LBN534 en omgeving met mogelijk LBN561 en LBN600? 3 paneel mozaiek

Activity Forums Astrofotografie Deepsky LBN534 en omgeving met mogelijk LBN561 en LBN600? 3 paneel mozaiek

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #8569
    KeesScherer
    Participant

    Deze opname van een gebied op de grens tussen Andromeda, Cassiopeia en Lacerta meet 5.82 bij 2.94 graden. Op 1/3 rechts is LBN 534 te zien met de reflectienevel VDB158. Helemaal rechts is de open cluster NGC7686 te zien. Tot zover de objecten die goed te traceren zijn. Maar het nevelgebied links is lastiger. Eerst platesolven om de coordinaten van de objecten te vinden, dan de centrumgebieden gebruiken in combinatie met de Lynd’s dark nebula, Lynd’s bright nebula en de Barnard Dark objects catalogussen. Daar zijn 2 mogelijke overeenkomsten te vinden, LBN561 op RA 23h57m en DEC 48D12m en LBN 600 op RA 00h36m en DEC 50D00m, maar heel overtuigend is dat niet. Over beide objecten is geen informatie te vinden, maar dat is ook wel spannend. Ik hou me aanbevolen voor aanvullingen. Ook rechts van LBN 534 is een nevelgebied te vinden zonder dat ik daar een code aan kan hangen. LBN534 maakt deel uit van het uitgestrekte Lacerta OB1 associatiegebied waar wel het e.e.a. over te vinden is.  In totaal zijn er 180 subs van 240 seconden iso 1600 gebruikt (Esprit 100/ Canon 6Da)

    #8573
    KeesScherer
    Participant

    Platesolved en annotated versie.

    #8574
    KeesScherer
    Participant

    Het gebied met lastig te catalogiseren objecten in detail (LBN561? LBN600?)

    #8576
    Theunissen
    Participant

    Verdomdes interessant en mooi materiaal. OB complexen zijn sowieso erg interessant.

    #8577
    KeesScherer
    Participant

    Verdomdes interessant en mooi materiaal. OB complexen zijn sowieso erg interessant.

    Ja dit is heel erg leuk. Het gaat dan niet om mooie, kleurrijke plaatjes maar om wat meer te leren over lastige “moddernevels” waar weinig over bekend is. Het platesolven in PI lukte totaal niet en vandaar dat ik de alternatieve route via astrometry moest volgen om het platesolve PI plaatje te maken. Nog steeds aan het lezen over de Lacerta OB1 associatie om te zien of ik wat kan vinden over de LBN561 en 600.

     

    #8578
    Groenewold
    Participant

    Zoals Marc aangeeft, super interessant! Semi-wetenschappelijke (of eigenlijk gewoon heel wetenschappelijk?) astronomie bedrijven. :) Ben benieuwd of je er wat meer over kan vinden.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.
Scroll to Top