar ik de lancering van de ruimtetelescoop Gaia heb vast gelegd. Gaia werd op 19 december 2013 gelanceerd van CSG (Centre Spatial Guyanais) bij Kourou in Frans-Guyana en dit heb ik vanuit Heerhugowaard in Nederland vastgelegd. <!–more–>

Van uit Gaia in de UK is toen aan de amateurastronomen gevraagd om dit waar te nemen en daarbij hebben ze de coördinaten gegeven. Als beloning zou de eerste foto bij hun op de site staan. Ik heb de coördinaten  in mijn montering ingevoerd en de eerste foto was gelijk al gelijk raak. Het was trouwens alleen in Nederland helder genoeg om dit vast te leggen.

Dit waren mij eerste foto’s die ik gestackt had en al gauw bleek dat Gaia snel het beeld zou uitlopen.

Toen de telescoop opnieuw gecentreerd en een aantal foto’s gemaakt. Elke opname is 60 seconden en de onderbreking is de downloadtijd van de camera. De telescoop is een RC8 en de camera een QSI583ws. Dit stond allemaal op een iOptron iEQ45 montering.

De foto hier onder is een stack van 20 frames elk van 60sec en dit is de foto die ik naar Gaia in de UK heb gestuurd. Daarbij was ik de eerste die een foto van Gaia tijdens de lancering had gemaakt en deze is opgestuurd naar Gaia inde UK en staat als First Images of Gaia nog steeds op die site.

Een half uurtje later heb ik de montering op Gaia laten volgen en heb toen 20 frames gemaakt van 100sec gevolgd op Gaia.
    De foto hieronder is de stack van die 20 foto’s.

Ik ben natuurlijk het project van Gaia blijven volgen en op 26 februari 2014 werd Gaia op zijn eindbestemming in het Lagrangepunt L2 gepositioneerd. Het scherm was uitgevouwen en bij het positioneren zou dan de zon reflecteren richting de aarde. Aan de hand van de reflectie kon het team van Gaia zien of het scherm voldoende was uitgevouwen en hoeveel dit aan reflectie er zou zijn.
    Dit is toch wel een van mijn bijzondere foto’s die ik ooit heb gemaakt. Een ruimtetelescoop van een paar meter in doorsnede op 1,5 miljoen km van de aarde en die dan in positie zien draaien. De foto hier onder is een stack van 68 frames elk van 300sec. De kleine onderbreking komt omdat ik de opnames in 3 series had gemaakt.

Bedankt voor het kijken.
    Paul

• 2 people like this.

Volman
    Participant

Er gaat kennelijk iets fout met de foto’s. Daarom nog maar even de foto’s los.

De foto hier onder is een stack van 20 frames elk van 60sec en dit is de foto die ik naar Gaia in de UK heb gestuurd. Daarbij was ik de eerste die een foto van Gaia tijdens de lancering had gemaakt en deze is opgestuurd naar Gaia inde UK en staat als First Images of Gaia nog steeds op die site.

• 1 person likes this.

Volman
    Participant

Ik ben natuurlijk het project van Gaia blijven volgen en op 26 februari 2014 werd Gaia op zijn eindbestemming in het Lagrangepunt L2 gepositioneerd. Het scherm was uitgevouwen en bij het positioneren zou dan de zon reflecteren richting de aarde. Aan de hand van de reflectie kon het team van Gaia zien of het scherm voldoende was uitgevouwen en hoeveel dit aan reflectie er zou zijn.
    Dit is toch wel een van mijn bijzondere foto’s die ik ooit heb gemaakt. Een ruimtetelescoop van een paar meter in doorsnede op 1,5 miljoen km van de aarde en die dan in positie zien draaien. De foto hier onder is een stack van 68 frames elk van 300sec. De kleine onderbreking komt omdat ik de opnames in 3 series had gemaakt.

• 1 person likes this.

InFINNity Deck
    Participant

Hoi Paul,

ook leuk om te zien! Het ging overigens goed met de foto’s, behalve dat de in-line versies wat klein bleven, maar de examplaren onderaan je eerste post zijn prima.

Nicolàs

Volman
    Participant

Ik denk dat ik te veel foto’s in een keer erop wilde zetten. Als ik ze stuk voor stuk erop zet gaat het goed. Gewoon een beetje wennen.

InFINNity Deck
    Participant

Ja, je kan aan een post maximaal 4 foto’s hangen, heb je meer, dan gewoon meerdere posts na elkaar maken. Als je veel uit te leggen hebt, dan is een artikel wellicht een goed idee, daar kan je in een verhaal een ongelimiteerd aantal foto’s kwijt en bovendien kan je die dan ook goed binnen je tekst positioneren. Als je linksboven in de donkere balk op “+ New” klikt, kan je een Artikel toevoegen. Die maak je eerst (vrijwel) helemaal af waarna je hem door Marc kan laten plaatsen zodat ie voor iedereen zichtbaar wordt.

Nicolàs

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

You need to log in or to reply to this topic.