LBN289 (Lynd's bright nebula 289)

Activity Forums Astrofotografie Deepsky LBN289 (Lynd's bright nebula 289)

Tagged: 

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #8366
    KeesScherer
    Participant

    Ik ben bezig met een mozaiek van een gebied in Andromeda (Niet M31), en vannacht ging er iets vreselijk mis. Toen ik vanmorgen zag dat de camera strak tegen de zuil aan zat terwijl ik toch echt een check had gedaan baalde ik enorm. Meteen een check op de coordinaten gedaan, maar alles goed ingevoerd. In SGP een platesolve gedaan op een sub maar dat draaide uit op “Failed to plate solve image!”. De boel gestackt in DSS en nabewerkt waarbij er wat Ha structuren zichtbaar werden. Nog geen succes met platsesolve in SGP,ook niet in Pixinsight, nu upload naar Astrobin en waarempel daar kwam Tau Cygni als heldere ster onder in beeld uit de platesolve. De Interstellarum Deep sky atlas laat zien dat de nevel linksonder LBN289 is met in het verlengde LBN266. Je zou bijna zeggen dat dat een supernova overblijfsel moet zijn en nog redelijk dichtbij de Sluiernevel (Zo’n 5 graden noord ervan.) Ik kan geen informatie hierover vinden anders dan de nummers in de Lynds catalogus. Ik upload ook nog een crop van LBN289.  Kortom, een mislukking met toch nog een interessant staartje.  Deze foto is in 100% weergave geupload (up-ge-load, Uploaded, whatever)

    #8368
    KeesScherer
    Participant

    De crop versie van LBN 289, een beetje extremer bewerkt….

    #8369
    Theunissen
    Participant

    Omhooggeladen?

    Ik probeer met de beste wil in de wereld de mislukking te zien in dit image :-) . Heb je het over het aantal subs wat je hebt kunnen schieten of puur over de camera strak tegen de zuil? Kortom … wauw!

    #8370
    Groenewold
    Participant

    Ja, vreselijk plaatje. ;)

    Wat betreft dat strak tegen de montering zitten, dat is dus waarom ik niet kan slapen als dat ding op de automaat zit. Ik zat te denken aan een kill-switch, dat een bepaalde stand van de montering dus de stroom eraf gooit… zou zoiets mogelijk zijn?

    #8375
    KeesScherer
    Participant

    Omhooggeladen? Ik probeer met de beste wil in de wereld de mislukking te zien in dit image  . Heb je het over het aantal subs wat je hebt kunnen schieten of puur over de camera strak tegen de zuil? Kortom … wauw!

    De mislukking is dat ik de telescoop kennelijk een paar sterrenbeelden ernaast(!) verkeerd gericht had staan. De montering heeft geen schade, ik zet de koppeling niet helemaal vast zodat hij bij calamiteiten door kan slippen.  In de bestandsnaam is gelukkig te zien dat het 51x 240 seconden iso1600 is (met Esprit 100 en Canon 6da), ik was vergeten om dat nog te vermelden. Ik  mis nu een stuk van het mozaiek in Andromeda en hoop dat ik deze week nog een paar nachten heb. Deze opname van LBN289 is niet echt een plaatje voor aan de muur, maar de informatie erachter is wel weer leuk.

     

    #8378
    Groenewold
    Participant

    Oh dat is een goede! Niet te vast zetten. Maar als de camera dan de boel blokkeerd, dan slipt de DEC er gewoon doorheen dus? Ja, dan heb je nooit dat de camera of telescoop aan gruzelementen gaat… goede tip man, dat scheelt weer een goede nachtrust!

    #8381
    KeesScherer
    Participant

    dan slipt de DEC er gewoon doorheen dus?

    Eeh, het gaat om de de RA koppeling, met de DEC zal niet zoveel gebeuren.

    #8382
    Groenewold
    Participant

    Ja RA inderdaad, maar als de DEC ook wat losser staat dan heb je nog minder mogelijke weerstand. Of niet, maar ik zet ze allebei wat losser, ik merkte gisteren al dat de montering met koppelingen helemaal los nog gewoon kan guiden etc, wat mij wat verbaasde. Hoe werkt dat dan precies, puur op wrijving van platen tussen motor en koppeling?

    #8388
    Theunissen
    Participant

    De crop versie van LBN 289, een beetje extremer bewerkt….

    Kan het object goed hebben … inderdaad genieten dit.

    #8403
    Musquetier
    Participant

    Ik zou willen dat mijn platen er zo uitzagen, laat staan mijn mislukkingen…

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top